تقابل دو نگاه به موضوع خوراک پتروشیمی ها
چالش بر سر قیمت گاز پتروشیمی‌ها موضوع برنامه‌ای بود که شامگاه پنج‌شنبه با حضور نمایندگان موافق و مخالف افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برگزار شد.رئیس کمیته پتروشیمی مجلس در این برنامه با اشاره به لزوم حفظ صنایع بالادستی در صنعت پتروشیمی گفت: وجود صنایع پایین دستی بدون صنایع بالا دستی در این صنعت امکان پذیر نیست، اما باید به صنعت پایین دستی پتروشیمی نیز توجه شود.
مویدحسینی صدر افزود: در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده است که ۶۵ درصد قیمت گاز صادراتی باید به عنوان نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شود که در حال حاضر گاز ما به قیمت ۴۳ سنت به کشورهای دیگر صادر می‌شود. بنابراین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید ۲۹ سنت تعیین شود، اما دولت این موضوع را به نفع صنعت پتروشیمی تغییر داد و اجازه داده است این تغییر قیمت در مدت ۱۰ سال انجام شود.به گزارش خبرگزاری تسنیم، این نماینده مجلس اظهار کرد: برای تولید یک تن آمونیاک در کشور باید ۹۵۰ متر مکعب گاز متان مصرف شود که حدود ۲۰ دلار برای هر تن آمونیاک هزینه برآورد می‌شود. همچنین هر تن آمونیاک به ۵/۱ تن اوره تبدیل می‌شود و هر تن اوره نیز به قیمت ۴۰۰ دلار به فروش می‌رسد. بنابراین با فرض هزینه ۱۰۰ دلاری برای هر تن، سود خالصی حدود ۲۸۰ دلار برای هر تن آمونیاک نصیب تولید‌کنندگان می‌شود که این سود سرشار به خاطر ارزان بودن گاز است.
رانت پتروشیمی‌ها بالاست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه هزینه تاسیس پتروشیمی در کشور ۲۰ میلیارد تومان است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد رانت و سود سرشار در صنعت پتروشیمی کشور وجود دارد.
وی با رد نرخ ۷ سنتی برای خوراک پتروشیمی‌ها گفت: پیش‌تر قیمت مواد اولیه پتروشیمی‌ها افزایش یافت، اما در عمل اجرایی نشد و چون دولت افزایش نرخ خوراک مصوب را اجرا نکرد در کمیسیون صنایع مجلس کف قیمتی خوراک پتروشیمی‌ها ۱۵ سنت در نظر گرفته شد و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز معیار تصمیم گیری نمایندگان است.
نماینده مردم خوی در مجلس افزود: وزیر نفت در جلسه‌ای که در کمیسیون انرژی مجلس برگزار شد گفت افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تا ۱۸ و ۲۰ سنت هم توجیه دارد. همچنین در این جلسه زنگنه به نقل از رئیس‌جمهور گفت که صحبت آقای روحانی در مورد فروش ارزان گاز، ارزان فروشی در حد ۷ سنت نیست.حسینی‌صدر افزود: ما در کمیسیون صنایع گفته بودیم چون خوراک مایع سوددهی کمی دارد با ۲ سنت تخفیف نسبت به خوراک گازی‌ها تصویب شود، اما دولت با این استدلال که خوراک مایع و گاز باید نرخ یکسانی داشته باشند و مغایرت آیین‌نامه‌ای نیز در این زمینه وجود دارد، با آن مخالفت کرد.وی همچنین با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس با نرخ ۱۵ سنت موافق هستند، گفت: از تاریخ اول مهر ۹۱ تا پایان سال ۹۲ قیمت خوراک پتروشیمی‌ ۱۳ سنت تعیین شده است که اجرا نمی‌شود و ما جلوی سوء استفاده را در این زمینه خواهیم گرفت.رئیس کمیته پتروشیمی مجلس با رد قیمت ۷ سنتی خوراک پتروشیمی‌ها در قطر گفت: یک ماه پیش شرکت شل بر مبنای گاز ۱۵ سنت قراردادی را با قطر در این زمینه بسته است.وی اضافه کرد: بر‌اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز مطالعات مجمع تشخیص مصلحت، میانگین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در دنیا ۲۲ سنت است.
حسینی صدر در ادامه افزود: سالانه ۲۲ میلیارد دلار از منابع نفتی کشور به ارزش ۳۵۰ میلیارد تومان به پتروشیمی‌ها فروخته می‌شود، در حالی که اگر این میزان گاز را خام فروشی و صادر می‌کردیم ۶۲۵۰ میلیارد تومان عاید کشور می‌شد که با محاسبه ارز ۲۴۵۰ تومانی، بالغ بر ۵۹۵۰ میلیارد تومان از درآمد دولت کم می‌شود.
قانون هدفمندی نرخ خوراک را ۷ سنت تعیین کرده
در ادامه این برنامه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با رد بد بودن شرایط اشتغال در صنایع بالادستی پتروشیمی کشور گفت: تعیین‌کننده نرخ نهایی خوراک پتروشیمی‌ها کمیسیون تلفیق مجلس است که با بررسی نظرات کمیسیون‌های مختلف مجلس، وزارت نفت و پژوهش‌های کارشناسان این صنعت، نرخ نهایی را تعیین می‌کنند.محمد حسن‌نژاد در خصوص قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده است که ۶۵ درصد قیمت گاز صادراتی باید به عنوان نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شود. با توجه به این که قیمت فوب خلیج فارس ۱۳ سنت است، این‌عدد به ۷ سنت برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در کشور می‌رسد. نماینده مرند و جلفا در مجلس با اشاره به ماده یک تبصره بند ب قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب ۱۵ دی ماه ۸۸ گفت: در این قانون آمده است جهت تشویق سرمایه‌گذاری، قیمت خوراک واحدهای پالایشی و پتروشیمی برای مدت حداقل ۱۰ سال پس از تصویب این قانون، هر متر مکعب حداکثر ۶۵ درصد قیمت سبد صادراتی در مبدا خلیج فارس بدون هزینه‌های انتقال تعیین می‌شود.
وی با انتقاد از گرانی بیش از حد قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت: هر چقدر به صنایع بالادستی این صنعت فشار بیاوریم، صنایع پایین دست پتروشیمی که مزیت‌های زیادی برای کشور دارند، دیرتر به نتیجه می‌رسند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تنها ۹ درصد گاز تولیدی کشور به عنوان خوراک به پتروشیمی‌ها و ۱۸ درصد آن به صنایع فولادی داده می‌شود، گفت: نرخ خوراک پتروشیمی در کشور قطر ۹/۴ سنت، عربستان ۶/۲ سنت، ایران ۶/۲ سنت، الجزایر ۹/۱ سنت، آمریکا ۵/۱۳ سنت، روسیه ۹/۱۳ سنت، ترینیداد ۴/۶ سنت، ونزوئلا ۹/۴ سنت، پاکستان ۷/۱۱ سنت و اندونزی ۱۲ سنت است.وی گفت: همان‌گونه که ما با ۲ سنت مخالفیم با قیمت ۱۵ سنت نیز برای مواد اولیه پتروشیمی‌ها مخالفیم.محمد حسن نژاد ادامه داد: نباید این نرخ به گونه‌ای تعیین شود که قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در عربستان و قطر پایین‌تر از ما باشد و ما با افزایش خوراک پتروشیمی‌ها تا ۲۰ سنت، موجب تعطیلی این صنعت در کشور و نیز از بین رفتن صادرات ۲۶ درصدی محصولات پتروشیمی شویم.
وی گفت: در حال حاضر که از تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی در صنعت پتروشیمی خبری نیست، نرخ پایین خوراک می‌تواند جذابیت ورود سرمایه‌گذار به این صنعت را در کشور ایجاد کند و نباید فراموش کنیم که پتروشیمی در تحریم به سر می‌برد و تکنولوژی‌های ما نیز فرسوده و قدیمی هستند. بنابراین با این شرایط چگونه می‌توانیم با نرخ ۱۳ سنت در صنعت پتروشیمی سرمایه جذب کنیم.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در چند ماه گذشته خوشبختانه سرمایه‌های سرگردان جامعه به سمت بازار سرمایه و تولید هدایت شده که اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور است.
فتحی پور تاکید کرد: مجلس حق قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را ندارد و همه اینها به دولت واگذار شده است و براساس فرمولی که در کمیسیون تلفیق تعریف شده، باید دولت تصمیم نهایی را در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بگیرد.وی گفت: کسانی که از قیمت بالای خوراک پتروشیمی‌ها دفاع می‌کنند آیا به این نکته توجه کرده‌اند که در کشورهای دنیا یک مجتمع پتروشیمی با تکنولوژی روز و ۱۰۰ نفر نیروی انسانی اداره می‌شود، اما در ایران یک مجتمع پتروشیمی هم تکنولوژی‌اش فرسوده است و هم ۲ تا ۳ هزار نفر نیروی انسانی شاغل دارد.وی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد بازار سرمایه کشور را شرکت‌های پتروشیمی و معدنی تشکیل می‌دهند و ورود مجلس به بحث قیمت‌گذاری، غیرکارشناسی است.