1600میلیارد تومان بدهی شهرداری به پیمانکاران

گروه مسکن- شورای‌شهر تهران با ابراز مخالفت در نحوه تسویه‌حساب شهرداری با پیمانکاران، پیشنهاد جدید شهرداری مبنی بر واگذاری ملک به جای پول نقد را مورد بررسی قرار داد. شهرداری تهران ۱۶۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران عمرانی بدهی دارد که طی ماه‌های اخیر برای جبران این بدهی، شهرداری حواله فروش تراکم به طلبکاران داده است، اما به گفته یک عضو شورای‌شهر، طلبکاران مالی شهرداری در جریان تبدیل حواله تراکم به پول نقد، فقط به ۶۰ درصد از میزان طلب خود دست پیدا می‌کنند.

این در حالی است که معاون شهردار تهران برای رفع این معضل، در جلسه دیروز شورای‌شهر، پیشنهاد کرد از این به بعد، به پیمانکاران طلبکار، معادل مبلغ بدهی، ملک واگذار شود.

معاون مالی و اداری شهرداری ضمن تایید روش غلط ارائه تراکم به جای پرداخت بدهی به پیمانکاران، از سازوکار جدید این سازمان در زمینه پرداخت مطالبات معوق پیمانکاران خبر داد و عنوان کرد که از این پس شهرداری قصد دارد با عبور دادن طلبکاران خود از سیستم بانک شهر بدهی‌های خود را به جای تراکم از طریق ارائه ملک پرداخت کند تا پیمانکاران در صورت ارزان فروشی تراکم، متضرر نشوند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، دویست و نود و یکمین جلسه شورای شهر که با حضور معاون مالی اداری شهردار، پشت درهای بسته و به صورت غیرعلنی برگزار شد، به بررسی نحوه تسویه حساب شهرداری با طلبکاران اختصاص داشت.

حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران در این جلسه طی ارائه گزارشی درخصوص میزان بدهی‌های شهرداری تهران به پیمانکاران طرف قرارداد تا پایان سال ۸۸ اعلام کرد: براساس بررسی های به عمل آمده، جمع کل مانده تعهدات پرداخت نشده مناطق و واحدهای شهرداری تهران تا پایان سال ۸۸ مبلغ یک هزار و ۶۰۰ میلیارد و ۳۸۷ میلیون و ۹۴۵ تومان است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان بدهی، مانده تعهدات پرداخت نشده تا پایان سال ۸۸ را در بخش‌های املاک ثبت شده در دفاتر، پیمانکاران عمرانی، بدهی‌های جاری اشخاص حقیقی و حقوقی در بخش خدمات شهری و فضای سبز و کسورات قانونی آنها مانند بیمه و مالیات و... را شامل می‌شود.

ارائه شکایت پیمانکاران به شورا

در ادامه این جلسه، پروین احمدی‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا با اشاره به مراجعه پیمانکاران طلبکار از شهرداری به شورای شهر گفت: متاسفانه پیمانکاران بسیاری به شورا مراجعه می‌کنند که بابت طلب شان از شهرداری، تاکنون ریالی را دریافت نکرده‌اند؛ در حالی که این سازمان به آنها پیشنهاد دریافت تراکم را داده است؛ این در حالی است که اگر تراکم‌ها را بابت طلبشان بخواهند

به ریال تبدیل کنند معمولا ۴۰ درصد زیر قیمت بازار باید اقدام به فروش کنند.

حسین محمدپورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز در این خصوص توضیح داد: متاسفانه واگذاری تراکم به جای پرداخت بدهی به پیمانکاران به یک عارضه در شهرداری تبدیل شده است.

دلیل این امر هم سلیقه‌ای عمل کردن بدنه شهرداری در این زمینه است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای از بین رفتن این عارضه سازوکاری تعریف شده تا کلیه پیمانکاران تعهد و بدهی‌شان را از طریق بانک شهر پیگیری کنند و شهرداری نیز به جای پرداخت تعهدات و بدهی‌های خود، املاکی را با قیمت کارشناسی به جای مجوز تراکم به

آنها واگذار کند.

رسول خادم، رییس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا نیز در ادامه ارائه این پیشنهاد گفت: مهمترین بحث در این گزارش بدهی هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی شهرداری به پیمانکاران است و برای پرداخت بخشی از این تعهدات در بودجه سال جاری تنها ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که ۱۱۰۰ میلیارد تومان دیگر بدون اعتبار باقی مانده و هر سال این بدهی‌ها افزایش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد.

انتقاد از عدم هماهنگی شهرداری

دانشجو نیز با انتقاد از نحوه هماهنگی عملکرد شهرداری با شورای شهر گفت: شهرداری باید از ظرفیت شورای شهر استفاده کند؛ ولی در حال حاضر شورای شهر روز به روز کنار گذاشته می شود.

وی با اشاره به عدم همکاری شهرداری تهران در این زمینه تصریح کرد: اکثر اعضای شورا از طریق جراید یا عبور از خیابان‌ها از اجرای پروژه ای در شهر مطلع می‌شوند. سخنگوی شورای شهر گلایه کرد: آیا شورای شهر نامحرم است و نباید به ریشه اجرای این طرح‌ها کار داشته باشد، گویا شهرداری تنها امضای ما را در انتهای برگه اصلاحیه لازم دارد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، پس از ارائه گزارش معاونت مالی شهرداری تهران مقرر شد موارد ابهام‌برانگیز گزارش از جمله مشخص نبودن میزان تراکم‌ها و بدهی در بخش املاک و مستغلات و منشاء بدهی‌ها، توسط کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا با هماهنگی کمیسیون عمران و کمیسیون فرهنگی شورا بررسی شود.