گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه ؛

آرایش نزولی دلار؛ از هرات تا تهران/ 2 دلیل کاهش قیمت سکه/ طلا ریزش کرد

کدخبر: ۶۴۴۰۸۵
اقتصادنیوز: در بازار امروز قیمت طلا، سکه و دلار ریزشی شدند. معامله گران می گویند جو بازار کاملا خبری شده و پالس مذاکرات هسته‌ای و ارزی در کنار مذاکرات اخیر ایران و عربستان توجه معامله گران را به خود جلب کرده است.
آرایش نزولی دلار؛ از هرات تا تهران/ 2 دلیل کاهش قیمت سکه/ طلا ریزش کرد

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سکه در معاملات نقدی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه از دو جناح تحت تاثیر نوسانات کاهشی قرار گرفت. سایت اتحادیه طلا و جواهر که روز سه شنبه قیمت سکه را ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود امروز از ریزش ۳۰۰ هزار تومانی خبر داد. بر این اساس قیمت سکه تا محدوده ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب نشینی کرد. از سوی دیگر قیمت طلا ۱۸ عیار هم در زمان تدوین این گزارش با افت حدود 16 هزار تومانی در حول و حوش ۳ میلیون و 423 هزار و 600 تومان معامله شد. 

فعالان بازار می گفتند نخستین سیگنال نزول به سکه از بازارهای جهانی صادر شد. اونس طلا عصر سه شنبه ۴۵ دلار و امروز تقریبا ۱۵ دلار از ارزش خود را از دست داده است. به این ترتیب هر اونس طلا امروز به ۲۲۸۳ دلار رسید. تکنیکالیست ها معتقدند حمایت ۲۲۶۰ در اونس جهانی مهم است و در صورتی که پایین این محدوده تثبیت دهد این امر موجب ایجاد فشار فروش خواهد شد .  

علاوه اثر طلای جهانی بر بازار، خبرهای سیاسی و نیز رایزنی های اقتصادی منطقه ای نیز مورد توجه معامله گران قرار گرفته است؛ موضوعی که به باور برخی تحلیلگران می تواند بر روند نزولی بازار اثرگذار بوده باشد.

بنابر ادعای معامله گران امروز  بازار ارز  از تهران تا هرات و دبی آرایش نزولی به خود گرفته است و جو بازار کاملا  خبری شده؛  تحلیلگران می گویند همزمان با سفر قریب الوقوع گروسی به تهران در هفته آینده خبر از سرگیری مذاکرات میان ایران و آمریکا به بازار ارز رسیده و همین امر گمانه زنی ها در این خصوص را داغ کرده است.

فعالان سیاسی و اقتصادی معتقدند آژانس در این مدت قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب نکرده و دورنمای همکاری بین ایران و این نهاد نیز اگر چه روشن نیست، اما کاملا تاریک هم نشده است. 

از سوی دیگر با فروکش کردن تنش ها در خاورمیانه، خبرها حکایت از مذاکرات ایران و عربستان دارد؛ رایزنی هایی که در حاشیه اجلاسی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک توسعه اسلامی (IDB) در ریاض شکل گرفت و در آن، مقامات اقتصادی ایران نیز به آن دعوت شده‌اند. خاندوزی، وزیر اقتصاد و محمد رضا فرزین، مدیر کل بانک مرکزی ایران برای شرکت در این اجلاس به عربستان سفر کرده‌اند.

احسان خاندوزی روز گذشته با انتشار تصویری از جلسه با همتای عربستانی اعلام کرد: گفت‌وگوی بسیار سازنده‌ای انجام شد و فیصل ابراهیم با هر ۵ پیشنهاد ایران موافقت کرد و بر تدوین نقشه‌راه همکاری‌های اقتصادی بخش دولتی - خصوصی و سرعت در اجرای آن تاکید کرد. محسن کریمی معاون بین‌الملل بانک مرکزی نیز «نتیجه این مذاکرات» را مثبت خواند و وعده داد که «اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده صورت پذیرفت که درآینده خبر‌های خوبی ارائه می‌شود».

با این همه، فنی های بازار معتقدند قیمت ها به مرز مقاوت رسیده اند و بررسی کندل‌های قیمت نشان می‌دهد که این خبر ترمز رشد قیمت‌ها در بازار ارز را کشیده است.البته عده ای از تحلیلگران اقتصادی می گویند که بازار به دو دسته جناح افزایش و کاهش تقسیم شده است و  با تجربه‌های بازار توصیه می‌کنند تماشاچی چنین بازاری باشید چرا که احتمال چپ و راست شدن وجود دارد.

تتر هم که به طور معمول به بازار ارز و سکه سیگنال صعود و نزول ارسال می کند امروز در حدود ۶۱ هزار و ۷۶۰ تومان به فروش رسید که نسبت به روز قبل تقریبا یک هزار تومان نوسان کاهشی را نشان می دهد . البته امروز صندوق های طلا مانند روزهای گذشته قرمز پوش شدند 

مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۳۷۶ تومان معامله می‌شود.قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۳۴۶ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۴ هزار و ۲۰۷ تومان رسیده است.از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته، ۱۲ هزار و ۶۶ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۶۶ تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید