رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران، با بیان این که ۹۲‌درصد از فضای شهر تهران کاملا ساخته شده است و دیگر هیچ فضای خالی و جدیدی برای ساخت و ساز وجود ندارد، اظهارکرد: به واقع ۹۲‌درصد از ساخت‌ و سازهای شهر تهران شامل تخریب و نوسازی است و کمتر شاهد ساخت‌وساز جدید در شهر تهران هستیم. دکتر حمزه شکیب در گفت‌وگو با ایسنا اضافه کرد: میزان تخریب ساختمان‌های دو طبقه بیشتر از دیگر ساختمان‌هاست و این در حالی است که آوار و نخاله‌های ساختمانی در شهر تهران، حجم و وزن زیادی دارد و به همین دلیل است که حجم تولید نخاله‌های ساختمانی شهر تهران بیش از پنج برابر حجم زباله‌های آن است.

شکیب تاکید کرد: شهرداری تهران باید هر چه سریع‌تر، به سمت مدیریت کاهش آوار و نخاله‌های ساختمانی و بازیافت و بهینه‌سازی مصالح ساختمانی پیش برود و در کوتاه‌ترین زمان، برنامه‌ای مدون را در این زمینه تدوین کند.

وی یادآورشد: استفاده مستقیم و غیرمستقیم از مصالح در ساخت‌ و ساز مجدد و تفکیک آوارهای قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت از جمله موارد مهم در این زمینه است. همچنین باید مکان‌هایی در سطح شهر تهران برای دفن نخاله‌های غیرقابل بازیافت پیش‌بینی شود که مشکل زیست محیطی نداشته باشد و به دلیل تردد کامیون‌های حمل نخاله، مشکلات ترافیکی و اجتماعی هم به وجود نیاید.

رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران، به استفاده از مصالح بنایی در اکثر ساخت‌ و سازهای قدیمی و فعلی شهر تهران اشاره کرد و گفت: در سال‌های آتی، با ساخت‌وسازهای همراه با اسکلت بتونی و مصالح متفاوت و جدید روبه‌رو می‌شویم و باید از امروز به فکر بازیافت این مصالح باشیم.

وی تاکید کرد: در طرح ساماندهی خاک و نخاله و آوارهای ساختمانی که اخیرا یک فوریت آن در شورای شهر تهران به تصویب رسیده، ساز و ‌کارهایی را برای انجام وظیفه همه سازمان‌های مسوول در این زمینه پیش‌بینی کرده‌ایم و بر همین اساس، شهرداری تهران باید ظرف مدت شش ماه برنامه‌ریزی‌های لازم را در قالب لایحه مدیریت بر کاهش نخاله‌های ساختمانی به شورای شهر تهران ارائه دهد.

وی گفت: در محدوده شهر تهران، مکان مناسبی برای دفن خاک و نخاله وجود ندارد و باید مدیریت بر نخاله‌های ساختمانی را هر چه زودتر اجرایی کنیم.

شکیب ادامه داد: پیشنهادهایی برای دفن نخاله در خارج از شهر تهران داشته‌ایم و مطالعاتی نیز تاکنون انجام شده؛ اما این موضوع باید همزمان با لایحه مدیریت بر نخاله‌های ساختمانی از سوی شهرداری تهران پیگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازیافت نخاله‌های ساختمانی نیاز به کارخانه‌ها و صنایع خاصی ندارد، توضیح داد: آهن، میلگرد و برخی مصالح ساختمانی به مرور زمان آن‌قدر گران شده‌اند که بازیافت آن‌ها صرفه اقتصادی بالایی دارد و می‌توان گفت که ۹۰‌درصد آوارهای ساختمانی قابل بازیافت هستند، همچنین کارخانه‌های بازیافت نخاله‌ در همه جای دنیا تجربه‌های خوبی داشته‌اند و می‌توان از این تجربیات استفاده کرد.