یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حرکت بازار به سمت سودهای کوتاه‌مدت

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۰۵ واحدی (۱۳/ ۰ درصدی) در سطح ۸۰ هزار و ۶۰۸ واحدی ایستاد. پس از فروکش هیجان در بازار سهام، شناسایی سود پس از رشد ۱۲ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) از ابتدای سال و با تداوم حرکت قیمت نفت زیر ۵۰ دلار و افت اخیر قیمت جهانی فلزات اساسی، شاهد غلبه فضای رکودی بر بازار هستیم؛ امری که افت بیش از ۴۰ درصدی حجم و ارزش معاملات را نسبت به میانگین اردیبهشت رقم زده است. اما در شرایط رکودی، برخی معامله‌گران با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت به سمت نمادهای کوچک‌تر حرکت می‌کنند. روز گذشته ۲۱ درصد از کل ارزش معاملات به نمادهای «کماسه»، «کپارس»، «ثاژن»، «چکارن» و «قزوین» تعلق گرفت. این نمادها تنها سهم ۱۵/ ۰ درصدی از کل ارزش بازار را دارند. امری که در کنار عرضه حقوقی‌ها بر عدم پایداری این رشدها تاکید دارد.

بازار ارز

رفت و برگشت دلار در بازه محدود

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به نرخ 3735 تومان معامله شد. از ابتدای خرداد شاهد افت 7/ 0 درصدی نرخ دلار نسبت به میانگین اردیبهشت هستیم. از میانه فروردین تا 30 اردیبهشت، تقاضای محافظه‌کارانه نوسان دلار را در بازه 3750 تا 3780 تومان رقم زد. اما با تثبیت دولت پیشین میانگین نرخ دلار در خرداد در سطح 3737 تومان قرار گرفت. افت ارزش جهانی دلار به کف 6 ماه و نیمه با کاهش تقاضای آربیتراژی نیز عامل فشار بر دلار است. همچنین با اینکه پیش‌تر معامله‌گران سکه برای کاهش نوسانات سکه تقاضای دلار را افزایش می‌دادند، اما با رشد اونس طلا این عامل نیز از بازار دلار حذف شده است. بنابراین ناامیدی معامله‌گران از رشد نرخ دلار در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نوسانات دلار را در بازه 3730 تا 3740 تومانی محدود کرده است.

بازار سکه

بازار آرام سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۶ هزار تومان معامله شد. حرکت طلای جهانی نزدیک سقف یک ماهه و رشد اندک نرخ دلار تا حدی از سکه حمایت کرد. با تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک از سوی کره شمالی در کنار ترامپ و با نوسان شاخص دلار نزدیک کف، اونس طلا نزدیک سقف ۱۲۶۹ دلاری نوسان داشت. اما همچنان احتمال ۸۳ درصدی افزایش نرخ بهره آمریکا در ژوئن عبور طلا از سطح ۱۲۷۰ دلاری را در ابهام قرار داده است. در بازار ارز نیز افزایش تقاضا با شناسایی کف، رشد اندک دلار را رقم زد. بنابراین شاهد واکنش اندک سکه به بازارهای اثرگذار بودیم. در هفته‌های اخیر با چشم‌انداز کاهشی دلار و کاهش تقاضای مناسبتی رمضان حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه از ۱۲۰ هزار تومان به ۸۷ هزار تومان کاهش یافته است.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا نزدیک سقف

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1267 دلار معامله شد. در شرایط کم‌نوسان بازار با تعطیلی بازارهای چین، انگلیس و آمریکا شاهد کاهش حجم معاملات بودیم. همچنان تداوم روند نزولی شاخص دلار در کنار تداوم ریسک ژئوپلیتیک پس از دیدار ترامپ با مقامات کشورهای اروپایی در نشست G7 در کنار پرتاب موشک از سوی کره شمالی، نوسان طلا نزدیک بالاترین سطح در نزدیک به یک ماه اخیر، 1269 دلار را رقم زد. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا مانع از رشد قابل توجه طلا است. روز گذشته نماینده سانفرانسیسکو در فدرال رزرو با توجه به نزدیک بودن نرخ تورم و اشتغال به هدف فدرال رزرو، افزایش نرخ بهره در نشست 13-14 ژوئن را محتمل دانست. همچنان سخنرانی ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا مقابل پارلمان اروپا در کنار آمارهای اقتصادی اروپا و آمار اشتغال آمریکا می‌توانند بر طلا اثرگذار باشند.

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۷/ ۰ درصدی همراه شدند. روند معاملات مسکن در اردیبهشت رشد ۴/ ۶ درصدی تعداد معاملات را نسبت به اردیبهشت سال ۹۴ نشان می‌دهد. همچنین شاهد رشد ۲۰۴ درصدی تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت نسبت به فروردین بودیم؛ موضوعی که با توجه به رسیدن تعداد معاملات به کف در فروردین، دور از انتظار نیست. با وجود این رشد ۷/ ۳ درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت نسبت به فروردین و رشد ۷/ ۵ درصدی نسبت به اردیبهشت سال قبل را شاهد هستیم. تداوم رشد تقاضای مسکن در کنار افزایش سقف وام عامل حمایت از «تسه»ها است. اما همچنان با پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد غیرتورمی معاملات مسکن را شاهد هستیم. افزایش سرمایه بانک مسکن از ۵ هزار میلیارد تومان به ۱۰ میلیارد تومان نیز امکان ارائه تسهیلات را تسهیل کرده است.

بازار نفت

فشار شیل بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 49 دلار معامله شد. با توجه به تعطیلی بازارهای چین، انگلیس و آمریکا شاهد کاهش حجم معاملات بودیم. اما افزایش (2 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای نوزدهمین هفته متوالی عامل فشار بر قیمت نفت شد. با وجود تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش سطح تولیدات به مدت 9ماه اما همچنان رشد تولیدات سایر تولیدکنندگان به ویژه شیل، کانادا، برزیل، نیجریه و لیبی تردیدهایی را برای اثرگذاری توافق بر بازار نفت به وجود آورده است. از میانه 2016، با رشد قیمت نفت، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید در کنار تضمین فروش نفت به قیمت‌های بالاتر در آینده، رشد 10 درصدی تولیدات شیل تا سطح 3/ 9 میلیون بشکه در روز رقم خورد. همچنان سیگنال‌های تقاضا، به ویژه تقاضای چین می‌تواند بر بازار نفت اثرگذار باشد.