تبعات ورود هوش مصنوعی به بازار هنر، نقاشان، نویسندگان، نوازندگان و حتی بازیگران و نویسندگان سینمایی را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. البته بازیگران تئاتر امن‌ترین جا را در میان دیگر همکاران و هم‌قطاران خود دارند، اما اعتصاب‌ها در هالیوود حتی بازارهای جهانی را هم تحت‌تاثیر قرار داده و البته بیش‌تر از آن رویدادهای مهم هنری و تبلیغاتی حوزه سینما و تلویزیون را هم به بحران کشانده است. برخی رسانه‌های اروپایی از کاهش ۳۰درصدی حجم بازارهای هنری در صورت تداوم بحران‌های اخیر خبر می‌دهند. به هر روی در تازه‌ترین رویدادها جوایز امی به خاطر اعتصاب‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفته و از سوی دیگر، آمازون که بزرگ‌ترین یا معروف‌‌ترین فروشگاه آنلاین جهان است، تصمیم گرفته در مقابله با هوش مصنوعی، تمام کتاب‌های نوشته‌شده از سوی این ابزار جدید را از فروشگاه خود حذف کند.


آمازون نوشته‌های هوش مصنوعی را حذف کرد

آمازون copy

فروشگاه «آمازون» کتاب‌هایی را که توسط هوش مصنوعی نوشته شده و به عنوان آثار یک نویسنده واقعی به فروش گذاشته شده است از فهرست کالاها حذف کرد. پس از اینکه جین فریدمن نسبت به فروش پنج کتابی که به‌اشتباه به عنوان آثار او در سایت آمازون به فروش گذاشته شده بودند، شکایت کرد، این کتاب‌ها از فهرست فروش آمازون حذف شدند. این کتاب‌ها، که فریدمن معتقد است توسط هوش مصنوعی نوشته شده‌اند، در سایت نقد و بررسی «گودریدز» (Goodreads) که متعلق به آمازون است نیز فهرست‌بندی شده بودند. فریدمن در گفت‌و‌گو با گاردین بیان کرد: «این شبیه نوعی بی‌حرمتی است، چراکه نوشته‌های بسیار بی‌کیفیتی به نام من به فروش گذاشته شده‌اند.»

این نویسنده که ساکن «اوهایو» است، تاکنون چندین کتاب درباره صنعت نشر به نگارش درآورده است و کتاب‌های تقلبی به‌نوعی با تقلید از آثار او منتشر شده بودند. در توضیحات یکی از کتاب‌هایی که به‌اشتباه به فریدمن نسبت داده می‌شوند، چنین آمده است: «این کتاب راهبردها، نکات و تکنیک‌های عملی را ارائه می‌دهد تا به نویسندگان کمک کند روند نوشتن خود را ساده کنند، جدول زمانی انتشار کتاب الکترونیکی خود را تسریع کنند و پتانسیل درآمد خود را به حداکثر برسانند.»

فریدمن زمانی از این موضوع مطلع شد که یکی از مخاطبان متوجه این کتاب‌ها در آمازون شد و پس از مشکوک شدن به تقلبی بودن کتاب‌ها، به فریدمن ایمیل زد. او که تجربه کار با ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، را دارد، بلافاصله پس از خواندن چند صفحه اول به این نتیجه رسید که کتاب‌ها توسط هوش مصنوعی تولید شده‌اند. فریدمن گفت: «کتاب‌ها اگر کاملا توسط هوش مصنوعی تولید نشده باشند، دست‌کم بخش زیادی از آنها توسط هوش مصنوعی نوشته شده است.»


اعتصاب‌ها «امی» را هم تعطیل کرد؟

ج.ایز امی copy

 پس از تعطیلی بسیاری از رویدادهای سینمایی به خاطر اعتصاب‌های گسترده در هالیوود، حالا خبر رسیده که پخش تلویزیونی اهدای جوایز امی ۲۰۲۳ فعلا و به طور رسمی به ژانویه ۲۰۲۴ موکول شد و برگزارکنندگان این رویداد امیدوارند تا زمان اعلام‌شده اعتصاب‌ها پایان یابد. تاریخ برگزاری این مراسم هر سال سپتامبر (شهریور) است، اما آکادمی هنرهای تلویزیون آمریکا به امید اینکه حل‌و‌فصلی برای اعتصاب‌های انجمن‌های صنفی هالیوودی رقم بخورد این مراسم را تا ژانویه (دی‌ماه) عقب انداخت. پس از چند هفته مذاکره بین آکادمی تلویزیون و شبکه فاکس که پخش‌کننده تلویزیونی امی است، زمان جدید برای جوایز امی دوشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) ساعت ۸ بعد‌از‌ظهر انتخاب شد. در این زمان نزدیک به ۵ ماه از آخرین رای‌گیری برای تعیین برندگان می‌گذرد. با وجود دو اعتصاب انجمن نویسندگان و انجمن بازیگران، رای‌گیری امی طبق برنامه پیش می‌رود و دور نهایی از ۱۷ اوت شروع می‌شود و تا ۲۸ همین ماه ادامه می‌یابد.

یک برنامه جایگزین برای عقب نینداختن مراسم امی، پخش تلویزیونی بدون حضور نویسندگان بود، اما اعتصاب بازیگران و غیبت آنها، به تعویق انداختن این مراسم را اجتناب‌ناپذیر کرد. برخی خواستار تعویق کمتری بودند و ماه نوامبر را زمان مناسب‌تری می‌دانستند، اما میزهای خالی مذاکره نشان می‌دهد امید بستن به تعویقی کوتاه‌تر نابخردانه باشد. اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون ۱۰۱ روز پس از شروع اعتصاب تنها یک بار با نویسندگان دیدار کرده و از زمانی که اعتصاب دوم یعنی اعتصاب بازیگران در ۱۲ ژوئیه آغاز شد هم سکوت کامل بین استودیوها و بازیگران برقرار بوده است. همه این به تعویق افتادن‌ها بیشترین تاثیر را بر مراسم امی سال بعد به جای می‌گذارد زیرا ۳ماهه اول سال تعداد زیاد مراسم اهدای جوایز موقعیت بسیار شلوغی را ایجاد می‌کند.