به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، طرحی که با امضای جمعی از اعضای شورای شهر دیروز به صحن رسید، قرار بود با قید یک فوریت در آینده در دستور بررسی قرار بگیرد اما با تصویب پیشنهاد دو فوریتی شدن آن، دیروز بلافاصله پس از مطرح شدن در صحن فرآیند بررسی نهایی آن انجام و تصویب شد.

در ماه‌‌‌های اخیر بارها موضوع انتقال نمایشگاه‌‌‌های پربازدید به مجتمع شهرآفتاب از سوی مدیریت شهری پیگیری و حتی درباره آن مکاتباتی نیز با دولت صورت گرفته است؛ اما به‌‌‌رغم اینکه این درخواست پشتوانه حقوقی دارد و مصوبه‌‌‌ای در دهه ۸۰ آن را الزامی کرده است، باز هم وزارت صمت حاضر نیست به آن تن دهد. این مناقشه تا حدی پیش رفت که دیروز شورای شهر تصمیم گرفت به جای اینکه یک راه‌حل عملی برای حل بحران ترافیک‌‌‌زایی نمایشگاه‌‌‌های پربازدید بیندیشد، با یک مصوبه کم‌‌‌اثر عملا بر لاینحل ماندن این مساله سرپوش بگذارد. انتظار شهروندان این است که مطالبه بر حق آنها در خصوص ممانعت از برپایی نمایشگاه‌‌‌های پربازدید در مجتمع نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی تهران به واسطه حجم سنگین ترافیکی که به معابر محدوده اطراف تحمیل می‌کند و بعضا تا بزرگراه‌‌‌هایی که کیلومترها از این محدوده فاصله دارد نیز پس می‌‌‌زند، به شکل موثری پیگیری شود و صرفا به مصوبات کم‌‌‌اثر و کم‌‌‌فایده مثل ممنوعیت تبلیغات محیطی نمایشگاه‌‌‌ها بسنده نشود.

البته دیروز هم مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران که از روز اول در جریان تصمیم انتقال نمایشگاه‌‌‌های پربازدید به خارج از شهر قرار داشته است، تاکید کرد که همچنان شهردار تهران باید در جریان حضور در جلسات هیات دولت، پیگیر اصل موضوع باشد. گویی او هم می‌‌‌داند که مصوبه مذکور نمی‌تواند صمتی‌‌‌ها را مجاب کند که به شهرآفتاب به جای نمایشگاه بین‌المللی اقبال نشان دهند. چمران با بیان اینکه در این طرح پیشنهاد شده که سازمان زیباسازی حق ندارد هیچ تبلیغی از نمایشگاه سئول در بیلبوردها و تابلوهایش انجام دهد، افزود: همچنین شهرداری تهران اجازه ندارد در هر نمایشگاهی که می‌‌‌خواهد باشد، حتی اگر نمایشگاه شهرداری‌‌‌ها هم باشد، غرفه‌‌‌ای داشته باشد. وی بار دیگر تاکید کرد که شهرداری تهران موظف است که مصوبات قبلی شورا را در این خصوص مجدانه پیگیری کند.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در این رابطه توضیح داد: بر اساس قانون، شهرداری می‌تواند با مشاغل مزاحم برخورد و از فعالیت آنها جلوگیری کند و اکنون صنعت نمایشگاهی نیز یک صنعت مزاحم برای شهر تلقی می‌شود. چمران نیز خاطرنشان کرد: نمایشگاه حکم ماده ۱۰۰ دارد که باید این حکم به جریان بیفتد و حتی روز گذشته شهردار تهران با وزیر صمت صحبت کرده، چراکه قرار است ظرف چند روز آینده نمایشگاه خودرو در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شود و در نمایشگاه قبلی خودرو نیز حجم ترافیک به قدری بود که مردم خودروهایشان را در بزرگراه پارک کردند و روز بعدش آمدند.

باقری معاون منابع انسانی شهرداری تهران هم در واکنش به سخنان چمران اظهار کرد: شهردار تهران با وزیر صنایع صحبت کرده و وزیر قول داده که با محوریت خودشان و شخصا جلسه‌‌‌ای را در این خصوص بگذارند که مهدی چمران در واکنش به این سخنان گفت: من دیشب و صبح امروز تلاش کردم که با وزیر صنعت صحبت کنم اما موفق نشدم و باید از برگزاری این نمایشگاه جلوگیری شود. علی‌اصغر قائمی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اولین مصوبه شورای شهر در خصوص حل مشکل عبور و مرور نمایشگاه بین‌المللی تهران به ۲۳ سال قبل بر می‌‌‌گردد، افزود: سال ۸۳ هم شورای شهر مصوبه‌‌‌ای داشته که مانع از برگزاری نمایشگاه در سئول شود و دادستانی کل کشور و بازرسی کل کشور هم به این موضوع ورود کردند؛ اما هنوز این قصه پر غصه ادامه دارد.