گروه نفت و پتروشیمی: نفت در آخرین روز کاری هفته میلادی تحت فشار افزایش ارزش دلار افت شدیدی را تجربه کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» در اولین ساعات بامداد روز شنبه به وقت تهران که با ساعات پایانی بازگشایی بازار نفت منطبق است، نفت با افت شدیدی مواجه شد، به طوری‌که نفت خام آمریکا با ۲۱/ ۲ دلار یا ۷/ ۴ درصد افت به ۸۴/ ۴۴ دلار بر بشکه رسید. در عین حال نفت برنت نیز ۴۱/ ۲ دلار افت قیمت داشت و هر بشکه این نفت به قیمت ۶۷/ ٥۴ دلار معامله شد. از طرفی به گزارش امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی، بهای نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به نهم مارس ٥ سنت کاهش یافت و به ۹۷/ ٥٥ دلار برای هر بشکه رسید؛ قیمت نفت خام سنگین ایران نیز با ٢٩ سنت کاهش به٥٢/ ٥٣ دلار بر بشکه رسید. به‌طور میانگین قیمت نفت سبک و سنگین ایران از ابتدای سال ۲٠۱٥ تا کنون به ترتیب ٥٠ دلار و ٢٦ سنت و ٤٧ دلار و ٩٣ سنت بوده است. به گزارش رویترز، هفته گذشته قیمت نفت افت ۹ درصدی را تجربه کرد. در این هفته علاوه‌بر افزایش ارزش دلار که به بیشترین مقدار ظرف ۱۲ سال اخیر رسید، انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که خبر از احتمال پر شدن ذخایر نفتی این کشور می‌داد بر این بازار اثرگذار بود. براساس گزارش EIA، در هفته منتهی به ٦ مارس حجم ذخایر نفتی آمریکا برای نهمین هفته پیاپی رشد داشته و با افزایش ٥/ ۴ میلیون بشکه‌ای به ۹/ ۴۴۸ میلیون بشکه رسیده که این مقدار از سال ۱۹۳٠ تاکنون بی‌سابقه بوده است. علاوه‌بر این به گزارش بلومبرگ به نقل از گزارش شرکت بیکرهیوز که آمار تعداد دکل‌های نفت و گاز آمریکا را منتشر می‌کند، در همین هفته (هفته منتهی به ششم مارس) تعداد دکل‌های حفاری آمریکا برای چهاردهمین هفته پیاپی کاهش یافته است. بر این اساس تعداد دکل‌های این کشور با افت ٥٦ عددی به ۸٦٦ عدد رسید که کمترین تعداد از مارس ۲٠۱۱ تا کنون بوده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نظر می‌رسد که بازار نفت حساسیت خود را نسبت به کاهش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا از دست داده است و انتشار این آمار بر قیمت نفت اثرگذار نیست. در واقع پیش از این کاهش تعداد دکل‌ها موجب نگرانی از کاهش عرضه نفت شیل می‌شد و همین عامل موجب رشد قیمت نفت طی یک ماه اخیر شد، اما با گذشت زمان فعالان بازار به این نتیجه رسیدند که کاهش تعداد دکل‌ها تاثیر چندانی بر میزان تولید نفت آمریکا ندارد و این بار نگرانی از افزایش مازاد عرضه موجب افت دوباره قیمت نفت شد.

در این میان آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارشی اعلام کرد که رشد تولید نفت آمریکا کاهش نیافته است. به گزارش رویترز IEA اعلام کرد که ثبات بازار نفت موقتی است و از آنجا که نشانه‌هایی مبنی بر کاهش رشد تولید نفت آمریکا موجود نیست، مازاد عرضه در بازارهای جهانی بیشتر می‌شود. این در حالی است که ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا به‌زودی به پایان می‌رسد و فشار بیشتری را بر قیمت نفت وارد می‌کند و مادامی‌که رشد تولید آمریکا متوقف نشود، افت قیمت نفت ادامه دارد. برآورد می‌شود از نیمه دوم سال‌جاری میلادی شاهد کاهش رشد تولید نفت آمریکا باشیم. براساس این گزارش، تولید نفت کشورهای غیراوپک در ماه فوریه با ٢٧٠ هزار بشکه افزایش به ۳/ ۵۷ میلیون بشکه در روز رسیده افزایش تولید است. رشد تولید نفت آمریکا، کاهش تولید پالایشگاه‌ها به‌دلیل توقف فصلی و پیش‌بینی نشده فعالیت‌ها، کاهش سود و همچنین افزایش ذخیره بنزین سبب افزایش ذخیره نفت خام این کشور شده است. این گزارش می‌افزاید: حجم ذخیره‌سازی نفت آمریکا به‌زودی و به‌طور قطع موجب افت دوباره قیمت نفت می‌شود.

WTI به زیر 45 دلار رسید