موج جایزه‌های جهانی برای هنر ایران

دنیای اقتصاد: حضور فرهنگی ایران در سال‌های اخیر دربازارهای هنری و رویداد‌های معتبر جهانی ملموس‌تر بوده است و شاید همین اتفاق باعث شده تا هنر ایرانی بیشتر از گذشته به چشم بیاید. البته در بیشتر مواقع موفقیت هنرمندان در رویداد‌های جهان مربوط به تلاش‌های فردی بوده و به‌صورت مستقل وارد میدان شده‌اند اما نتیجه‌ای که به دست آمده اشتیاقی ملی را شکل داده است. بی‌تردید اگر ساز و کارهای فرهنگی کشور روی ریل منظم‌تری قرار بگیرد مانور فرهنگی هنرمندان ایرانی در دنیا گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد. در همین رابطه و در ۷۲ ساعت گذشته موجی از خبرها در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها منتشر شد و از موفقیت هنرمندان و نویسندگان در جایزه‌های معتبر خبر داد. آنچه در این میان جالب به نظر می‌رسد تنوع ژانرهای مختلف در رویدادهای جهانی است. مثلا برعکس تصور بسیاری یکی از همین‌جایزه‌ها گواهی می‌دهد که ادبیات ایران هم می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد ولی سازو کارهای معیوب فرهنگی و عدم ترجمه آثار ادبی باعث شده است تا شعر و داستان ایرانی مهجور بماند.

جایزه نویسنده سال «LITPORM» برای فریبا وفی

یکی از مهم‌ترین خبرهایی که در این بازه زمانی منتشر شد جایزه یک موسسه معتبر آلمانی به کتاب «ترلان» نوشته فریبا وفی بود. وقتی از دلایل جهانی نشدن ادبیات فارسی سخن به میان می‌آید، بسیاری دلیل این موضوع را به کوچک بودن حوزه زبانی و معدود بودن گویشوران این زبان نسبت می‌دهند در حالی که عده‌ای چنین نظری را قبول ندارند و دلایل دیگری برای این مساله ذکر می‌کنند از جمله خلق نشدن اثری در حد بین‌المللی تا نظر مترجمان غربی را به خود جلب کند. شاید اهدای جایزه به فریبا وفی، نویسنده شناخته‌شده کشورمان تا حدی موید نظر گروه دوم باشد؛ چرا که این جایزه نشان می‌دهد هر گاه اثری شایسته خلق شود سرانجام راه خود را خواهد یافت و سرانجام کار نویسنده به نتیجه خواهد رسید. فریبا وفی نویسنده ایرانی به‌دلیل نوشتن رمان «ترلان» که چندی پیش از سوی یوتا هیمل‌رایش به زبان آلمانی ترجمه و در این کشور منتشر شده بود، نامزد عنوان نویسنده سال ۲۰۱۷ از سوی موسسه «LITPORM» در آلمان شد و با اعلام این موسسه به عنوان نویسنده سال انتخاب شد. وی با کسب این عنوان و با انتخاب مردم، پرمخاطب‌ترین نویسنده غیرآلمانی به‌شمار می‌رود که در سال گذشته اثری از وی به زبان آلمانی و در کشورهای آلمانی زبان منتشر و توزیع شده است. بنابر اعلام این بنیاد، جایزه فریبا وفی در پاییز سال جاری و در حین برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت به وی اهدا خواهد شد. موسسه «LITPORM» در آلمان که از سال ۱۹۸۰ تاسیس شده است نام وفی را در فهرست انتخاب ۱۰ نویسنده برتر خود در سال ۲۰۱۷ قرار داده است. این بنیاد با حمایت موسسه نمایشگاه کتاب فرانکفورت و حمایت مالی دولت آلمان به صورت غیرتجاری و غیرانتفاعی و در قالب یک آژانس ادبی به فعالیت می‌پردازد و هر ساله بهترین نمونه‌های آثار ادبی منتشر شده در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین را برای ترجمه به زبان آلمانی انتخاب کرده و برای ترویج آنها در آلمان، سوئیس و اتریش تلاش می‌کند و می‌کوشد تا میان نویسندگان و ناشران کشورهای این مناطق با آلمانی‌زبانان در دنیا ارتباط برقرار کند.

جایزه بازیگری جشنواره Festigious برای رویا نونهالی

رویا نونهالی بازیگر سینمای ایران هم برای بازی در فیلم کوتاه «هایلایت» جایزه بازیگری جشنواره Festigious آمریکا را دریافت کرد. فیلم کوتاه «هایلایت» به کارگردانی شهرزاد دادگر در نخستین حضور جهانی خود موفق به کسب جایزه بازیگری جشنواره Festigious با عنوان «زن‌الهام‌بخش در فیلم» شد. این جشنواره به‌صورت رقابت ماهانه و با حمایت وب‌سایت IMDB در لس‌آنجلس برگزار می‌شود و این جایزه در دوره رقابتی ماه مه میلادی کسب شده است. در این فیلم کوتاه رویا نونهالی، نسیم ادبی، ساناز مصباح، رابعه مدنی، شفق شکری و بهناز جعفری هنرنمایی کرده‌اند. رویا نونهالی متولد ۲۴ بهمن ۱۳۴۱ از بازیگران مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون است. اصلیت وی به روستای تاکر از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران برمی‌گردد. نونهالی دارای تحصیلات در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. آغاز فعالیت هنری از سال ۱۳۶۲ با بازیگری تئاتر؛ فعالیت در سینما از سال ۱۳۶۶ با حضور در فیلم یار در خانه و... ساخته خسرو سینایی و بازی او در تلویزیون با مجموعه خواب و بیدار در سال ۱۳۸۱ بود که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. رویا نونهالی در سال ۱۳۹۵ جزو داوران سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر بود.

«ورد پرس کارتون» برای علیرضا‌پاکدل

خبر بعدی که در این بازه زمانی مورد توجه قرار گرفت جایزه‌های جشنواره جهانی «ورد پرس کارتون» پرتغال به علیرضا پاکدل کارتونیست ایرانی بود. جشنواره «ورد پرس کارتون» که در پرتغال برگزار می‌شود یکی از معتبرترین جشنواره‌ها و از جمله فستیوال‌های‌درجه‌یک کارتون در دنیاست. پاکدل در سه بخش این جشنواره کار ارائه داد که شامل بخش‌های editorial cartoon، gag cartoon و «caricature» می‌شود. شنبه ۲۰ خرداد اختتامیه این جشنواره در شهر لیسبون پرتغال برگزار شد و وی ابتدا جایزه اول در بخش «editorial cartoon» را از آن خود کرد و و در نهایت جایزه «گرند پرایز» (جایزه بزرگ) جشنواره که مهم‌ترین جایزه جشنواره است به وی رسید. این کارتونیست پس از دریافت این جوایز عنوان کرد: «گرفتن این جوایز را افتخار بزرگی برای خودم و کشورم می‌دانم، چون این جشنواره بزرگ‌ترین جشنواره مطبوعاتی در دنیا در حوزه کارتون است. من هم با اثری که درباره غرق شدن مهاجران در حین سفر به کشورهای اروپایی است و در عین حال بی‌تفاوتی برخی کشورهای اروپایی نسبت به این رویداد حائز رتبه برتر شدم.» در این جشنواره جایزه دوم بخش کارتون مطبوعاتی به میخاییل کونتوریس از یونان و جایزه سوم بخش کارتون مطبوعاتی به کنستانتین سونربرگ از فرانسه رسید.

جایزه جهانی پوستر فنلاند به مهدی مهدیان

از سوی دیگر در بیستمین سه‌سالانه پوستر «لاهتی فنلاند ۲۰۱۷» جایزه ویژه و لوح افتخار به مهدی مهدیان از ایران اهدا شد. سه‌سالانه فنلاند یکی از رویدادهای معروف طراحی است که در این دوره حدود ۷۰۰ طراح از سراسر جهان با ۲۱۰۰ اثر شرکت داشتند و جایزه ویژه و دیپلم افتخار برای طراحی پوستر «شاهنامه‌خوانی رستم و سهراب» به مهدیان رسید. سه‌سالانه بین‌المللی پوستر فنلاند هر سه سال یک بار در موزه شهر لاهتی برگزار می‌شود و برای همین متقاضیان زیادی دارد. مهدی مهدیان پیش از این جوایز بین‌المللی چون جایزه برتر ایکوگرادا (انجمن مجامع بین‌المللی طراحی)، دوسالانه بین‌المللی ورشو، جایزه سه‌سالانه بین‌المللی اسلواکی، جایزه دوسالانه بین‌المللی تایوان، جایزه دوسالانه بین‌المللی مکزیک و... را دریافت کرده است. مهدیان سال‌هاست به‌عنوان مدیر هنری مشغول به‌کار است و در دانشگاه‌های تهران و مراکز مختلف آموزشی تدریس می‌کند. او داور چندین نمایشگاه و مسابقه طراحی بوده و در نمایشگاه‌های بین‌المللی مختلفی در لهستان، ژاپن، فرانسه، اوکراین، چین، ترکیه، مکزیک، ایران، فنلاند، ایتالیا، چک، بلغارستان، آمریکا، تایوان، بلژیک، اسلواکی، بولیوی، روسیه و... حضور داشته است.