معاون وزیر مسکن و شهرسازی از آغاز مطالعات ایجاد نسل دوم شهرهای جدید در کشور خبر داد. مهدی ذاکرالحسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: با آغاز مطالعه برنامه ای برای نسل دوم شهرهای جدید، انتظار سرریز شدن جمعیت کلان شهرها به شهرهای جدید را داریم.

وی بیان کرد: بالغ بر ۳۰هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن در۱۸ شهر جدید کشور تدارک دیده شده که این میزان زمین، شرایط ساخت ۹۰۰هزار واحد مسکونی در این شهرها را محقق می‌کند.

مدیر عامل شهرهای جدید با اعلام آنکه ظرفیت ساخت و ساز واحدهای مسکونی در شهرهای جدید تا ۲‌میلیون واحد افزایش می‌یابد، افزود: با آغاز مطالعه و برنامه ریزی برای نسل دوم شهرهای جدید، ساخت واحدهای مسکونی از ۹۰۰هزار واحد به ۲‌میلیون واحد مسکونی در طول سه سال افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها در شهرهای جدید بیان کرد: در این رابطه بحث قطار شهری برای سهولت دسترسی به کلان شهرها مورد نظر است؛ به نحوی که طبق برنامه‌ریزی انجام شده حداکثرتا قبل از پایان سال آتی پروژه راه پردیس به اتمام خواهد رسید.

ذاکرالحسینی عنوان کرد: در داخل شهرهای جدید با تشکیل ستادی نسبت به ارائه خدمات عمومی‌مناسب در این شهرها اقدامات لازم به عمل آمده که در راستای این امر از امکانات دولت و تمام امکانات موجود استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به ایجاد جاذبه در شهرهای جدید عنوان کرد: برای ترغیب مردم به سکونت در این شهرها علاوه بر ایجاد جاذبه در صدد کاهش سرانه هزینه‌های زندگی اقدام خواهیم کرد؛ زیرا وجود این شهرها به رفع مشکلات آلودگی هوا، ترافیک شهری و حاشیه نشینی درشهرهای بزرگ منتهی می‌شود.

به گزارش مهر، از زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله در کشور حداقل ۷۰‌هزار زمین اجاره‌ای در شهرهای جدید پرند، هشتگرد، سهند و حتی در فولاد شهر اصفهان واگذار می‌شود، ضمن اینکه با آماده سازی‌هزار هکتار زمین در مرحله اول عملیات اجرایی طرح امسال، بیش از ۷۵‌هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید احداث خواهد شد.

سهم شهرهای جدید از ساخت ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی مورد هدف دولت، بالغ بر ۳۷۵‌هزار واحد است.