40درصد عراقی!

تاکنون قرارداد ۲۰بازیکن خارجی در لیگ برتر به ثبت رسیده که از این تعداد، ۸ بازیکن عراقی هستند؛ فصل گذشته تراکتور توانست صفا هادی را به خدمت بگیرد؛ بازیکنی که اکنون در این تیم حضور دارد. حضور این فصل عراقی‌‌‌ها در ایران با علی عدنان و مس رفسنجان استارت خورد و سپس بازیکنان دیگری مانند منتظر محمد، فهد طالب، عباس قاسم، علی یوسف و علاء عباس راهی تیم‌‌‌های لیگ برتری شدند. آخرین چهره از این سیاهه هم طارق همام است که پایان هفته گذشته با نساجی به توافق رسید؛ بازیکنی که ۵سال قبل با لباس استقلال در لیگ برتر معرفی شد و به‌رغم نمایش‌‌‌های خوبش، در پایان فصل قراردادش را با آبی‌‌‌ها فسخ کرد تا راهی مصر شود. او حالا شاگرد مهدی رحمتی، کاپیتان سابقش در استقلال می‌شود تا به این ترتیب ۴۰‌درصد از جمعیت بازیکنان خارجی شاغل در لیگ برتر امسال را عراقی‌‌‌ها تشکیل بدهند؛ نسبتی که قطعا زیاد است و دلایل رخ‌داد آن هم جالب به نظر می‌‌‌رسد.

خرداد امسال بود که برنا فیروزی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان در نامه‌‌‌ای به رئیس کمیته ملی المپیک، رئیس کمیته پارالمپیک، مدیران باشگاه پرسپولیس و استقلال و روسای فدراسیون‌‌‌ها «درخواست استفاده از ریال یا سایر ارز‌‌‌های جایگزین منطقه‌‌‌ای به‌‌‌جای دلار» را به اطلاع آنها رساند. همین قانون عجیب باعث شده است مذاکره با بازیکنان خارجی که سخت بود، سخت‌‌‌تر هم بشود. مساله انتقال پول به‌دلیل تحریم‌‌‌های بانکی و بدقولی و بی‌‌‌پولی باشگاه‌‌‌های ایرانی سبب شده تا روز به‌روز شانس حضور بازیکنان باکیفیت خارجی در لیگ برتر ایران کاهش یابد. به‌دلیل همین مصائب و قانون‌‌‌های من درآوردی هم هست که بهترین مبدأ برای خرید بازیکن، می‌شود کشور دوست و همسایه عراق.

بازیکنان عراقی به‌دلیل مشکلات مالی تیم‌‌‌های این کشور ترجیح می‌‌‌دهند تا راهی کشورهای دیگر شوند. اینجا هم به‌دلیل موقعیت بهتر جهت دیده شدن در لیگ قهرمانان آسیا و ارتباط با ایجنت‌‌‌ها، بستر خوبی است تا تبدیل به سکوی پرتاب بازیکنان کشورهای همجوار شود. بگذریم از اینکه کل خروجی این لیگ در سال گذشته تنها فرستادن یک محمد امین حزباوی به السد قطر بود و لژیونرهایش هم روز به‌روز در حال بازگشت به کشور هستند!

فعلا که تیم‌‌‌هایی مثل مس رفسنجان، استقلال، صنعت نفت، نساجی و تراکتور از حضور عراقی‌‌‌ها استفاده می‌‌‌کنند و قیمت ارزان‌‌‌تر نسبت به دیگر خارجی‌‌‌ها و تطبیق‌پذیری با شرایط در کنار سابقه نسبتا خوب بازیکنان این کشور در فوتبال ایران سبب شده است بازار حضورشان دوباره رونق بگیرد. یک زمان حجم صادرات به عراق مایه مباهات مسوولان کشور بود و حالا وارد کردن فوتبالیست از این کشور، تبدیل شده است به عادت رایج مدیران فوتبالی!