ایران قهرمان آسیا می‌شود؟

گروه ورزش- بهروز رسایلی: در شرایطی که پیش از اعزام تیم ملی کشورمان به استرالیا اغلب نگاه‌ها به این تیم و سرنوشتش به شدت منفی بود، حالا و تنها به واسطه کسب یک پیروزی خفیف برابر عراق در یک مسابقه دوستانه ورق برگشته است و همه حرف از قهرمانی آسیا می‌زنند! شاید باورکردنی نباشد، اما در فضای پر از هیجان فوتبال ایران بین «عرش» و «فرش» ابدا فاصله زیادی وجود ندارد و این حقیقت را کارلوس کی‌روش طی سال‌های اخیر با پوست و گوشتش لمس کرده است. او وقتی کارش را در مقدماتی جام جهانی با پیروزی بر ازبکستان در تاشکند شروع کرد، ناگهان به یک قهرمان ملی تبدیل شد، اما باخت برابر لبنان و همین ازبکستان در بازی برگشت کافی بود تا بسیاری از رسانه‌ها و منتقدان از این مربی یک چهره عاجز و توخالی بسازند، هرچند پیروزی در سه بازی پایانی و صعود به مرحله نهایی جام جهانی دوباره وضعیت را به سود کارلوس تغییر داد. کی‌روش این نوسات را در خود جام جهانی هم حس کرد؛ جایی که تنها در فاصله ۶ روز بین بازی با آرژانتین و بوسنی، او ناگهان از عنوان بهترین مربی تاریخ فوتبال ایران به یک بیگانه ناکارآمد و گران‌قیمت تبدیل شد که هیچ کار مثبتی برای کشورمان نکرده است! سرمربی سابق رئال مادرید حالا می‌داند که در ایران احساسات نقش پررنگی در موضع‌گیری‌ها ایفا می‌کند و هر لحظه ممکن است جای «صفر» و «صد» تغییر کند. درست به همین دلیل است که وقتی هفته گذشته رسانه‌ها را مرور می‌کردیم، با یک فوج پیش‌بینی مایوس‌کننده مواجه می‌شدیم، اما حالا پیروزی در یک بازی تدارکاتی، خیلی‌ها را به قهرمانی در آسیا بعد از ۴۰ سال امیدوار کرده است!

ما فینالیست خواهیم بود!

بلافاصله بعد از پایان بازی دوستانه تیم ایران برابر عراق، موجی از خوش‌بینی‌ها در مورد آینده تیم ملی کشورمان شکل گرفت. در این مسابقه کارلوس کی‌روش ترجیح داده بود بیشتر به بازیکنان جوانش در مقابل تیم اصلی حریف بازی بدهد که گویا همین مساله در رشد امیدواری‌ها موثر بوده است. در همین راستا میرشاد ماجدی، سرپرست تیم فوتبال استقلال به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «بازیکنان جوان ما در بازی با عراق خوب کار کردند و واقعا باید به آنها اعتماد کرد. مطمئن هستم که اگر با این روش بازی کنیم، به فینال جام ملت‌های استرالیا می‌رسیم. تیم ملی از یکی از بهترین مربیان سود می‌برد و در کنار وی بازیکنان خوب و باتجربه‌ای داریم.»

همچنین پرویز مظلومی که طی سال‌های گذشته جزو منتقدان تندرو کی‌روش شناخته می‌شد، ترجیح داده در مواضعش تغییراتی به وجود بیاورد. سرمربی پیشین استقلال به «ایسنا» می‌گوید: «در مجموع ایران برابر عراق بازی قابل قبولی ارائه داد و شخصا انتظار نداشتم که این قدر خوب باشیم. ما جلوی عراقی به میدان رفتیم که قهرمانی جام ملت‌های آسیا را یدک می‌کشد و تیم بسیار خوبی را در اختیار دارد. من تیم ملی را مدعی قهرمانی می‌دانم. ما تیم خوبی در اختیار داریم که ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه هستند. از طرف دیگر من تغییر نگاه کارلوس کی‌روش نسبت به جام جهانی را در این دیدار دیدم. در جام جهانی ما برای گل نخوردن بازی می‌کردیم اما اینجا و در مقابل عراق تیم تهاجمی‌تر بود.»

بخشی از سخنان جلال چراغپور، کارشناس و آنالیزور فوتبال ایران را هم در گفت‌وگو با همین خبرگزاری بخوانید: «اگر حساب و کتاب کی‌روش درست از آب دربیاید، ما شانس زیادی برای رسیدن به فینال داریم. کی‌روش با احتیاط و البته با اعتماد به نفس رویه خود را دنبال می‌کند و راه‌های گریز کوچکی را نیز برای خودش باز کرده است. فراموش نکنیم کیفیت تیم ملی فوتبال ایران از آسیا جلوتر است و باید خود را به فینال جام ملت‌ها برسانیم.»

تراژدی گلوله‌های برفی

بیشتر هواداران فوتبال در سراسر دنیا به مسابقات دوستانه صرفا به‌عنوان مجالی برای تدارک و آماده‌سازی تیم‌ها نگاه می‌کنند. به این ترتیب در چنین مسابقاتی «نتیجه» در اولویت آخر قرار می‌گیرد و مثلا کسی کاری به این ندارد که اسپانیا چطور بعد از قهرمانی جهان چهار گل از آرژانتین می‌خورد یا آلمان چگونه با پنج گل برابر انگلستان - حریف دیرینه‌اش- تحقیر می‌شود. در مختصات فوتبال ایران اما، مسابقات دوستانه اهمیت شگفت‌انگیزی دارند. سال ۱۳۶۷ پرویز دهداری در پی تساوی با ژاپن در یک بازی تدارکاتی هدف گلوله‌های برفی برخی تماشاگران قرار گرفت و از کارش کنار رفت. سال‌ها بعد نیز تومیسلاو ایویچ در آستانه آغاز مسابقات جام جهانی ۹۸ فرانسه به واسطه قبول شکست سنگین برابر رم در یک بازی بسیار عجیب و بحث‌برانگیز از سمتش برکنار شد تا جلال طالبی جای او را بگیرد. بازی‌های دوستانه، هنوز هم برای خیلی از مردم ما مهم هستند و درست به خاطر همین است که پیروزی بر عراق باعث افزایش بی‌سابقه امیدواری‌ها می‌شود، اما کیست که نداند اگر همین بازی را با همین کیفیت، یک بر صفر می‌باختیم، امروز چه بلاهایی بر سر کی‌روش می‌آمد؟ شاید فقط کافی بود پنالتی یونس محمود گل می‌شد یا توپ عراقی‌ها به جای تیر به تور دروازه ایران بوسه می‌زد تا امروز تمام تحلیل‌ها دگرگون شود.

ساز مخالف رئیس

در شرایطی که خوب یا بد، حالا همه به تیم ملی امیدوار شده‌اند و این می‌تواند یک توشه خوب برای شاگردان کی‌روش در آستانه آغاز مسابقات جام جهانی باشد، ناگهان رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای عجیب به مربی پرتغالی یورش می‌برد و انتقادات بحق او در مورد تعداد کم مسابقات تدارکاتی را به «بهانه‌جویی» تعبیر می‌کند. بخشی از سخنان حیرت‌انگیز علی کفاشیان در برنامه تلویزیونی «زاویه» را به نقل از خبرگزاری تسنیم بخوانید: «البته کی‌روش آب پاکی را روی دست همه ریخته و گفته ما تدارکات نداشتیم. این عادت بد مربیان از جمله کی‌روش است که می‌گویند تدارکات نداریم تا اگر نتیجه نگرفتند بهانه داشته باشند و اگر نتیجه گرفتند بگویند ما این کار را کردیم.»