رکوردشکنی  شهر موش‌ها در کانادا

گروه فرهنگ وهنر- درحالی‌که سه هفته از اکران فیلم سینمایی «شهر موش‌ها۲» می‌گذرد و همچنان این اثر در صدر فروش سینماهای کشور قرار دارد و نزدیک است رکورددار فروش در تاریخ سینمای ایران شود، اتفاق جالب دیگری رخ داده است. این اثر سینمایی همزمان با ایران اکران خارجی‌اش را از کانادا آغاز کرد و یک اتفاق غیر قابل پیش‌بینی رخ داد. انگار همه چیز دست به دست هم داده‌اند تا نام مرضیه برومند به‌عنوان سکاندار رکورد فروش در تاریخ هنر هفتم ما باقی بماند.

«شهر موش‌ها۲» در سینما «یورک» تورنتوی کانادا آنقدر با استقبال روبه‌رو شد که مسوولان این سینما تصمیم گرفتند اکران آن را سه هفته دیگر ادامه دهند. براساس اعلام مدیران این سینمای کانادایی در چهار سال گذشته هیچ فیلمی در این سالن نتوانسته بود رقم فروش شهر موش‌ها را به دست بیاورد و پای این تعداد مخاطب را به سالن سینما باز کند. آخرین رقم فروش این فیلم در ایران رقمی معادل ۶ میلیارد تومان است اما کارشناسان معتقدند در پایان اکران این اثر فروشی دور از تصور به دست می‌آید. آن‌گونه که مشخص است بیشتر سانس سالن‌هایی که این فیلم را نمایش می‌دهند از روزهای قبل رزرو می‌شود و کمتر سالنی را می‌توان سراغ گرفت که هنگام نمایش این اثر با صندلی خالی روبه‌رو باشد.

تولید این فیلم حدود یک سال و نیم طول کشید و برای ساخت کار دکوری عظیم بنا شد و گروه‌های متعدد فیلمبرداری و عروسک‌گردانی با تلاش برای تطبیق خود با فضای کار، زمینه ارائه کاری استاندارد را فراهم کردند. از سوی دیگر اکران این فیلم در روزهای اخیر در مجتمع سینمایی کوروش که چندی پیش افتتاح شد اتفاق مهم دیگری را شکل داد. بزرگ‌ترین مجموعه سینمایی کشور که چندی پیش با ۱۴ سالن در غرب تهران رونمایی شد بیش از دو هزار صندلی دارد که به همین دلیل بزرگ‌ترین سینمای کشور به حساب می‌آید. این مجتمع سینمایی به‌دلیل برخورداری از تعداد بالای سالن یکی از کاربردی‌ترین پردیس‌های سینمایی است که می‌تواند سلایق مختلف مخاطبان را به‌طور همزمان پاسخگو باشد.

نکته قابل تامل این است که در سالن‌های این سینما فیلم‌های دیگری هم روی پرده رفتند اما بازهم مخاطبان، شهر موش‌ها را برای تماشا انتخاب کردند تا این مجموعه سینمایی با اکران این اثر به‌عنوان پرفروش‌ترین سینمای ایران لقب بگیرد. به گفته مجید مسچی، مدیر موسسه سینما شهر پیش از این بیشترین فروش در یک روز ۴۲ میلیون تومان بوده است که به سینما آزادی اختصاص داشت اما سینما کوروش موفق شده است در یک روز ۶۰ میلیون تومان فروش داشته باشد و هیچ‌کس تصور نمی‌کرد این سینما به این سرعت به چنین جایگاهی برسد. البته مسچی معتقد است که این مجموعه دو ویژگی دارد که باعث جذب مخاطبان شده است یکی تعداد سالن‌های زیاد که این امکان را به آنها می‌دهد تا بتوانند یک فیلم را همزمان در چند سالن نمایش دهند. از سوی دیگر این مدیر سینمایی می‌گوید این مجموعه در زمان مناسبی افتتاح شد و کارش را با فیلم‌های پرفروش آغاز کرد و مردم خیلی زود با آن آشنا شدند درحالی‌که هنوز کاملا تکمیل نشده و سردر آن نصب نشده است.

وجود شهربازی و فروشگاه از دیگر دلایل رونق این مجموعه ذکر می‌شود که باعث شده در مدت زمان کوتاهی مورد توجه قرار بگیرد و پای علاقه‌مندان را به این سالن‌ها باز کند.