شکست لاف روسی؟
گروه نفت و پتروشیمی- نسیم علایی: در پی نگرانی از کاهش آمار شاخص خرید مدیران چین برای ششمین ماه متوالی و تردید در به توافق رسیدن اوپک و روسیه برای کاهش تولید، بهای نفت مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت.

روز گذشته PMI صنعتی چین اعلام شد. به گزارش رویترز شاخص خرید مدیران (PMI) چین در ماه ژانویه به ۴/ ۴۹ رسید که علاوه بر اینکه زیر مرز ۵۰ قرار داشت از پیش‌بینی‌های قبلی نیز کمتر بود، پیش از این رقم ۶/ ۴۹ برای شاخص PMI این کشور پیش‌بینی شده بود. شاخص PMI مقیاســی بر فعالیت اقتصادی است کــه به‌طورکلی منعکــس‌کننده درصد خرید مدیــران در یک بخش خاص اقتصادی اســت. افزایش PMI در یــک مــاه حاکی از شــرایط بهتر کســب و کار نسبت به ماه قبل است، واحد ۵۰ به‌عنوان مرزی برای سنجش این شاخص به کار می‌رود به این معنا که PMI بالای۵۰ نشــان می‌دهد اقتصاد در حال توســعه است و زیر ۵۰ نشان از انقباضی بودن اقتصاد دارد. بر این اساس قرار گرفتن PMI چین زیر ۵۰ نشان از انقباضی بودن اقتصاد این کشور و به دنبال آن افت تقاضای نفت و دیگر کالاهای اساسی دارد، بنابراین به دنبال انتشار این آمار بهای نفت در مسیر کاهشی قرار گرفت. به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵ به وقت تهران)، بهای نفت خام آمریکا نسبت به آخرین قیمت معامله شده در روز جمعه ۵۳ سنت معادل ۵/ ۱ درصد افت کرد و به ۰۹/ ۳۳ دلار بر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت نیز با افت ۱۹ سنتی حدود ۸/ ۳۵ دلار به فروش رسید.

افت قیمت نفت در روز گذشته در حالی رخ داد که هفته گذشته قیمت نفت به شکل قابل توجهی رشد داشت به‌طوری‌که طی چهار روز بیش از ۱۱ درصد رشد کرد. رشد قیمت‌ها به دنبال گمانه‌های احتمال توافق روسیه و اعضای اوپک برای کاهش عرضه جهانی و افزایش قیمت‌ها رخ داد. در واقع الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه هفته گذشته اعلام کرد که قرار است در ماه فوریه نشست مشترکی با اوپک داشته باشند و همچنین اعلام کرد عربستان خواهان کاهش ۵ درصدی تولید هر یک از کشورهای عضو و غیرعضو اوپک است. هرچند پس از آن تردید‌هایی درخصوص این اظهارات به وجود آمد، از سویی آرکادی دورکویچ، معاون نخست‌وزیر روسیه اما در این رابطه اعلام کرد که دولت این کشور در کاهش تولید نفت دخالت نمی‌کند و تصمیم‌گیری درباره این مساله، به عهده شرکت‌های نفتی است. از سوی دیگر یکی از مقامات سعودی به شبکه العربیه اعلام کرد که عربستان قصد ندارد تولید خود را کاهش دهد. در این بین بلومبرگ نیز اعلام کرد که ۴ کشور از اعضای اوپک اعلام کرده‌اند که درخصوص نشست اضطراری تاکنون با آنها مذاکره‌ای نشده است. دو نماینده اوپک نیز اعلام کردند هیچ تاریخ مشخصی برای نشست اضطراری تعیین نشده و ممکن است این نشست در فوریه یا در آغاز ماه مارس، برگزار شود. یکی دیگر از اعضا نیز اعلام کرد که ممکن است این نشست تنها در سطح کارشناسان هر کشور برگزار شود.

کارشناسان بین‌المللی نیز احتمال توافق بین روسیه و اوپک را اندک می‌دانند. به‌طور مثال؛ به گزارش رویترز، بانک گلدمن ساکس اعلام کرد که اختلاف‌های داخلی در سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت مانع از به توافق رسیدن اوپک و روسیه خواهد شد. همچنین در حال حاضر تحریم‌ها علیه ایران لغو شده و این کشور برنامه افزایش تولید دارد که مانعی بر سر توافق اعضا محسوب می‌شود. گلدمن ساکس همچنین معتقد است که کاهش هماهنگ تولید، هدفی را که طی بیش از یک سال اخیر این سازمان دنبال می‌کرده است(کاهش تولید نفت شیل) زیر سوال خواهد برد؛ چراکه با افزایش قیمت، تولید نفت خام شیل در آمریکا به سرعت از سرگرفته می‌شود. در این بین اما همچنان تحرکاتی از سوی روسیه و برخی کشورهای عضو اوپک دیده می‌شود که احتمال برگزاری نشست اضطراری را افزایش می‌دهد. در حال حاضر وزیر نفت ونزوئلا عازم روسیه شده است و وزیر امور خارجه روسیه نیز برنامه‌ای برای سفر به امارات و قطر دارد، وی اعلام کرده است که محور این دیدار بحث درخصوص وضعیت بازار نفت خواهد بود. کارشناسان بر این باورند که در صورتی که توافقی واقعی بین روسیه و اوپک به انجام نرسد، یعنی مادامی که تولید نفت به‌طور واقعی کاهش نیابد همچنان عوامل بنیادی بازار ضعیف بوده و باید منتظر افت مجدد قیمت‌ها باشیم. گلدمن ساکس در آخرین گزارش خود بر این موضع خود تاکید کرد که برای به تعادل رسیدن بازار باید قیمت‌ها مدت طولانی در سطح پایینی قرار گیرند، این بانک پیش‌بینی کرد قیمت نفت در سال جاری میلادی باید در بازه ٢٠ تا ٤٠ دلار برای هر بشکه، باقی بماند.