یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

روند معکوس شاخص کل و هم وزن

دیروز شاخص کل بورس با رشد 15 واحدی (02/ 0 درصدی) همراه شد. اما تداوم فضای اصلاح شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را با افت 4/ 0 درصدی مواجه کرد. شاهد حمایت حقوقی‌ها در برخی نمادها شامل «وامید»، «اخابر»، «فولاد» و «فملی» بودیم. علاوه بر این خرید حقوقی‌ها در نماد «وبملت» با حمایت از سطح روانی رقم خورد. بازگشت اندک قیمت جهانی کالاها از کف‌های پیشین با کاهش موجودی‌های انبار از سقف‌های پیشین و خوش بینی‌ها به تداوم رشد اقتصادی چین، رشد اندک قیمت مس تا 5800 دلار و رشد قیمت فولاد در کنار رشد روی از کانال 2400 به 2537 دلار در روز جمعه عوامل خوش‌بینی به صنایع کالایی است. در سایر گروه‌ها با بی واکنشی نمادهای یارانه‌ای به فضای اصلاح در هفته‌های اخیر، روز گذشته شاهد افت دسته جمعی این نمادها بودیم. روند قیمت جهانی کالاها پس از بازگشایی بازارها می‌تواند بر بورس اثرگذار باشد.

بازار ارز

تشدید رکود بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ ۳۷۳۵ تومان معامله شد. تداوم رکود در بازار ارز نوسان تنها یک تومانی نرخ دلار را در ۴ روز معاملاتی اخیر رقم زده است. در هفته‌های اخیر پس از فروکش ریسک انتخابات، نوسان محدود نرخ دلار را شاهد هستیم. با اینکه در روزهای اولیه خرداد افزایش تقاضای سفته بازی نوسانات نرخ دلار را در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی تشدید کرده بود، اما تداوم فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با خروج تقاضای سفته بازی در کنار افت تقاضای آربیتراژی با نوسان ارزش جهانی دلار در کف ۷‌ماهه عوامل فشار بر بازار ارز بودند. در سایر ارزها با افت ارزش جهانی پوند، روز شنبه پوند با افت ۲۵ تومانی به ۴۸۴۵ تومان رسید. همچنین در صورت تداوم روند نزولی اونس طلا که از چهارشنبه آغاز شد، رشد تقاضای دلار از سوی معامله‌گران سکه محتمل است.

بازار سکه


بازگشت سکه با حمایت سطح روانی

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد دو هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۱ هزار تومان معامله شد. در سال جاری تنها سه روز شاهد نوسان قیمت سکه زیر سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بودیم. بنابراین پس از افت سکه به سطح یک میلیون و ۱۹۹ هزار تومانی روز شنبه، دیروز افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران با شناسایی کف و عدم تمایل معامله‌گران به افت قیمت سکه، مجددا قیمت سکه را بالاتر از سطح مزبور قرار داد. امری که حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۸۰ هزار تومان افزایش داد. در بازار طلای جهانی، احتمال ۹۰ درصدی افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو و کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران افت ۳۰ دلاری طلا را از روز چهارشنبه رقم زد. در بازار ارز نیز شاهد نوسان اندک نرخ دلار در کانال ۳۷۳۰ تومانی هستیم.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به «فد»

هر اونس طلای جهانی پس از سه هفته صعود، با افت ۲/ ۱ درصدی همراه شد. فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک در کنار رشد شاخص دلار، طلا را از سقف ۷‌هفته‌ای، ۱۲۹۴ دلار با افت مواجه کرد. کاهش کرسی‌های حزب محافظه‌کار در انتخابات انگلیس و احتمال تشکیل دولت موتلفه افت پوند به کف ۸‌ماهه را رقم زد. عدم تغییر سیاست‌های انبساطی بانک اروپا نیز افت یورو را رقم زد. این عوامل در کنار کاهش آمار متقاضیان کار آمریکا رشد شاخص دلار را از کف ۷‌ماهه رقم زد. احتمال ۹۰ درصدی افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو، فشار را بر طلا حفظ کرده است. در سمت دیگر، نشست بانک‌های مرکزی انگلیس، ژاپن و سوئیس می‌توانند بر شاخص دلار اثرگذار باشند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۴ نفر روند صعودی، ۱۱ کارشناس روند نزولی و ۳ نفر حرکت خنثی را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۶۱۶ تومان معامله شدند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. در شرایط کنونی شاهد نوسان اندک «تسه»ها در سطح ۷۶ هزار تومانی هستیم. افزایش سقف وام جعاله به ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور سال جاری از اوراق حمایت کرد. اما همچنان پایین بودن حجم معاملات به‌صورت سنتی در ماه رمضان، مانع از رشد قابل توجه اوراق است. همچنان نزدیک شدن به فصل تابستان، فصل رونق مسکن و افزایش سقف وام چشم‌انداز رشد تدریجی قیمت اوراق را ارائه می‌دهد. اما در سمت عرضه با وجود رشد تدریجی همچنان رشد غیرتورمی مسکن، در کنار جذابیت بازارهای رقیب سرمایه‌گذاری از جمله نرخ سود بانکی موانع تقویت سمت عرضه مسکن هستند.

بازار نفت

فشار عرضه بر بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۸/ ۳ درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی و به قیمت ۸۳/ ۴۵ دلار معامله شد. با وجود تمدید توافق برای کاهش تولیدات میان صادرکنندگان بزرگ اوپک و غیراوپک، اما بازگشت تولیدات نیجریه و لیبی در کنار رشد تولیدات شیل فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. در هفته گذشته با وجود انتظارات برای کاهش ذخایر بنزین با آغاز فصل پیک تقاضا، تابستان، اما افزایش ذخایر بنزین در کنار رشد ذخایر نفت افت ۴ درصدی قیمت نفت را در یک روز رقم زد. علاوه بر این رشد (۸ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای بیست و یکمین هفته متوالی نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه را تشدید کرده است؛ اداره اطلاعات انرژی آمریکا رشد تولیدات نفت آمریکا به ۱۰ میلیون بشکه در روز را برای سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرد. همچنان رشد تدریجی تقاضا می‌تواند از قیمت نفت حمایت کند.