نقره‌داغ  400 میلیونی

 این اتفاق روز دوشنبه رخ داد و حکم هم بعد از چند ساعت صادر شد. بعد از انتشار حکم، همه نگاه‌ها به محرومیت دو جلسه‌ای ساپینتو دوخته شد؛ آنچه او را از حضور روی نیمکت در مقابل ذوب‌آهن و آلومینیوم اراک محروم می‌کرد، اما چیزی که تا حدی مغفول ماند، جریمه نقدی سرمربی استقلال بود. ناچار شدیم چند بار این عدد را بخوانیم تا مطمئن شویم، اما رقم درست بود؛ ساپینتو ۴۰۰ میلیون تومان از سوی کمیته انضباطی فدراسیون جریمه شده است. عددی که برای خودش یک رکورد در فوتبال ایران به شمار می‌آید.

  سبقت از قلعه‌نویی  

آخرین باری که یک حکم سنگین جریمه نقدی از سوی کمیته انضباطی صادر شد و همه را شگفت‌زده کرد، مربوط می‌شد به جریمه امیر قلعه‌نویی بعد از مصاحبه بسیار جنجالی‌اش در پایان بازی حذفی گل‌گهر و استقلال. آن زمان قلعه‌نویی علاوه بر سه ماه محرومیت، به پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی هم محکوم شد که بسیار سنگین بود، اما به هر حال مصاحبه قلعه‌نویی هم بی‌سابقه بود و بالا بودن جریمه را به نوعی توجیه می‌کرد. جالب است که بررسی آیین‌نامه انضباطی نشان می‌دهد ساپینتو حتی می‌توانست تا ۷۰۰ میلیون تومان هم جریمه شود. کمیته انضباطی برای سرمربی استقلال دو تخلف را لحاظ کرده که یکی در قبال مربی حریف و ۱۰۰ میلیون تومان و دیگری در قبال ارکان برگزاری بازی و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

   بازدارندگی یا کسب درآمد؟

اگر قرار باشد بدون تعارف صحبت کنیم، دو نگاه به چنین جریمه سنگینی وجود دارد. نگاه اول این است که فدراسیون فوتبال تلاش می‌کند با وضع جرایم سنگین، بازدارندگی احکامش را بالاتر ببرد و اجازه ندهد مربیان بیش از این در کنار زمین معرکه بگیرند. محرومیت از همراهی تیم، اتفاقی است که شاید بیشتر از مربی به ضرر باشگاه تمام شود. جریمه نقدی اما می‌تواند خود مربی را متنبه کند، هرچند در فوتبال ایران که حتی مالیات مربیان خارجی هم از سوی باشگاه‌ها پرداخت می‌شود، هیچ بعید نیست مدیران گرامی جرایم انضباطی مربیان را نیز گردن بگیرند و کل فلسفه داستان زیر سوال برود. نگاه دوم به چنین حکمی اما آن‌قدرها مثبت نیست. برخی ناظران عقیده دارند با توجه به مشکلات اقتصادی شدید حاکم بر فوتبال ایران، فدراسیون از این دست احکام برای درآمدزایی استفاده می‌کند. به هر حال همین ۴۰۰ میلیون تومانی که ساپینتو را جریمه کرده‌اند، می‌تواند دستمزد چند قضاوت داوران لیگ برتری باشد! پیش از این هم حساسیت‌های زیادی در مورد این موضوع به وجود آمده بود. آخرین بار گفته شد درآمد فصل گذشته کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده؛ عددی که از مطالبات ناچیز باشگاه‌ها نزد سازمان لیگ کسر می‌شود و عملا چیزی از درآمد آنها از تبلیغات محیطی و... باقی نمی‌ماند.