مقاومت بتن و فولاد برابر است
گروه مسکن- میترا یافتیان: رییس انجمن بتن ایران گفت: اگرچه در رابطه با طراحی بتن آرمه به لحاظ آموزش و نیز سطح علمی‌مهندسان دست‌اندرکار طراحی، کشور ما در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و در این رابطه شاید برخی طرح‌های خاص با کیفیت بالا نیز در کشور وجود داشته باشد اما در متوسط کارهای اجرایی ساخت بتن، نسبت به کشورهای همجوار منطقه عقب‌تر هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسکن و عمران دنیای اقتصاد، محسن تدین، رییس انجمن بتن ایران در حاشیه مراسم پنجمین دوره مسابقات دانشجویی روز بتن در دانشگاه علم و صنعت ایران با ابراز گلایه‌مندی از عقب افتادگی کشور به لحاظ کیفیت پایین بتن‌های تولید داخل در مقایسه با متوسط جهانی، اذعان داشت: هم‌اکنون در زمینه طراحی بتن آرمه در کشور کمبودی وجود ندارد، طوری که شاید حتی از کشورهای همجوار در منطقه هم به مراتب بالاتر باشیم.
به اعتقاد وی، امروزه استفاده از بتن در کشور شاید نسبت به ۳۰سال گذشته، پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشته اما به واقع بخشی از این پیشرفت‌ها، مدیون کارهای مطالعاتی انجام شده در دانشگاه‌ها و بخشی از آن نیز شاید از روی اجبار بوده طوری که به‌منظور استفاده از بتن، اضطرار وجود طرح‌های بزرگ موجب شد تا کشور، خود را به دانش و تکنولوژی روز دنیا تجهیز کند. وی صراحتا اعلام کرد: طرح‌های عمومی‌ با کیفیت پایین اجرا می‌شود و همین امر موجب شده تا انجمن بتن ایران یکی از اهداف خود را این مساله قرار دهد که در سطح مهندسی و عمومی، این آگاهی را ایجاد کند تا از این طریق کیفیت کار در سطح ساخت‌وساز و اجرای بتن افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه قیمت ساختمان‌های بتنی در دنیا ارزان‌تر از ساختمان‌ها با اسکلت فلزی است، گفت: علت ارزان بودن بتن نسبت به فولاد این است که بتن از طبیعت گرفته می‌شود، بدیهی است که قیمت آن بسیار ارزان‌تر از فولاد باشد، هر چند که در صورت اجرای صحیح و دقیق بهره‌گیری از این مصالح، بتن و فولاد از لحاظ مقاومت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
براساس این گزارش، منوچهر بهرویان، رییس کمیته برتر سازه‌های بتنی در حاشیه پنجمین دوره مسابقات دانشجویی بتن با اعلام این مطلب که عمر متوسط ساختمان‌ها در ایران براساس آمار غیر رسمی، بین۴۰ تا ۴۲سال اعلام شده، تصریح کرد: این در حالی است که عمر مفید ساختمان‌ها در کشورهای پیشرفته صنعتی بیش از ۶۰ تا ۷۰ سال است.
وی با بیان اینکه امروزه در کشورهای پیشرفته ساختمان‌ها را برای عمر هزار سال طراحی و اجرا می‌کنند، تاکید کرد: البته این عمر مفید برای ساختمان‌ها طراحی می‌شود اما اینکه این دوام را داشته باشد، در آینده مشخص خواهد شد، در کشور ما نیز باید حداقل عمر ساختمان‌ها به ۱۰۰سال افزایش یابد.
وی در ادامه با ابراز رضایت از نوع مصالح مورد استفاده در ساختمان‌ها، متناسب با نوع شرایط اقلیمی‌در کشور یادآور شد: خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که در ناحیه‌های نظیر کرانه‌های خزر و خلیج فارس به علت بالا بودن میزان رطوبت، وجود آلاینده‌ها و خورنده‌های مصالح ساختمانی، از بتن‌هایی با مقاومت بالا در برابر این عوامل، در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.
وی مهم‌ترین مشکل ساخت‌وسازهای موجود و پایین بودن عمر مفید آنها را اجرای نادرست و عدم بهره‌گیری از روش‌های استاندارد و بهره‌گیری از بتن و سیمان در ساختمان‌ها دانست و خاطر نشان کرد: گرچه مصالح ساختمانی موجود در کشور در حد استانداردهای روز دنیا نیست اما با همین مصالح موجود و نیز اجرای علمی‌و صحیح می‌توان بر عمر مفید ساختمان‌ها افزود.
براساس این گزارش، پنجمین دوره از مسابقات دانشجویی روز بتن، طی روزهای 15 و 16 شهریور ماه امسال از سوی شاخه دانشجویی انجمن بتن ایران و با همکاری انجمن علمی‌عمران دانشگاه علم و صنعت با افزوده شدن مسابقه جشنواره فیلم علمی‌بتن در 5 رشته در مجتمع امام خمینی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.


بنابراین گزارش، براساس برنامه زمانبندی، مسابقات جشنواره فیلم علمی‌ بتن، بتن سبک پر مقاومت و جذب آب در روز پنج‌شنبه 15 شهریور ماه امسال و مسابقات سازه محافظ تخم مرغ ( EPD) و مقاومت الکتریکی در روز جمعه 16 شهریور ماه جاری در مجتمع امام خمینی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار و در حاشیه این مسابقات نیز 4 کارگاه آموزشی با عنوان‌های افزودنی‌های بتن، معرفی سیستم‌های ساختمانی 3D پانل شرکت پویا، فوم بتن (بتن‌های کفی) و سبک دانه در بتن سبک دانه طی روزهای یاد شده برپا شد. بابک پولادوند، دبیر شاخه دانشجویی انجمن بتن ایران و دبیر پنجمین دوره مسابقات دانشجویی روز بتن پیرامون چگونگی برگزاری این دوره از مسابقات گفت: مسابقات دانشجویی روز بتن در دوره‌های قبلی در 4 رشته برگزار می‌شد اما امسال برای نخستین بار مسابقه جشنواره فیلم کوتاه بتن نیز در کنار سایر مسابقات برگزار شد به طوری که طی آن، شرکت‌کنندگان با ارائه فیلم‌های کوتاه کمتر از هفت دقیقه در خصوص بتن با یکدیگر به رقابت پرداختند.
وی ایجاد انگیزه و تحرک در دانشجویان مقطع کارشناسی و افزایش آگاهی آنان با تکنولوژهای جدید مرتبط با بتن، وسیع کردن دامنه پژوهش، ایجاد اعتماد به نفس در ارائه ایده‌های مناسب و نوآوری را از اهداف برگزاری این مسابقات دانست و اظهار کرد: به واقع جذب سریع طرح‌ها و نمونه‌های ارائه شده در بازار کار طی برگزاری دوره‌های قبلی این مسابقات موجب شد، برگزاری این دوره با جدیت بیشتری پیگیری شود. دبیر شاخه دانشجویی انجمن بتن ایران با اشاره به حضور حدود ۱۵۰تیم ۴ تا ۵ نفره در این دوره از مسابقات گفت: البته علاوه بر این تیم‌ها، امسال تیم‌های دو نفره نیز با ارائه نمونه‌های بتنی در این مسابقات به رقابت پرداختند.
گفتنی است این دوره از مسابقات 15 شهریور ماه آغاز و روز جمعه 16 شهریور ماه با اعلام نتایج این مسابقات به کار خود پایان داد.