بازار سهام

واگرایی شاخص‌‌‌ها در بورس

شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز با افت ۵۷/ ۰ درصدی، کار خود را در محدوده یک میلیون و ۷۸۵‌هزار واحد به اتمام رساند تا از ابرکانال یک میلیون و ۸۰۰‌هزار واحدی فاصله بگیرد. نماگر هم‌‌‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای بازار است و وضعیت کلی بازار را به خوبی نشان می‌دهد در معاملات دوشنبه با رشد اندک ۱۳/ ۰ ‌درصد همراه شد. خروج پول حقیقی از گردونه معاملات سهام همچنان تداوم یافت و شاهد خروج ۲۴۲ میلیارد تومانی پول از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی بودیم. افت نماگر اصلی بازار سهام و رشد نماگر هم‌‌‌وزن گویای این نکته است که به‌رغم خروج پول حقیقی از کلیت بازار سهام، پول در بین صنایع و گروه‌‌‌های مختلف بورس تهران در حال گردش است و این روزها کمی از نمادهای بزرگ و شاخص‌‌‌ساز فاصله گرفته و بخت و اقبال خود را برای کسب بازدهی در نمادهای کوچک جست‌وجو می‌کند.

15-01

 

بازار سکه

عقب‌نشینی بیشتر سکه

بازار طلا و سکه روز دوشنبه در جریان تغییرات نزولی نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین انتشار برخی اخبار امیدبخش از حضور گروسی در ایران، با عقب‌نشینی قیمت همراه بود. به طوری که هر قطعه سکه امامی روز گذشته فاصله خود را از مرز روانی 30 میلیون تومان بیشتر کرد و در محدوده قیمتی 27 میلیون و 800‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. بر این اساس به عقیده کارشناسان بازار طلا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 1401 انتظار می‌رود خرید برخی از اقلام طلا که جنبه مصرف و نه سرمایه‌گذاری دارد تا حدودی با بهبود تقاضا و افزایش معاملات روبه‌رو شود. در این میان نیز برخی تحلیلگران بر این باور هستند که بهای این فلز زرد گرانبهای داخلی هم‌اکنون در مسیر یک اصلاح منطقی پس از رشدهای سرسام‌آور قرار گرفته است که می‌تواند برای بازه زمانی میان‌مدت به همین منوال باشد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

ابهام در آینده طلا

قیمت طلا روز دوشنبه در بحبوحه ابهامات در مورد سیاست پولی ایالات متحده روند متفاوتی را در پیش گرفت. کاهش شاخص دلار در هفته گذشته بر افزایش قیمت طلا اثرگذار بود و معامله‌‌‌گران انتظارات خود را برای افزایش نرخ بهره ایالات متحده در سال‌جاری ارزیابی کردند. دراین میان هر اونس طلا به 1850 دلار رسید. فشار دلار بر بازار‌‌‌های فلزات روز دوشنبه دوباره به جریان افتاد و دلار پس از افت شدید روز جمعه ثابت ماند. سود اوراق خزانه‌‌‌داری ایالات متحده نیز درست زیر سطح ۴‌درصد قرار داشت. بازار‌‌‌ها انتظار دارند که نرخ هدف فدرال رزرو احتمالا در ماه‌‌‌های آینده به اوج خود خواهد رسید. با توجه به اینکه این نرخ‌ها باعث افزایش هزینه دارایی‌‌‌های بدون سود می‌‌‌شوند، افزایش نرخ‌های بهره برای بازار‌‌‌های فلزی نوید بدی دارد. تمرکز این هفته بر سخنان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، و همچنین داده‌‌‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در ماه فوریه است.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

انبوه‌سازان محرک بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن طی معاملات روز دوشنبه برخی همراه با رشد قیمت و برخی دیگر سرخ‌پوش بودند. در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 داد و ستد می‌شود، روز یاد شده با 46/ 3‌درصد کاهش همراه بود. به این ترتیب افت چشمگیر بیش از 3‌هزار و 600 تومانی تسه مذکور باعث شد تا قیمت پایانی آن به محدوده 102‌هزار تومان برسد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که افزایش قیمت مصالح بستگی به اقتصاد کلان کشور دارد. با توجه به اینکه دلار روزانه قیمت‌گذاری می‌شود و همه کالا‌‌‌ها نه تنها مصالح ساختمانی افزایش پیدا کرده است بنابراین دولت باید برای جلوگیری از این امر راهکاری بیندیشد. همچنین اذعان دارند که انبوه‌ساز اصلی‌‌‌ترین کار ساخت‌وساز در هر شرایط است. با توجه به افزایش قیمت‌ها دولت باید توافقاتی با انبوه‌سازان داشته باشد تا مساله ساخت‌وساز‌‌‌های مسکن ملی یا بافت‌‌‌های فرسوده برطرف شود.

15-04

 

بازار نفت

نفت در هیاهوی افزایش تورم

قیمت نفت روز دوشنبه با کاهش همراه بود. زیرا پیش‌بینی تولید‌‌‌ ناخالص داخلی ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار چین، خوش‌بینی‌‌‌ها را نسبت به بهبود تقاضای نفت خام در سال‌جاری کاهش داد. دولت چین آخر هفته گذشته اعلام کرد که رشد اقتصادی 5 درصدی را در سال‌جاری هدف‌گذاری کرده است که نسبت به سال 2022، 3‌درصد افزایش یافته است. این در حالی است که پیش‌بینی کمتر از انتظارات تحلیلگران تلقی می‌شود. در این روز هر بشکه نفت خام برنت درمحدوده 84 دلار و 68 سنت قرار گرفت و نفت WTI نیز در سطح قیمتی 78دلار و 61سنت معامله شد. نرخ تورم قوی‌‌‌تر از حد انتظار نگرانی‌ها از افزایش نرخ‌ها، حمایت از دلار و فشار بر بازارهای نفت خام را افزایش داده است. تغییر شدید ارزش دلار در اواخر هفته گذشته به نفع قیمت نفت خام بود. به عقیده کارشناسان، قیمت نفت احتمالا تحت‌تاثیر افزایش نرخ بهره در سراسر جهان قرار می‌گیرد.

15-05