رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با اعلام محدودیت‌های جدید انضباطی برای بازیکنان لیگ برتر در فصل آینده گفت: با اعمال برخی راهکارهای اجرایی، درصدد کاهش تخلفات انضباطی بازیکنان لیگ برتر هستیم. مجتبی شریفی در گفت‌وگو با مهر ضمن اعلام ‌این مطلب افزود: از آنجا که بخش عمده از تخلفات بازیکنان در فصل گذشته به مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای تخریبی و توهین‌آمیز بازیکنان و مربیان اختصاص داشت، تصمیم گرفتیم با اعمال برخی محدودیت‌ها و تعیین چارچوب‌های مشخص، شرایطی را در لیگ برتر فراهم کنیم تا بازیکنان مرتکب‌اینگونه تخلفات انضباطی نشوند و بتوانیم از بروز ‌اینگونه حاشیه‌ها خودداری کنیم.

وی اعمال محدویت‌ها در انجام مصاحبه‌ها و اظهارنظر بازیکنان و رعایت اخلاق حرفه‌ای را به عنوان دو مقوله اصلی و تکلیفی برای بازیکنان لیگ برتر برشمرد و اظهار داشت: درصدد هستیم چارچوب مشخصی را برای مصاحبه بازیکنان و تمامی‌اهالی فوتبال تعیین کنیم تا براساس آن بازیکنانی که درخصوص شخصیت اخلاقی سایر بازیکنان اظهارنظر می‌کنند با محرومیت‌ها و کیفرهای انضباطی روبه‌رو شوند. البته‌این محدودیت شامل اظهارنظرهای فنی مربیان و بازیکنان نمی‌شود و در‌این زمینه بازیکنان هیچ محدودیتی برای اظهارنظر پیرامون شیوه بازی تیم رقیب یا عملکرد بازیکنان حریف ندارند.

رییس کمیته انضباطی خاطرنشان کرد: در نظر داریم محدودیت‌های جدید در خصوص مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای بازیکنان را در چارچوب آیین‌نامه جدید کمیته مسابقات و سازمان لیگ برتر بگنجانیم تا‌این مساله به عنوان یک تعهد مورد توجه بازیکنان قرار گیرد.

وی از رعایت اخلاق حرفه‌ای به عنوان مجموعه وظایفی وسیع و گسترده در رعایت مسائل انضباطی یاد کرد و افزود: اخلاق حرفه‌ای مجموعه مسائلی است که به صورت خودجوش در یک شغل و حرفه برای فرد رعایت و الزام‌ایجاد می‌کند و شاغلان آن حرفه باید خود را ملزم به رعایت آن بدانند.

شریفی اضافه کرد: در بخش اخلاق حرفه‌ای به زندگی خصوصی و حریم شخصی افراد وارد نخواهیم شد؛ چرا که زندگی خصوصی هر فرد به خودش ارتباط دارد، اما در مستطیل سبز که در معرض دید عمومی ‌است، فرد ملزم و مکلف به رعایت مجموعه اخلاق حرفه‌ای است و کمیته انضباطی با هرگونه فعالیتی که منافی با اخلاق حرفه‌ای باشد به شدت برخورد خواهد کرد.

وی عملکرد کمیته انضباطی در لیگ نهم را نسبت به سال‌های گذشته قابل قبول‌تر عنوان کرد، ولی درعین حال اظهار داشت: مطرح شدن واژگانی نظیر ناپاکی در فوتبال حواشی زیادی را در فصل گذشته‌ایجاد کرد که قصد داریم با مطرح‌کنندگان‌این بحث به شکل قانونی برخورد کنیم.

شریفی ادامه داد: کسانی را که مدعی وجود ناپاکی در فوتبال شده‌اند کمک خواهیم کرد تا با استعلام از مراجع قانونی ادعاهای خود را ثابت کنند، اما کسانی که نتوانند دلایل قانع‌کننده‌ای برای ادعای خود بیاورند در چارچوب اظهارنظرهای خلاف واقع تلقی می‌شوند و مشمول محرومیت‌های سنگین خواهند شد.

من منکرناپاکی در فوتبال نیستم، ولی راه مبارزه با ناپاکی، رسانه‌ای کردن آن نیست؛ بلکه باید تلاش کنیم فضا و محیط را از هرگونه ناپاکی تطهیر کنیم تا مطرح شدن ‌این قبیل مسائل باعث جوسازی در فوتبال نشود.