بازار سهام

هفته سرسبز بورسی

1

بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌‌‌ای که گذشت هر روز را با شاخص رشد‌یافته سپری کرد و توانست آمارهای هفتگی را در فصل جاری جابه‌جا کند. به طوری که شاخص کل با افزایشی در حدود 150 هزار واحد توانست به بازدهی مثبت 13/ 8 درصد هفتگی برسد. نکته قابل‌توجه آن است که پس از هفته اول خرداد بورس تهران تنها با خروج پول هفتگی همراه بود اما هفته گذشته پس از مدت‌‌‌ها توانست به ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس معادل 530 میلیارد تومان دست یابد. همچنین میانگین ارزش معاملات خرد نیز رشد داشت و به 3619 میلیارد تومان در هفته رسید. اگر‌چه بازار سهام هفته‌‌‌ای دلپذیر را پشت سر گذاشت اما تنها یک هفته کارساز نیست و این روند مثبت و صعودی باید ادامه‌دار شود. برای تداوم اوضاع هفته گذشته بازار نیازمند محرک‌‌‌های جدی‌‌‌تری نسبت به هیجانات است. انتظار می‌‌‌رود در هفته آتی بازار متعادل‌‌‌تر رفتار کند و با نوساناتی همراه شود.

بازار سکه

بازدهی صفر سکه

2

هفته گذشته برای بازار سکه با ثبات و همراهی چند نوسان اندک به پایان رسید. به طوری که در آخرین معاملات سکه در 28 میلیون تومان مستقر شد و بازدهی صفر را برای خود به ثبت رساند. در حالی که دلار در حول کانال 49 هزار تومان رفت‌وبرگشت‌‌‌هایی را انجام داد و در نهایت به بازدهی منفی 1/ 0 درصد رسید،  رشدهای قابل‌توجه اونس جهانی مانع از ریزش بیش از حد سکه و طلا در بازارهای داخلی شد و همین امر منجر به ثبات در این بازارها شد. اخبار حول توافقات نتوانست اثر چندانی بر وضعیت بازار سکه بگذارد چرا که به علت ماه محرم و صفر معاملات سکه به حالت رکودی درآمد و این امر از وارد شدن هیجانات و شوک‌‌‌های قیمتی در نتیجه اخبار سیاسی جلوگیری کرد. برای هفته آتی نیز وضعیت مشابه هفته گذشته پیش‌بینی می‌‌‌شود و سکه در حوالی کانال 28 نوسان کند.

بازار طلای جهانی

طلای جهانی در مسیر صعودی

3

در معاملات روز جمعه طلای جهانی در حالی که چشم انتظار سرنخ‌‌‌های بیشتر از سیاست‌‌‌های پولی ایالات متحده بود،  در قله سه هفته اخیر مستقر شد. به طوری که بهای هر اونس طلا تا 1945 دلار بالا رفت اما تا ساعت 19 به وقت تهران دوباره به 1937دلار بازگشت. رشد نسبتا پرشتاب فلز زرد در هفته گذشته به سبب آن است که آمارهای ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار اقتصاد ایالات متحده منجر به آن شد که احتمالات به سمت ثبات نرخ بهره برای ماه سپتامبر برود و این امر با تضعیف شاخص دلار و کاهش هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده،  تقاضا برای طلا را افزایش داد. اعلام آمارهای اشتغال که روزهای گذشته منتشر شد منجر به اوج گرفتن بهای فلز زرد شدند اما به‌رغم این حمایت،  همچنان عواملی پرقدرت برای رشد نرخ بهره وجود دارند. بنابراین با توجه به بالا بودن نرخ بهره برای طولانی‌مدت،  بازدهی بلندمدت طلا قابل‌توجه نخواهد بود.

بازار اوراق مسکن

عملکرد مثبت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد معاملات هفته گذشته را عموما بر مدار صعود پشت سر گذاشتند. در این میان نیز اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌‌‌گیرد،  هفته گذشته را با عملکرد مثبت 97/ 1 درصدی به پایان رساند. به این ترتیب هر برگ از این اوراق با افزایش بیش از یک هزار و 700 تومان در مرز مقاومتی 90 هزار تومان به کار خود در قیمت پایانی 89 هزار و 113 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که سیاست‌‌‌های توسعه‌‌‌ای کشور در بخش مسکن باید متناسب با شرایط انقلاب چهارم صنعتی صورت‌‌‌بندی شود. انبوه‌‌‌سازی در عین اختصاصی‌‌‌سازی نیاز واقعی مردم است. مردم ایران به لحاظ فرهنگی تمایلی به زندگی استیجاری ندارند. سیاستگذاری با چشمان باز در حوزه مسکن با استفاده از سامانه برخط املاک انجام می‌شود.

بازار نفت

رشد کاهش عرضه نفت

5

بهای نفت خام در معاملات تجاری روز جمعه با رشدی در حدود 22/ 1 درصد،  بازدهی منفی برای هفته دوم را کنار زد. بدین ترتیب بهای هر بشکه نفت خام برنت در 87 دلار و 86 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 84 دلار و 69 سنت مبادله شد. تحلیلگران این بازار بر این باورند که به علت تمایل تولیدکنندگان به قیمت‌‌‌های بالاتر از 90 دلار به ازای هر بشکه،  عرضه‌کنندگان کاهش داوطلبانه تولیدات خود را برای ماه آینده گسترش می‌‌‌دهند. همچنین کاهش شاخص دلار به سبب داده‌‌‌های ضعیف‌تر از انتظارات اقتصادی ایالات متحده منجر به ارزان‌‌‌تر شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها شد و تقاضا را بالا برد. علاوه بر آن نشانه‌‌‌هایی از افزایش تقاضا در بازار مشهود شده است که این رشد قیمتی را توجیه می‌‌‌کند. در هفته‌‌‌های آتی انتظار می‌‌‌رود نفت با حفظ وضعیت به نوسانات در بازه کم ادامه دهد.