بازگشت برندگان«کن» به ایران

گروه فرهنگ و هنر: فضای فرهنگی کشور در روزهای اخیر تحت‌تاثیر جایزه‌های سینماگران ایرانی در جشنواره کن بود و این رویداد فضای گرمی را در جامعه به وجود آورد. پنج‌شنبه شب گذشته عوامل تولید فیلم «فروشنده» که جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگری را با خود به ایران آوردند در فرودگاه امام خمینی (ره) مورد استقبال قابل توجه مردم و خبرنگاران قرار گرفتند. اگرچه حضور سینماگران در بین جمعیت مشتاق کوتاه بود اما در همین زمان فرهادی، حسینی و علیدوستی خوشحالی خود نسبت به واکنش‌های مردم به جایزه کن را ابراز کردند.

فرهادی:‌ عادت کرده‌ام!

اصغر فرهادی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: خیلی متشکرم که این راه دور را آمدید و از ما استقبال کردید. من به تمامی سوالات شما در روز دوشنبه و در نشستی خبری پاسخ می‌دهم و اجازه بدهید به دلیل شرایط حاکم و ازدحام جمعیت در فرصت بهتری پاسخگوی همه سوالات شما باشم. وی درباره مسایلی که درباره حضور در جشنواره کن و بردن جایزه در چنین جشنواره‌هایی مطرح شده است، در جملاتی کوتاه مطرح کرد: این جو برای من تمام می‌شود و به چنین شرایطی عادت کرده‌ام. شهاب حسینی نیز گفت: جای سینمای ایران در چنین رویدادی خالی بود و باید چنین اتفاقی می‌افتاد. به هر حال تمام تلاشمان را کردیم که نماینده شایسته‌ای برای سینمای ایران باشیم و خدا را شکر که این اتفاق افتاد. وی افزود: من به شادی مردم خوشحالم. البته شادی فقط این نیست که دائما فیلم خنده‌دار بسازیم. همین که بتوانیم با موفقیت‌هایمان شادی را برای مردم به ارمغان بیاوریم اتفاق مثبتی است و خدا را شکر می‌کنم که وظیفه‌ام را انجام دادم. حسینی در پاسخ به این که آیا در جشنواره کن پیشنهاد بازی در اثری جدید را داشته است، گفت: هر چه خدا بخواهد همان می‌شود. ولی تا به امروز پیشنهادی نشده است. او همچنین گفت که بیشتر دوست دارد در سینمای ایران فعالیتش را ادامه بدهد: «بعد از دریافت این جایزه بیشتر دلم می‌خواهد در ایران به فعالیت بازیگری ادامه دهم.» ترانه علیدوستی نیز در میان ازدحام شدید استقبال‌کنندگان با تشکر از مردم گفت: حدس می‌زدم مردم از عوامل فیلم «فروشنده» استقبال کنند اما نمی‌دانستم استقبال تا این اندازه زیاد باشد. این استقبال خیلی خوشحال‌کننده بود. امیدوارم نمایندگان شایسته‌ای برای سینمای ایران باشیم. او همچنین گفت: تا جایی که فرصت داشتم پیگیر بازتاب خبری کن در ایران و رسانه‌های ایران بودم.

حاشیه‌ها

در حدود یک هفته‌ای که از اختتامیه جشنواره کن می‌گذرد، اصغر فرهادی به صورت همزمان سیبل همه تحسین‌ها و انتقادهای سینمایی بوده است. از یک سو با برخوردهای تند برخی مخالفانش مواجه شده که دریافت جایزه معتبر کن را برای سینمای ایران ضد ارزش می‌دانند و از سوی دیگر موج فراگیری از مردم و منتقدان که شادمان از دریافت جوایز هستند و استعداد فرهادی را در فیلمسازی تحسین و تمجید می‌کنند.در این یک هفته رسانه‌های تخصصی سینما و هنر و حتی رسانه‌های غیرسینمایی از جمله روزنامه‌های سیاسی،‌ اقتصادی، ورزشی و... در بزرگداشت فرهادی مطالب بسیاری نوشتند. اما دو، سه روزنامه سیاسی نیز یادداشت‌های تند و تیزی در ضدیت با شیوه فیلمسازی فرهادی نوشتند و او را متهم به سیاه‌نمایی کردند.اما مهم‌تر از همه اینها تعداد مطالب منتشر شده در صفحات شبکه‌های اجتماعی بود که همچنان ادامه دارد. نکته جالب توجه آن بود که در شبکه اجتماعی توییتر هشتگ شهاب حسینی رکورد شکست و پس از هشتگ جشنواره کن، به عنوان پربسامدترین هشتگ شب جشنواره کن در سطح دنیا، رکورد تازه‌ای ثبت کرد. در کسری از ثانیه پس از اتمام جشنواره کن و درخشیدن نام شهاب حسینی در این جشنواره بسیاری از کاربران هشتگ شهاب_حسینی را مملو از پیام‌های خود کردند، به نحوی که این هشتگ در توئیتر ترند (پربازدیدترین) شد.

مذاکره با پنه‌لوپه‌کروز و خاویر باردم برای فیلم بعدی

هنوز تب و تاب جشنواره کن تمام نشده، اصغر فرهادی کار ساخت فیلم تازه‌اش به زبان اسپانیایی را از سرگرفت. مذاکره با پنه‌لوپه‌کروز و خاویر باردم هم‌اکنون در مراحل پایانی است. تهیه‌کنندگان فیلم جدید اصغر فرهادی کمپانی ال‌دسیو متعلق به پدرو و آگوستین آلمادوار و کمپانی ممنتو متعلق به الکساندر مالت‌گای هستند. فرهادی، هم‌اکنون در مراحل پایانی نگارش فیلمنامه اثر است و ماه آینده برای یافتن لوکیشن مناسب به اسپانیا سفر خواهد کرد. فیلمبرداری این پروژه سینمایی احتمالا از اواخر تابستان یا اوایل پائیز آغاز خواهد شد و داستان آن درباره زندگی یک خانواده روستایی در اسپانیا است.مالت‌گای درباره فیلمنامه گفت: «این فیلم یک تریلر روانشناسانه با اندک‌ مایه‌ای از داستان‌های آگاتا کریستی و به معنای واقعی کلمه مهیج است.» او در ادامه توضیح داد که این پروژه نیز برخی تم‌های اخلاقی فیلم‌های پیشین فرهادی را دربردارد.

در همین حال آگوستین آلمادوار نیز این پروژه را به دلیل ارائه اشتراکات در فرهنگ و صنعت فیلمسازی بسیار ارزشمند دانست و گفت: «ما فیلم‌های فرهادی را تحسین می‌کنیم و در عین حال تشابهات و علائق مشترک بسیاری با او داریم. در گذشته این احساس نزدیکی با فیلمسازان بزرگی مانند گیرمو دل‌تورو به ساخت فیلم‌هایی مانند «ستون فقرات شیطان» ختم شد.»فرهادی در آغاز قصد داشت فیلم اسپانیایی‌زبان خود را از پایان اکتبر سال گذشته آغاز کند، اما به گفته‌ خودش دلتنگ ایران شد و تصمیم گرفت نخست «فروشنده» را در ایران بسازد.هر چند اصغر فرهادی اسپانیایی نمی‌داند، اما پیش از این با ساخت فیلم «گذشته» نشان داده است که به‌خوبی از پس ساخت فیلمی به زبانی بیگانه برمی‌آید. «گذشته» در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر زن را برای برنیس بژو به ارمغان آورد و در نهایت برای جایزه گلدن‌گلوب نیز نامزد شد. مالت‌گای گفت: «فرهادی شهود و استعدادی شگفت‌انگیز برای گوش‌سپردن به موسیقی واژه‌ها دارد.»

مقاله عجیب روزنامه سعودی

از میان واکنش‌های متفاوت رسانه‌های داخلی و خارجی درباره خبر موفقیت سینما‌گران ایرانی در کن، انتشار مقاله‌ای در یک روزنامه سعودی تعجب‌برانگیز بود. به گزارش هنرآنلاین، یک روزنامه سعودی با اشاره به موفقیت شهاب حسینی در جشنواره سینمایی کن و سابقه فرهنگی درخشان ایران در تاریخ تمدن اسلامی، مدعی شد که امروز هم فرهنگ ایران، به ویژه سینمای آن، بیش از سیاست این کشور برای سعودی‌ها خطرناک است!روزنامه سعودی «مکه» در مقاله‌ای با اشاره به اینکه «تمدن اسلامی برای همه چیز مدیون مردم ایران است»، ضمن اعتراف به ضعف فرهنگی عربستان در برابر ایران نوشت: «ایران تمام جهان را با صنعت سینمای حرفه‌ای خود درنوردیده است.»نویسنده مقاله سپس با اشاره به برخی آثار فاخر سینمای ایران آورده است: قبلا درباره فیلم «مُلک سلیمان» که در سطح فیلم‌های هالیوودی ساخته شده بود، صحبت کرده‌ام و گفته‌ام که چگونه این فیلم لابی صهیونیسم را نگران کرده بود. البته این تنها دستاورد تاثیرگذار سینمای ایران در سطح جهان نبوده، بلکه ایران با فیلم‌های دیگری مانند «یوسف پیامبر» و «محمد رسول‌الله» نیز جهان را تحت‌ تاثیر قرار داده است.به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نویسنده سعودی در ادامه به جدیدترین دستاورد سینمای ایران پرداخته و نوشته است: «در تازه‌ترین موفقیت هم شهاب حسینی، ستاره ایرانی، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ را کسب کرد.»نویسنده مقاله در پایان، با لحنی که حسرت و شرمساری در آن موج می‌زند، نوشته است: «ایران در حالی تمام این موفقیت‌ها را به دست می‌آورد که ما (عربستان) تنها کشور دنیا هستیم که در آن سینما وجود ندارد»!