بازار سهام

تابلوی معاملات سبز رنگ

1

بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز پس از تعطیلات مطابق روند گذشته به رنگ سبز درآمد. به طوری که شاخص کل با رشد 39‌هزار واحدی در ستون 2 میلیون و 33‌هزار واحد قرار گرفت و به افزایش 98/ 1درصدی رسید. همگام با آن، نماگر هم‌‌‌وزن نیز رشد 68/ 1درصدی را به ثبت رساند. به نظر می‌رسد رشد چشمگیر نفت جهانی توانسته است وضعیت پالایشی‌‌‌ها را بهبود دهد و روز شنبه نیز رهبری رشد بازار را برعهده گیرند. همچنین روز گذشته حجم معاملات درخور توجهی در بازار مشاهده شده است که به میزان 7 خرداد رسید و ارزش معاملات نیز با رشد اندکی به 3377 میلیارد تومان دست یافته است. علاوه بر آن روز گذشته حدود 242 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. بنابراین با این شروع و دستیابی به مرز مهم 2 میلیون، انتظار می‌‌‌رود بازار در هفته آینده کمی متعادل‌‌‌تر به راه خود ادامه دهد و نوسانات در بازه محدودی باقی بماند.

بازار سکه

عقبگرد سکه

2

بازار سکه و طلا در مبادلات روز شنبه همراه با بازگشت دلار از کانال 50‌هزار تومانی، افت بها را پشت سر گذاشتند. به این ترتیب قیمت به ازای هر قطعه سکه امامی در 28میلیون و 830‌هزار تومان قرار گرفت و حباب آن نیز با کاهش 4درصدی خبر از افت انتظارات افزایشی بازار می‌‌‌دهد. از آنجا که روز گذشته نرخ دلار یک پله پایین‌‌‌تر آمد و دوباره به کانال 49‌هزار تومانی وارد شد، سیگنال کاهش بها  به سکه اصابت کرد. از سوی دیگر به‌رغم رشد طلای جهانی به سبب افت شاخص دلار، به علت نوسانات مکرر آن در مبادلات نمی‌تواند نقش تکیه‌‌‌گاهی محکم را برای بازار طلای داخلی ایفا کند و سکه و طلا بتوانند از سمت رشد فعلی اونس جهانی حمایت شوند. بنابراین احتمال می‌‌‌رود سکه هفته‌‌ پرنوسانی پیش‌‌‌روی خود داشته باشد ولی بتواند کانال فعلی خود را حفظ کند.

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار رشد

3

در آخرین مبادلات روز جمعه بهای  طلای جهانی در 1942 دلار و 91 سنت ایستاد. فلز زرد هفته پر تلاطمی را پشت سر گذاشت به طوری که در اولین روز معاملاتی با افزایش‌‌‌های متعدد توانست به بالای 1970 دلار نیز دست یابد اما بعد به سبب کاهش تقاضا، پناهگاه امن سرمایه‌گذاری با از دست دادن مرز 1960 در 1935 دلار متوقف شد. پس از آن نوسانات را در بازه محدودی حفظ کرد. در روز جمعه با انتشار آمار دریافت‌کنندگان حقوق به غیر از بخش کشاورزی، مشخص شد اشتغال به میزان پیش‌بینی‌‌‌ها رشد نداشته است که از یک سو با توجه به ارتباط عکس بین بیکاری و تورم، منجر به افزایش احتمال توقف چرخه رشد نرخ بهره و به تبع آن کاهش هزینه فرصت دارایی بدون بازده می‌شود و از سوی دیگر سبب کاهش شاخص دلار و حمایت دوچندان طلا شد. بنابراین در روزهای آتی نوسانات طلا تمایلات صعودی خواهد داشت.

بازار اوراق مسکن

نگاه‌‌‌های متفاوت به بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند اولین روز هفته را عمدتا با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود روز شنبه با 6/ 0درصد افزایش معادل بیش از 500 تومان رشد، کار خود را در قیمت پایانی 88‌هزار و 955 تومان خاتمه داد. درخصوص پیش‌بینی از آینده بازار مسکن تحلیل‌‌‌های مختلفی وجود دارد به طوری که در این میان به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه اگر رکود بازار مسکن تا پایان شهریور ادامه پیدا کند که به احتمال زیاد این‌گونه خواهد بود، این بازار اولین مرحله از ورود به فاز رکود را سپری کرده و برای آینده آن از بین سه فرضیه‌‌‌ رکود تورمی، رکود غیرتورمی و ثبات قیمت همراه با رونق تدریجی معاملات، گزینه سوم محتمل‌‌‌تر خواهد بود.

بازار نفت

نفت در قله سه‌ماهه

5

نفت خام به ششمین هفته مثبت خود رسید به طوری که در آخرین مبادلات روز جمعه با عبور از 85 دلار به ازای هر بشکه نفت خام برنت به 86 دلار و 24 سنت رسید و هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در قیمت 82 دلار و 82 سنت قرار گرفت. نفت خام به بالاترین سطح خود در سه‌ماهه اخیر رسید؛ چرا که پس از انتشار آمارهای اقتصادی ایالات متحده در روز جمعه، شاخص دلار با افت قابل‌توجهی مواجه شد که به تبع آن نفت را برای دارندگان سایر ارزهای غیر‌دلاری، ارزان‌‌‌تر کرد و  از تقاضا حمایت شد. در سمت دیگر بازار احتمال کاهش تولیدات نفتی برای ماه آینده توسط اعضای اوپک پلاس، بالاتر رفته است. بنابراین تولیدکنندگان قصد دارند با استفاده از ابزار کاهش عرضه از قیمت نهایی حمایت کنند. با این تفاسیر نفت تا زمان برگزاری جلسه، تمایلات صعودی خود را نگه  می‌دارد.