این کشور اروپایی پناهجویان را برای اخراج بازداشت کرد

 وزارت کشور انگلیس اعلام کرد مقامات این کشور نخستین مهاجران غیرقانونی را که قرار است به رواندا منتقل شوند بازداشت کرده‌اند و در ادامه به اجرای توافق انتقال مهاجران میان دو کشور سرعت خواهند بخشید.

خبر مرتبط
افزایش چشمگیر پناهجویان بی‌خانمان صدای این کشور اروپایی را درآورد

یک مطالعه آماری نشان می‌دهد تعداد پناهجویانی که به علت بی‌خانمان شدن در انگلیس به کمک نیاز دارند طی یک سال به شدت افزایش یافته است.

هفته گذشته روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داده بود دولت انگلیس بازداشت گسترده مهاجران برای اعزام آن‌ها به رواندا را چند هفته زودتر از موعد در ۲۹ آوریل آغاز می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس این طرح را با هدف افزایش محبوبیت خود در آستانه انتخابات انگلیس در ماه مه اجرا کرده است.

در بیانیه وزارت کشور انگلیس آمده است: «اولین گروه از مهاجران غیرقانونی که قرار است به رواندا منتقل شوند اکنون در پی چند عملیات در سراسر کشور بازداشت شده‌اند. تیم‌های عملیاتی در وزارت کشور سعی دارند با سرعت هرچه بیشتر افرادی را که باید به رواندا اعزام شوند، بازداشت کنند.»

در این بیانیه آمده است که وزارت کشور انگلیس برای اجرای توافق انتقال پناهجویان به رواندا، مراکز بازداشت خود را به بیش از ۲۲۰۰ مرکز گسترش داده و ۲۰۰ نیروی جدید تربیت و استخدام کرده است.

رواندا و انگلیس در سال ۲۰۲۲ توافقنامه‌ای امضا کردند که بر اساس آن، افرادی که لندن آن‌ها را مهاجران غیرقانونی یا پناهجو معرفی می‌کند، برای اسکان مجدد به رواندا فرستاده شوند. این طرح مورد انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و همچنین سیاستمداران و مقامات متعددی در انگلیس و اروپا قرار گرفته است.

پیش‌تر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چند روز پس از تصویب قانون اعزام مهاجران غیرقانونی به رواندا در پارلمان انگلیس، آن را مو درانتقاد قرار داد و این طرح را «خیانت به ارزش‌های اروپا» دانست.

متوقف کردن این موج مهاجرت از اولویت‌های مهم دولت انگلیس است، اما منتقدان این طرح، ارسال پناهجویان به رواندا را غیرانسانی می‌دانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.