بازار داخلی

رشد همگام شاخص‌ها

ساعات معاملاتی بازار سهام روز دوشنبه در حالی به پایان رسید که بر خلاف جو غالب روزهای گذشته، شاخص‌های اصلی بازار همگی رشدی قابل‌توجه را به ثبت رساندند. به طوری که در این روز نماگر اصلی تالار شیشه‌ای ۰.۸۹‌درصد معادل با ۱۹۹۲۷ واحد افزایش ارتفاع را تجربه کرد و در محدوده ۲ میلیون و ۲۵۴‌هزار واحد قرار گرفت. لازم به ذکر است که نمادهای «فارس»، «فملی» و «شپنا» نیز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند. همچنین شاخص هم‌وزن نیز که نماینده مناسب‌تری نسبت به  شاخص کل برای شرکت‌های کوچک و متوسط پذیرش شده در بورس تهران است در روز دوشنبه ۱.۱۳درصد معادل با ۸۴۰۴ واحد رشد کرد و در سطح ۷۴۹‌هزار و ۵۷۳ واحد قرار گرفت. وضعیت در رکن دیگر بازار سهام، یعنی فرابورس ایران نیز یکسان بود. به طوری که شاخص کل فرابورس نیز همگام با   دیگر شاخص‌های ذکر‌شده عملکردی مثبت را به ثبت رساند و با قرار گرفتن در محدوده ۲۵‌هزار و ۳۸۰ واحد به کار خود در سومین روز هفته پایان داد.  به علاوه بورس و فرابورس در روز گذشته مجموعا شاهد ۱۶میلیارد تومان ورود پول از جانب سهامداران حقیقی بودند و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با کاهش ۱۶.۵ درصدی نسبت به روز یکشنبه، در سطح ۳هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان قرار گرفت.  برخی از تحلیلگران عقیده دارند که به‌رغم جو منفی غالب در روزهای اخیر، بازار در فضای بنیادی خوبی قرار داشته و ارزنده است که این مساله سبب امیدواری است. همچنین انتظار می‌رود که در سال جاری بورس بتواند جاماندگی خود را از سایر بازارهای موازی جبران کند و مجددا به رقابت برگردد. اما در ابتدا لازمه این امر این است که آرامشی نسبی در منطقه برقرار شده و از تصمیمات کارشناسی‌نشده و دخالت‌هایی که بازارها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند جلوگیری شود.  علاوه بر بازار سهام، در این روز شاهد تخلیه هیجانات در بازار دلار و سکه نیز بودیم. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش هر دلار در بازار آزاد با بیش از‌ هزار تومان کاهش در محدوده ۶۳‌هزار و ۶۰۰ تومان، و هر قطعه سکه امامی در محدوده ۴۱ میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفتند.

بازار خارجی

عوامل بنیادین در جهت تضعیف اونس و نفت

در اولین روز از هفته دوم آوریل، طلا با رشد ۰.۲۷درصدی به سطح ۲هزار و ۳۳۵دلار رسید. نفت برنت و WTI با گپ منفی بازگشایی شد و به‌‌‌ترتیب با کاهش ۰.۷۱ و ۰.۶۲درصد به سطوح ۹۰.۵۲ و ۸۶.۳۷دلار به ازای هر بشکه رسید. پس از اینکه اسرائیل سربازان بیشتری را از جنوب غزه خارج کرد و تعهد به گفت‌‌‌وگوهای تازه پیرامون آتش‌‌‌بس احتمالی در درگیری‌‌‌های ۶ماهه را ابراز داشت، تنش‌‌‌ها در خاورمیانه اندکی کاهش یافت و همین امر در افت قیمت نفت موثر واقع شد.

تینا تنگ، تحلیلگر مستقل مستقر در اوکلند، با توجه به اینکه این رویداد هیچ تغییر اساسی ایجاد نکرده، حرکت اسرائیل را فقط یک عقب‌‌‌نشینی موقت قلمداد کرد. گفتنی است اسرائیل و حماس تیم‌‌‌هایی را برای گفت‌وگوهای تازه درباره‌‌ آتش‌‌‌بس احتمالی پیش از فرارسیدن تعطیلات عید فطر به مصر فرستادند. بدیهی است که نتیجه‌‌ مذاکرات آتش‌‌‌بس، تاثیر مثبتی در کاهش تنش‌‌‌ها در خاورمیانه دارد، همان‌طور که در هفته‌‌ گذشته، این درگیری‌‌‌ها افزایش بیش از ۴ درصدی قیمت نفت را به دلیل نگرانی از اختلال در عرضه رقم زد.

بررسی نوسانات حاکی از آن است که قیمت فلز گرانبها در درجه‌‌ اول به دلیل بازدهی بالاتر خزانه‌‌‌داری ایالات متحده، که منجر به تضعیف دارایی‌‌‌های غیر‌بازده می‌شود، با چالش‌‌‌هایی روبه‌روست. گذشته از آن، تقویت اخیر دلار آمریکا فشار نزولی بر قیمت طلا وارد می‌کند، چرا که کاهش تقاضا برای فلز زرد را دامن می‌‌‌زند و همچنین این کالا را برای سرمایه‌گذارانی که ارزهای دیگر را برای خرید طلا دارند، گران‌‌‌تر می‌کند. مطابق با گزارش ابزار نظارت بر نرخ گروه‌CME، احتمال کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن از سوی فدرال رزرو به ۴۶.۱‌درصد می‌‌رود.

لوری کی لوگان، رئیس بانک فدرال رزرو دالاس روز جمعه، با اشاره به خطرات صعودی تورم خاطرنشان کرد که هنوز کاهش نرخ بهره زودهنگام است. وی در این راستا قبل از اتخاذ تصمیمات مهم، رفع ابهامات بیشتر در مورد مسیر اقتصادی را ضروری دانست و بر اهمیت کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)  به منظور داشتن آمادگی برای واکنش مناسب در صورت توقف فشارهای تورمی تاکید کرد.

1 copy

2 copy