ارزآوری بیشتر صادرات مسکن از صادرات نفت
شرکت ساختمانی و تاسیساتی پوینده بتن (سهامی خاص) با داشـتن پرسـنل مجرب و ماشین آلات ساخـتمانی آمادگی خود را مبنـی بر انـجام پروژه‌های ساختـمانی و عمرانی اعلام کرد.

این شرکت در سال 1371 در استان مرکزی (اراک) با شماره 1731 به ثبت رسید که پـس از چند سال فعالیت در این استان تغیـیر محـل داده و به تهران انتـقال یافـت که در نـتیـجه شماره ثبت آن به 139745 مورخ 9/ 2/ 77 تهران تغییر یافت.این شرکت فعالیت خود را در دو بخش عمده مشاوره و طراحی و اجرا متـمرکز نمـوده اسـت . شرکت پویـنده بتـن طبـق آیـین نامه تشخیص صلاحیت سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفته و موفق به اخذ درجه بندی مذکورشده است.

این شرکت دارای دفتر فنی مجهز در زمینه طراحی معماری و سازه، نقشه برداری، محوطه سازی، بررسی صورت وضعیت‌ها و اجرای پروژه‌ها به روش EPC طراحی و اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی، طراحی صنعتی با تکیه بر تجارب، اجرا و بهره برداری از پروژه‌های متعدد آمادگی خود را جهت افزایش دانش فنی و بالا بردن سطح کیفی پروژه‌های ساختمانی و عمرانی و همکاری با متخصصین داخلی و خارجی توانسته است در مدت 23 سال اثرات مطلوبی به نمایش بگذارد.به مناسبت روز ملی بتن فرصتی فراهم شد تا با مهندس خوشنویس یکی از کارشناسان صنعت ساختمان و احداث کشور در خصوص چالش‌ها و مشکلات این صنعت گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید.

برای اجرای چه پروژه‌هایی از بتن و مصالح بتنی استفاده می‌کنید؟ اهمیت استفاده از آن را بیان نمایید؟
اصولا بتن در اکثر پروژه‌های مهم مهندسی استفاده می‌گردد و ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری از اسکلت بتن آرمه تشکیل شده‌اند و همچنین در مبلمان شهری از قطعات پیش ساخته بتنی که توسط این مجموعه طراحی و تولید انبوه می‌گردد، استفاده می‌شود.

کاربرد و ویژگی‌های بتن با مقاومت‌های مختلف را بیان نمایید؟
با توجه به رده بندی آیین نامه آبا، بتن از لحاظ مقاومت به دو دسته بتن‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای تقسیم بندی می‌شوند. بتن‌هایی که مقاومت مشخصه نمونه استوانه‌ای ۲۸ روزه آن‌ها بین ۸ تا ۱۶ مگاپاسکال می‌باشند، در دسته بتن‌های غیر سازه‌ای خواهند بود. بنابراین بتن‌هایی که در رده c۸ و c۱۲ و c۱۶ می‌باشند، بتن‌هایی هستند که قابلیت استفاده برای اجرای المان‌های سازه‌ای را ندارند.
بتن‌های پر مقاومت نیز دارای مقاومتی تا حدود 120 مگاپاسکال می‌باشند که در ترکیبات آن‌ها از میکرو سیلیس استفاده می‌گردد. وجود ترکیبات سیلیسی باعث افزایش مقاومت مشخصه بتن می‌گردد.
دانه بندی، نسبت آب به سیمان، استفاده از فوق روان کننده‌ها و آب استاندارد، می‌تواند در افزایش مقاومت بتن موثر باشد.

پروژه‌ها کاملا با توان و دانش متخصصان داخلی اجرا می‌شوند؟
پروژه‌ها کاملا توسط نیروهای بومی انجام می‌پذیرد و از دانش و تخصص مهندسان و طراحان داخلی استفاده می‌گردد.

ارزیابی خود از صنعت بتن و احداث کشور را بیان نمایید. چه اقداماتی می‌بایست صورت پذیرد تا شرکت‌های داخلی توان رقابت با شرکت‌های مطرح خارجی در زمینه اجرای پروژه‌های بین المللی را داشته باشند؟
منابع غنی شن و همچنین وجود و احداث کارخانه‌های مختلف سیمان و تولید سیمان با تنوع بی نظیر و همچنین وجود دانشکده‌های فنی مهندسی، ایران را جزو ۱۰ کشور برتر تولید بتن و قطعات پیش ساخته بتنی قرار داده است.
معمولا در جایگاه آکادمیک و همچنین تولید انبوه مسکن سازه بتن آرمه یکی از موارد قابل اطمینان در اشتغال پاینده است.
در خصوص حضور در بازارهای بین المللی و اجرای پروژه‌ها، ضمانت شرکت‌های ایرانی توسط موسسات مالی و اعتباری تخصصی عمران و بانک‌ها می‌تواند شرکت‌های پیمانکار و طراح ایرانی را در رقابت با شرکت‌های خارجی یاری رساند.

دانش فنی، مصالح و تجهیزات ساخت و ساز در کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته چه تفاوت‌هایی دارد؟
از آنجایی که مطالعات و تحقیقات آکادمیک در کشور در سطح قابل قبول علمی قرار دارد، به لحاظ ارتباط صنعت با دانش فنی شرایط مناسبی نسبت به کشورهای پیشرفته وجود ندارد.

در دانشگاه‌های کشور و مرکز تحقیقاتی با توجه به امکانات موجود و وجود اساتید برجسته امکان تولید علم، نوآوری و بسط موضوعات علمی فراهم است و در مقایسه با سایر کشورها از رتبه بندی مناسبی بهره مند می‌باشیم.
مصالح موجود و تولید داخل نیز باتوجه به عدم ارتباط مناسب علم و صنعت در بعضی موارد از لحاظ کیفیت نسبت به نمونه خارجی خود از سطح پایین تری برخوردار است. تجهیزات کارگاهی نیز مشمول چنین وضعیتی است. همچنین می‌توان با استفاده از تجهیزات نوین و الگو برداری از تولیدات خارجی به مکانیزه شدن تجهیزات کارگاهی کمک کرد.

شرکت پوینده بتن با تکیه بر توان و دانش متخصصان خود غالبا به عنوان برترین‌ها در این حوزه شناخته می‌شود. چه ویژگی‌هایی در رسیدن به این جایگاه موثر بوده و چه عواملی در تثبیت این جایگاه تاثیرگذار است؟
شرکت ساختمانی و تاسیساتی پوینده بتن با تکیه بر تجارب و همچنین بروز رسانی دانش فنی موفق گردیده است در ۴ سال گذشته بیش از ۴۶۰ واحد ساختمانی را تولید و آماده بهره برداری نماید. حمایت دولت از شرکت‌های خصوصی می‌تواند در ثبت جایگاه شرکت‌ها به ویژه شرکت پوینده بتن موثر باشد.

مهم ترین چالش‌های پیش روی شرکت‌هایی با جایگاه شرکت پوینده بتن چیست؟ استراتژی شما در مواجه با این چالش‌ها چیست؟
چالش‌های بزرگ پیش روی ما توقف ناوگان حرکتی مسکن و شهرسازی است؛ این که با تغییر دولت‌ها و تغییر جایگاه مدیران تا رسیدن به برنامه مطلوب تاخیر زیادی در تولید و بهره برداری مسکن ایجاد می‌گردد و با رکود معاملات خرید و فروش مسکن، بهره برداران و سازندگان را با چالش روبرو می‌نماید.

رکود مسکن یکی از مهم ترین چالش‌های کشور طی سال‌های اخیر بوده است، پیشنهاد شما برای برون رفت از این بحران و رونق این حوزه چیست؟
رکود مسکن به دلیل نبود یک آمار واقعی از تقاضا و نیاز مسکن برای اقشار مختلف و همچنین نبود یک برنامه ملی ۳۰ ساله با رشد قابل مهار قیمت مسکن و برخورد سلیقه‌ای مدیران سطح اول کشور با این پدیده به وجود می‌آید. امروزه با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ما و نیاز کشورهای همسایه به مسکن و با توجه به دانش کافی مهندسان ایرانی و تولید کنندگان مصالح ساختمانی، می‌توان به جرات بیان کرد که بیش از ۹۰ درصد مصالح ساختمانی مورد نیاز مسکن در کشور تولید می‌گردد و همچنین با توجه به دسترسی پیمانکاران و کارگران ماهر در این صنعت، مسکن می‌تواند به‌اندازه نفت برای کشور ارز آوری نماید.

در فروش نفت و صادرات آن فقط ارز به کشور وارد می‌شود حال آن که تولید و فروش و صادرات مسکن به کشورهای نیازمند نه تنها ارز به کشور وارد می‌نماید بلکه باعث شکوفایی اقتصاد داخلی، اشتغال و همچنین فرهنگ سازی، صادرات تفکرات غنی و تمدن ایران به سایر کشورها خواهد بود که چشم‌انداز زیبایی در آینده سیاست‌های خارجی می‌تواند داشته باشد.