گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: سبد نفتی اوپک از روز جمعه به زیر ۱۰۰ دلار رسیده است، در حالی که طی ۴ روز گذشته سبد نفتی اوپک برای اولین بار طی سال ۲۰۱۴ قیمت زیر ۱۰۰ دلار را تجربه می‌کند. نفت برنت نیز دیروز به کمترین قیمت ۱۴ ماهه خود رسیده است. بر این اساس دیروز در آخرین به روزرسانی سایت اوپک، این سازمان قیمت سبد نفتی خود را ۴۲/۹۹ دلار اعلام کرد. در این بین دیروز نفت برنت ۷۱/۱۰۱ دلار و نفت WTI آمریکا ۶۸/۹۶ دلار را تجربه کردند. طی چند وقت اخیر، کاهش قیمت نفت در پی کاهش تقاضا در بازارهای آسیا و اروپا رخ داده است. این در حالی است که طرف عرضه رو به بهبود است. در این رابطه لیبی که طی چندین ماه با کاهش عرضه مواجه بود با شورشیان به توافق نسبی رسیده و تولید نفت خود را روزانه به بیش از ۵۵۰ هزار بشکه رسانده است. از طرفی نیز با حمله هوایی آمریکا به سد موصل و جلوگیری از پیشروی گروه تروریستی داعش نگرانی‌ها از عرضه نفت عراق نیز کاسته شده است. در این بین سیگنال‌های مثبتی از آمریکا می‌رسد. بر‌اساس گزارش بلومبرگ، منابع غیررسمی از کاهش ذخایر آمریکا که نشان از افزایش تقاضا در این کشور دارد، خبر می‌دهند، اما سیگنال‌های منفی از آمار بد اقتصادی اروپا و آسیا همچنان مانع از افزایش قابل توجه بهای نفت می‌شود.

کاهش بهای نفت و افت قیمت سبد نفتی اوپک به زیر ۱۰۰ دلار در حالی رخ می‌دهد که میانگین قیمت نفت ایران به‌طور معمول تا ۲ دلار ارزان‌تر از سبد نفتی اوپک است. این درحالی است که در بودجه ۹۳ کشور بهای هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار در نظر گرفته شده است که این خود گویای این نکته است که در صورت تداوم روند نزولی قیمت نفت دولت بیش از پیش با کسری بودجه مواجه خواهد شد. در این بین خبرگزاری رویترز نیز چندی پیش قیمت نفت را برای تامین بودجه کشورهای حوزه خلیج فارس بحرانی خواند و اعلام کرد هفت کشور عضو اوپک از جمله عراق، ایران و نیجریه، اکنون به قیمتی خیلی بیشتر از قیمت فعلی نفت نیاز دارند تا دچار کسری بودجه نشوند. تحقیقات نشان می‌دهد، قیمت نفت مورد نیاز برای سر به سر شدن بودجه در سال ۲۰۱۳ برای الجزایر ۱۱۹ دلار، آنگولا ۹۴ دلار، اکوادور ۱۲۲ دلار، ایران ۱۳۶ دلار، عراق ۱۱۶ دلار، کویت ۵۹ دلار، لیبی ۱۱۱دلار، نیجریه ۱۲۴ دلار، قطر ۵۸ دلار، عربستان سعودی ۹۲ دلار، امارات ۹۰ و ونزوئلا ۱۱۷ دلار در هر بشکه بوده است.

اینکه رویترز بر چه اساسی این ارقام را برای کشورهای مختلف محاسبه کرده است چندان شفاف نیست، اما آنچه که به وضوح مشخص است قیمت‌های کنونی به کسری بودجه دولت یازدهم دامن می‌زند. یکی از ایراداتی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی در زمان بودجه‌بندی سال ۹۳ به آن اصرار داشتند در نظر گرفتن نفت ۱۰۰ دلاری در بودجه ۹۳ بود. شاید در این مقطع زمانی افزایش صادرات نفت بتواند مانع از کسری بودجه دولت شود که آن خود نیز با اما و اگرهای بسیاری مواجه است. هر چند وزیر نفت وعده افزایش تولید و صادرات نفت بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها را داده است اما همه ناظران اقتصاد نفتی ایران بر این باورند که بدون کاستن تحریم‌ها افزایش تولید و صادرات نفت کار بسیار دشواری است. کما اینکه در حال حاضر ایران برای دریافت پول همین مقدار نفتی که می‎‌فروشد با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

بهای نفت خام ایران به زیر 100 دلار رسید