گروه نفت و پتروشیمی: روز گذشته در پی ورود هیات‌های سرمایه‌گذاری خارجی به کشورمان که از زمان اعلام توافق هسته‌ای بین ایران و ۶ کشور بزرگ دنیا شدت گرفته است وزیر اقتصاد ایالت بادن وورتمبرگ آلمان، با هیاتی از سرمایه گذاران آلمانی وارد تهران شد و با مسوولان اقتصادی کشورمان از جمله وزیر نفت دیدار کرد.

این در حالی است که به گفته امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت دو هیات دیگر نیز به فاصله کمتر از ۲۰ روز به کشورمان خواهند آمد. زمانی نیا در نشست بین وزیر نفت و هیات آلمانی با بیان اینکه یکی از اهداف سفر این ایالت‌ها به ایران، معرفی صنایع و توانمندی‌های آنهاست، تصریح کرد: شرکت‌های ایالت بادن - وورتمبرگ در زمینه‌های ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات تخصص دارند که قرار شد شرکت‌های آنها برای همکاری برای ساخت ١٠ قلم کالای اساسی مورد نیاز صنعت نفت به مسوول حمایت از صنایع داخلی نفت معرفی شوند. وزیر نفت نیز پس از دیدار روز یکشنبه گفت: شرکت‌های آلمانی و ایرانی می‌توانند مذاکرات خود را تا پیش از لغو تحریم‌ها آغاز کنند تا قرارداد بین آنها بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم‌ها امضا شود. وزیر اقتصاد و دارایی ایالت بادن - وورتمبرگ نیز بعد از این نشست گفت: شرکت‌های آلمانی به همکاری با ایران اعتقاد دارند و خواهان مشارکت در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و انرژی ایران هستند.نیلز اشمید افزود: شرکت‌های ایالت بادن- وورتمبرگ آلمان در گذشته همکاری مطلوبی با ایران و شرکت‌های ایرانی داشته‌اند و ما در نظر داریم پس از لغو تحریم‌ها، همکاری‌های خود را ادامه دهیم.

وی افزود: شرکت‌های ایالت بادن - وورتمبرگ هم‌اکنون به دنبال مذاکره با طرف‌های ایرانی و کسب اطلاعات مورد نیاز از بخش‌های مختلف صنعتی و انرژی ایران برای یافتن راه‌های همکاری پس از تحریم‌ها هستند.وزیر اقتصاد و دارایی ایالت بادن - وورتمبرگ تصریح کرد: شرکت‌هایی که در قالب این هیات‌ ٦٨ نفره به ایران آمده‌اند، در زمینه‌های ساخت ماشین آلات، فناوری‌های سنجش و مهندسی قوی هستند و می‌توانند به صنعت ایران کمک کنند.اشمید با بیان اینکه ما حاضریم در جایگاهی برابر در صنعت نفت ایران حاضر شویم و در بخش‌های مورد نیاز مشارکت کنیم، گفت: ما به بازار بزرگ ایران اعتقاد داریم و برای شرکت‌های ایالت بادن - وورتمبرگ آلمان شفافیت حقوقی اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های ایالت بادن - وورتمبرگ آلمان برای فعالیت در پروژه‌های ارتقای بهره‌وری انرژی در ایران گفت: تلاش‌هایی که ایرانی‌ها در این سال‌ها در زمینه بهره‌وری انرژی انجام داده‌اند، قابل توجه است.اشمید در پایان نسبت به تدوام روابط با دولت ایران و شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه‌های اقتصادی، صنعتی و انرژی ابراز امیدواری کرد. هیات آلمانی ٦٨ نفره فعالان بخش‌های اقتصادی، مهندسی و بازرگانی ایالت بادن - وورتمبرگ، به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی این ایالت صبح دیروز وارد تهران شد.