بازار سهام

احتمال شناسایی سود سهامداران

1

بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز معاملاتی هفته خود، همچنان بر مدار صعود قرار داشت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز چهارشنبه با 87/ 0‌درصد افزایش معادل بیش از 18هزار و 357 واحد افزایش کار خود را در سطح 2 میلیون و 137هزار واحدی به پایان رساند. علاوه بر این شاخص هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار را به نمایش می‌‌‌گذارد روز گذشته نیز با 09/ 2درصد سبز‌پوش شد. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به اینکه بورس تهران چند روز متوالی است که با رشد همراه بوده، اما با تضعیف نسبی در سمت تقاضا از نظر ورود پول سرمایه‌گذاران خرد، این احتمال وجود دارد که حقیقی‌‌‌های بازار آرام‌آرام به سمت فروش سهام خود به منظور شناسایی سودهای کسب‌شده در این مدت اقدام کنند. همین امر می‌تواند در کوتاه‌مدت منجر به نوسانات محدودی در بازار و بعضا نیز منفی شود.

بازار سکه

افت و خیزهای بازار سکه

2

سکه امامی روز چهارشنبه برخلاف روزهای اخیر با افزایش قیمت همراه بود. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار در بازار آزاد مجددا رشد کرد. علاوه بر این بهای هر اونس طلا در بازار جهانی نیز از مرز روانی و مقاومتی 2000 دلاری خود عبور  کرد که همین امر عاملی بر تقویت تمایلات صعودی در بازار طلا و سکه داخلی شد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی روز گذشته به کانال 32 میلیون تومان بازگشت و در قیمت 32 میلیون و 100هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقدند در صورتی که طلای جهانی به رشد خود ادامه دهد و تغییرات دلار نیز تا حدود زیادی با تمایلات صعودی همراه باشد، قیمت سکه می‌تواند مجددا به سطوح 34 میلیون تومان رشد کند. اما در مقابل احتمال جهش قیمت دلار پیش‌بینی نمی‌شود، بنابراین رشد ناگهانی و پی در پی سکه نیز در کوتاه‌مدت تا حدودی دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی

2000 دلاری شدن طلا

3

قیمت طلا در روز چهارشنبه با اندکی افزایش به سمت بالاترین رکورد در سال 2020 حرکت کرد. زیرا نشانه‌‌‌های بیشتری از کند شدن رشد اقتصادی باعث شد تا تقاضا برای طلا  افزایش یابد. به این ترتیب روز گذشته هر اونس طلا در بازار جهانی در قیمت 2022 دلار مورد معامله قرار گرفت. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که داده‌‌‌های ضعیف فعالیت‌‌‌های تولیدی، همراه با نشانه‌‌‌هایی از سرد شدن در بازار کار ایالات متحده، باعث شد که سرمایه‌گذاران نسبت به میزان فضای اقتصادی فدرال رزرو برای ادامه افزایش نرخ‌ها تردید داشته باشند. شاخص‌‌‌های ضعیف اقتصادی همچنین ترس از رکود اقتصادی را افزایش داد و جریان‌‌‌های امن را به سمت طلا هدایت کرد. بنابراین انتظار می‌رود قیمت طلا در بازه زمانی کوتاه‌مدت با افزایش‌‌‌های بیشتری همراه باشد. همچنین شاخص دلار از اظهارات فدرال رزرو حمایت چندانی نکرد و در این روز نزدیک به پایین‌‌‌ترین سطح دو ماهه قرار گرفت.

بازار اوراق مسکن

بهبود نسبی معاملات مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن  که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز چهار شنبه برخی با افت و برخی دیگر با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 روز گذشته با افزایش 42/ 2‌درصد معادل بیش از 2‌هزار تومان رشد کرد. به این ترتیب تسه یاد شده داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 93‌هزار و 447 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که افزایش ساخت‌وسازها و رشد تولید مسکن از جمله برنامه‌‌‌هایی است که می‌تواند زمینه‌‌‌ساز کاهش نرخ تورم در بخش‌‌‌های مختلف تولید شود. همچنین به گفته بسیاری از مشاوران املاک همزمان با آغاز شروع فعالیت بنگاه‌ها در سال جدید، میزان مراجعات برای جابه‌جایی‌ها افزایش یافته است و این امر باعث شده که بازار مسکن به‌ویژه در حوزه خرید و فروش پر‌رونق شود.

بازار نفت

افت نفت با داده‌‌‌های اقتصادی

5

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه با تغییرات محدودی همراه بود. زیرا بازارها شاخص‌‌‌های ضعیف اقتصادی ایالات متحده را پذیرفتند. در حالی که نشانه‌‌‌هایی از کاهش ذخایر و کاهش تولید اخیر اوپک حکایت از کاهش عرضه داشت اما تاثیر این داده‌‌‌های اقتصادی بر بازار حاکم بود. به طوری که نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 84 دلار و 71 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 80 دلار و 50 سنت به ازای هر بشکه معامله شد. داده‌های موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 31 مارس 3/ 4 میلیون بشکه کاهش یافته است که بسیار بیشتر از انتظار برای کاهش 8/ 1 میلیون بشکه‌ای بود. این قرائت معمولا حاکی از روند مشابهی در داده‌های دولتی است که در اواخر روز منتشر می‌شود و نشان‌دهنده بهبود در تقاضا، به‌ویژه مصرف سوخت است.