۱۸ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ضمن انتقاد از سیاست تحریک تقاضای مسکن که به‌عنوان یک برنامه- افزایش وام خرید- در بسته رکودزدایی از اقتصاد گنجانده شده است، سیاست‌‌های جایگزین برای رونق غیرتورمی در بخش مسکن را پیشنهاد کردند. در این نامه که «تسنیم» آن را منتشر کرده، با تقدیر از قوه مجریه برای ارائه بسته خروج غیرتورمی از رکود، آمده است: نحوه ورود و پرداختن دولت به بخش مسکن و سیاست‌های اجرایی آن در این بسته دارای ایراداتی چند است.

در این بسته، سیاست تحریک تقاضا از طریق افزایش سقف وا‌م‌های خرید مسکن، می‌تواند تبعات منفی در اقتصاد مسکن و به تبع آن در اقتصاد کشور ایجاد کند. عملکرد این تحریک به گونه‌ای است که بازار را با فشار تورمی از رکود خارج می‌کند زیرا با تخصیص و افزایش سقف تسهیلات بانکی، تقاضای خرید افزایش می‌یابد و با رونق نسبی حاصل از این افزایش، تقاضای سرمایه‌ای وارد بخش می‌شود و در پروسه‌ای، قیمت مسکن افزایش می‌یابد. بنابراین ممکن است افزایش وام خرید بازار مسکن را در یک دوره کوتاه‌مدت از رکود خارج کند اما به علت تورم ناشی از این سیاست بازار را در رکود عمیق‌تری فرو خواهد برد.

نمایندگان تنظیم‌کننده نامه، در بخش دیگر آن تاکید کرده‌اند: سیاست تحریک تقاضا و افزایش وام خرید از سه منظر دیگر منجر به بروز تورم در بازار مسکن و در نهایت کل اقتصاد خواهد شد؛ از جمله در «افزایش تقاضا نسبت به عرضه»، «انتظارات غیرعقلایی یا تورمی» و «افزایش هزینه نهاد‌ه‌های تولید» چرا که فرآیند تخصیص وام خرید مسکن به گونه‌ای است که هیچ گونه تضمینی مبنی‌بر ایجاد واحدهای جدید در بازار مسکن نخواهد داشت.

نمایندگان مجلس در نامه خود به رئیس‌جمهور با تاکید بر به‌کارگیری سیاست‌های مقتضی برای طرف عرضه و تقاضا، خواستار اجرای برنامه‌هایی همچون اخذ مالیات از سوداگری‌ مسکن از جمله مالیات از خانه‌های خالی، خانه‌های لوکس و گران‌قیمت، مالیات بر ارزش زمین و مالیات بر زمین‌های موات و بایر شدند. همچنین اعطای تسهیلات ساخت و حذف هزینه‌های ناشی از تراکم و عوارض شهری، پیشنهادهای دیگری است که در این نامه به دولت ارائه شده است.