اقتدار سرخ‌ها در صدر جدول

پرسپولیس برد تا با ۲ امتیاز اختلاف صدرنشین مطلق لیگ برتر در پایان هفته چهارم باشد. برد قرمزها تنها با ۳ امتیاز صدرنشینى را به همراه نیاورد بلکه به کابوس شکست از پیکان که چهار سال قبل و درست در این مقطع مانع از اوج گرفتنش شده بود هم پایان بخشید.

پرسپولیسی‌ها با هدایت قطبى آمده بودند تا با کسب ۳ امتیاز صدرنشین مطلق لیگ باشند و به همین منظور با همان تاکتیک ۱-۳-۲-۴ پاى به مصاف حریف گذاشتند. پیکان نیز که بعد از هفته اول روند پرنوسانى را در پیش گرفته بود با سیستم ۲-۴-۴ رو در روى پرسپولیس ایستاد و یاران تحت مربیگرى ساموئل دارابینیان یک بازى جانانه و جالب توجه را مقابل تیم قدرتمند پرسپولیس به نمایش گذاشتند.

این تیم تهرانى نشان داد که فوتبال را خوب بازى مى‌کند و حتى حضور نزدیک به ۷۰‌هزار هوادار رقیب هم نمى‌تواند مانع از چرخش درست توپ توسط آسمانى پوشان این تیم در میدان شود.

در دقیقه نخست بازى پیکان یک موقعیت نصف و نیمه گلزنى ایجاد کرد اما در دقیقه چهارم کریم باقرى توپ را به تیر دروازه کوباند تا با اعمال خطا این فرصت را هدر دهد. سه دقیقه بعد استپ زیبا و شوت سرضرب باقرى همه را به هواى گل زود هنگام نیم خیز کرد اما توپ او با فاصله‌اى اندک راه به دروازه نیافت.

در دقیقه ۱۲ اشتباه واعظى نزدیک بود تا کار دست پرسپولیس دهد اما هوشیارى نصرتى و نورى باعث شد تا از دهانه دروازه توپ برگشت داده شود. چند لحظه بعد ضربه فنى خلیلى، حسن مرادى را به واکنش واداشت اما این توپ قدرت کافى براى مقهور شدن گلر خودروسازان را نداشت.

در دقیقه ۲۲ بازى وقتى خطاى پشت هجده قدم نصیب پیکانى‌ها شد ۷۰‌هزار نفر ساکت و آرام ماندند تا هنرنمایى طهماسبى و در ادامه آن مهدى واعظى را به تماشا بنشینند. ضربه زیباى کاپیتان پیکان با دست مخالف واعظى به بیرون رفت تا پرسپولیسى‌ها نفسى به راحتى بکشند. دقیقه ۳۳ ارسال رو به جلوى بادامکى با تعارف خلیلى هدر رفت تا پرسپولیس از این موقعیت هم بهره‌اى نبرده باشد.

۸ دقیقه بعد اما پرسپولیس و ۷۰‌هزار هواداراش نفس کشیدند. پژمان نورى وقتى در میانه میدان صاحب توپ شد، نیکبخت را در داخل محوطه جریمه صاحب توپ کرد و شماره ۱۰ قرمزها هم با دیدى عالى، خلیلى را در موقعیت گلزنى قرار داد تا مهاجم چپ پاى پرسپولیس با یک استپ و ضربه‌اى دقیق ورزشگاه را به هم بریزد.

۴ دقیقه بعد و در زمان‌هاى تلف شده نیز پرسپولیس براى گل زدن موقعیت دیگرى داشت اما موقعیت مشکوک خطا روى نیکبخت در داخل محوطه جریمه با نظر فغانى پنالتى اعلام نشد.

با شروع نیمه دوم پرسپولیس به ناگاه یکپارچه آتش شد و در ۲ دقیقه اول ۲ موقعیت پیاپى گلزنى را هدر داد.

شوت محسن خلیلى در دقیقه اول نیمه دوم و ضربه زیباى آقایى که با واکنش مرادى به بیرون رفت نشان از میل به گلزنى در پرسپولیس مى‌داد اما پیکان هم قصد نداشت به راحتى تسلیم شود. تنها ۷ دقیقه از نیمه دوم گذشته بود که خواسته پرسپولیسى‌هاى حاضر در ورزشگاه و البته نیمکت پرجنب و جوش این تیم برآورده شد.

ضربه ایستگاهى ارسالى توسط آقایى با پرش بلند و ضربه سر نصرتى به سمت دروازه شلیک شد. توپ به دستان مرادى و سپس تیر عمودى دروازه برخورد کرد و در نهایت با تکل بلند حیدرى دیگر مدافع قرمزها وارد دروازه شد تا ورزشگاه غرق در شادى شود. بعد از این گل پرسپولیس کمى‌آرام گرفت و تیم پیکان جلوتر آمد تا این شکست را جبران کند.

در دقیقه ۶۸ شوت ایمان حیدرى با واکنش واعظى بیرون رفت تا پیکانی‌ها در حسرت گل بمانند. در این دقایق و روى یکى از ضدحمله‌هاى پرسپولیس، محسن خلیلى دچار مصدومیت شد تا لحظاتى بعد سرخ‌ها گلزن این روزهاى خود را تعویض شده ببینند.

جانشین خلیلى گلزن اما به هیچ وجه در اندازه او نبود و تنها لحظاتى پس از ورودش یک موقعیت صددرصد گلزنى را هدر داد تا به فرضیه خالى بودن نیمکت پرسپولیس از بازیکنان شاخص صحه بگذارد.

لحظاتى بعد و در دقیقه ۷۲ شوک پیکان به پرسپولیس وارد شد. کرنر ارسالى میثم رضاپور در محوطه شش قدم فرود آمد و اشتباه توامان نورى - که خط دروازه را رها کرده بود - و واعظى باعث شد تا پرسپولیس پس از دو بازى گل نخوردن مقهور پیکان شود.

از این لحظه به بعد نفس پرسپولیسى‌ها در سینه حبس شد چرا که آنها دوست داشتند فغانى در همان دقیقه در سوت خود بدمد و تیم محبوبشان با همین نتیجه کار را به پایان برساند.

پیکان هم هر لحظه خطرناک تر نشان مى‌داد و فرارهاى عزیز محمدى و حمیدى از سمت چپ عرصه را بر پرسپولیسى‌ها تنگ مى‌کرد.

پرسپولیسى‌ها اما باز هم در ضدحملات موقعیت داشتند و مى‌توانستند اندوخته خود را بیشتر کنند که ضربات باقرى و عبدى با هوشیارى گلر پیکانى‌ها و کم دقتى مهاجم پرسپولیس راهى به دروازه پیدا نکرد. دقایق باقیمانده هم با حفظ توپ پرسپولیسى‌ها و دستپاچگى پیکانى‌ها که توانایى کافى براى جبران کار را نداشتند سپرى شد تا سوت فغانى به نشانه پایان ۹۰ دقیقه حکم صدرنشینى پرسپولیس با ۱۲ امتیاز را در بر داشته باشد.

حالا پرسپولیس صدرنشین مطلق لیگ برتر است و این تیم با ۴ پیروزى متوالى هم روى دور برد افتاده و هم اینکه جدى ترین گزینه براى کسب عنوان قهرمانى نشان مى‌دهد.

مطمئنا ادامه این روند براى پرسپولیس و پرسپولیسى‌ها مى‌تواند افتخارات از دست رفته سال‌هاى گذشته را جبران کند و مرهمى ‌باشد بر دل‌هاى صبور هواداران این تیم. البته اگر قطبى و یارانش اسیر حاشیه‌ها نشوند و اعتماد به نفسى که در این تیم ایجاد شده همچنان و تا ۳۰ هفته دیگر در کالبد تک‌تک سرخ‌ها وجود داشته باشد.

در پایان این بازی مربیان دو تیم در مورد شرایط این بازی صحبت کردند که نظرات قطبی و دارابینیان را در این مورد می‌خوانید.

دارابینیان،‌ سرمربی تیم فوتبال پیکان تهران گفت: مقابل پرسپولیس کمبود مهاجم آماده به ما لطمه زد و نتوانستیم از موقعیت‌های خود استفاده لازم را ببریم. وی عنوان کرد: با توجه به اینکه روز قبل از مسابقه هم روبرت مارکوسی به شدت آسیب دید نتوانستیم آن طور که باید از قوای تیمی خود استفاده ببریم.

وی افزود: در مجموع بازی خوب و قابل قبولی را مقابل پرسپولیس به نمایش گذاشتیم که در نهایت منجر به پیروزی حریف شد و تماشاگران فوتبال خوب و جذابی را مشاهده کردند که مطمئنا با رضایت ورزشگاه را ترک کردند.

سرمربی پیکان گفت: خط دفاعی ما در این بازی دو گل ساده را دریافت کرد که تا حدودی از آن ناراحت شدم اما در مجموع از عملکرد شاگردانم رضایت دارم چرا که معتقدم بسیار با انگیزه مقابل پرسپولیس ظاهر شدند و جانانه دویدند.

سید افشین قطبی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس نیز گفت: همه تیم‌ها در برابر پرسپولیس با انگیزه زیادی بازی می‌کنند. ما هیچ بازی ساده‌ای را در لیگ نخواهیم داشت.

وی گفت: هر تیمی با پرسپولیس بازی می‌کند با تمام توان خود به میدان می‌آید و با انرژی تمام بازی می‌کند. تیم پیکان هم با تمام انرژی خود به میدان آمد و کار را برای تیم ما سخت کرد.

سرمربی تیم فوتبال پیروزی پس از بازی با پیکان گفت: ما می‌توانستیم این بازی را برای خودمان آسان‌تر کنیم ولی اشتباهات فردی در نیمه اول و پاس‌های بد و عدم تمرکز روی بازی باعث شد کار ما سخت شود.

وی افزود: پژمان نوری و شیث رضایی قراربود در کارهای تهاجمی شرکت بیشتری داشته باشند اما این طور نشد. ضمن اینکه به جای اینکه روی زمین بازی کنیم بعضی وقت‌ها بی‌جهت زیر توپ می‌زدیم. این اشکالاتی بود که سعی کردیم در بین دو نیمه با بازیکنان حرف بزنیم و آن را حل کنیم.

قطبی با اذعان به بازی بهتر تیم پیکان در نیمه اول تصریح کرد: با این وجود بازیکنان ما با تیز هوشی تمام گل اول را در نیمه اول زدند و فرصت‌های زیادی را به وجود آوردند. اشکالات سازماندهی تیم را هم در بین دو نیمه برطرف کردیم و توانستیم در نهایت بازی را ببریم.

در همین ارتباط سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشت: پرسپولیس در بالا تنها شد. این سایت اضافه کرد: پرسپولیس هفته چهارم لیگ برتر را با چهارمین پیروزی پیاپی به پایان رساند تا با ۱۲ امتیاز و با اقتدار صدرنشین جدول باشد و از بقیه رقبا هر چند با فاصله اندک جدا شود.