امروز سینمای ایران مجانی ‌است
سینماهای کشور امروز، برای نخستین بار به‌گونه‌ای متفاوت میزبان تماشاگران هنر هفتم خواهند بود، تا شاید پس از چند سال جدایی و قهر این روز بهانه خوبی برای آشتی باشد.
طرح یک روز تماشای رایگان توسط متولیان سینما و با تایید و همکاری انجمن سینماداران و پخش‌کنندگان در روزهای ۲۱ شهریور و ۱۰ بهمن هر سال برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این طرح که برای نخستین بار در حال برگزاری است آشتی دوباره مخاطبان با سینما و ایجاد فرهنگسازی برای حضور مردم در سالن‌های سینمایی است.
اجرای این طرح می‌تواند بهانه‌ای باشد که بار دیگر این سوال کلیشه‌ای را از خودمان بپرسیم که آخرین باری که به سینما رفتیم کی بود ؟ یک هفته پیش؟ یک ماه یا یکسال؟ شاید هم سال‌ها است که سری به سینما نزده‌ایم؟
یکی دیگر از اهداف برگزاری طرح سینما سلام این است که مردم با حضور در پردیس‌های سینمایی مجهز، این تصویر قدیمی را از خود دور کنند و نگاه جدیدی به این عرصه داشته باشند، اما شاید نحوه اجرای این طرح هنوز هم برای بسیاری از علاقه‌مندان گنگ باشد.
حیبب ایل بیگی رئیس کمیته سینما سلام در این باره به «ایرنا» گفت: این طرح با بودجه سازمان سینمایی به عنوان هدیه‌ای به مردم در ایام جشن انقلاب در ۱۰ بهمن برگزار می‌شود؛ ضمن اینکه این طرح روز ۲۱ شهریورماه مصادف با روز ملی سینما نیز به اجرا در خواهد آمد.
وی در این باره گفت: هم‌اکنون اکران ۱۷ اثر سینمایی در سینماهای کشور ادامه دارد که ازجمله آنها می‌توان به فیلم‌های خسته نباشید، سربه مهر، جیب بر خیابان جنوبی، عملیات مهد‌کودک، استرداد، آسمان زرد کم‌عمق، روز روشن، برلین منفی هفت و اکباتان اشاره کرد. در همه این فیلم‌ها تنوع دیده می‌شود و این طرح به نوعی کمک به فیلم‌هایی است که در آخرین روزهای اکران قرار دارند.
این مدیر سینمایی اظهار امیدواری می‌کند که مردم روز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ماه با حضور در سینماهای تازه‌تاسیس، از امکانات این سینماها استفاده کرده و در دیگر ایام سال نیز از این سالن‌ها استفاده کنند.
در این میان تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران سینمای ایران نیز از برگزاری طرح سینماسلام استقبال کردند و این طرح را به فال نیک گرفتند. سعید سعدی تهیه‌کننده سینما درباره این طرح می‌گوید: مردم ما فراموش کرده‌اند که به سینما بروند و سینماداران نیز باید از حداکثر ظرفیت‌های خود در اجرای مناسب طرح سینماسلام استفاده کنند. جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم طبقه حساس نیز اظهار کرد: روز سینما سلام به‌عنوان هدیه سازمان سینمایی در روزهای نزدیک به ایام‌اله دهه فجر را می‌توان به فال نیک گرفت، اما اجرای این طرح‌ها نباید موجب شود که ما از آسیب‌شناسی دلایل ریزش مخاطبان خود غافل شویم.
وی تصریح کرد: از اینکه هر شخصی می‌تواند پنج شنبه ۱۰ بهمن‌ماه به سینما برود و فیلم ببیند خوشحالم؛ امیدوارم مسیری باز شود و مخاطب سینما را ارزش‌گذاری کنند.
حبیب اسماعیلی از پخش‌کنندگان سینما نیز اجرای این طرح را مفید می‌داند و می‌گوید: اجرای این طرح می‌تواند به سینما کمک کند و به هر حال مدیران سینمایی نیز به دنبال آشتی دادن مخاطبان با هنر هفتم هستند. این بازیگر سینما سپس گفت: علاوه بر اجرای طرح‌هایی همچون سینما سلام، دست‌اندرکاران فرهنگی کشور می‌توانند سهمیه‌ای از سالن‌های سینمایی را در قالب بن‌کارت به کارمندان نهادهای مختلف اختصاص دهند و این‌گونه سینما به سبد کالای خانواده‌ها وارد می‌شود. همچنین مرتضی شایسته،‌ مدیر کانون پخش‌کنندگان هم با اعلام رضایت از این طرح گفت: این اتفاق مبارکی است و امیدوارم تماشاچیان را با سینمای ایران آشتی دهد.