ایسنا: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری در زمینه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: این سیاست‌ها یک برنامه مدون جامع اجرایی برای اقتصاد کشور است و نباید از آن برای رسیدن به منافع شخصی خود استفاده کنیم. حسین ابویی‌مهریزی با بیان اینکه چهار بند از این سیاست‌ها در سال ۱۳۹۳ از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به این وزارتخانه ابلاغ شد، افزود:‌ این چهار سیاست شامل کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص در تامین نیازهای کالایی کشور به‌ویژه کالاهای اساسی، حمایت همه‌جانبه از صادرات کالا و خدمات، شفاف‌سازی و سالم‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و مدیریت عرضه و تقاضای بازار بوده است. ابویی مهریزی با اشاره به وجود ۱۰ سیاست اجرایی و ۴۳ برنامه عملیاتی مصوب در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اقدامات موثری در سال ۱۳۹۳ در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شد که از جمله آن می‌توان به رشد ۲/ ۲۴ درصدی صادرات غیرنفتی کشور در سال جاری اشاره کرد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر صادرات خدمات فنی و مهندسی را نیز به این بخش اضافه کنیم، بیش از کل نیاز کشور به واردات ما در سال جاری صادرات غیرنفتی و ورود ارز را به کشور داشته‌ایم. معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور یادآور شد: وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال جاری اعلام کرد که این بخش نیاز به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دارد و آمار نیز نشان می‌دهد سطح تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال جاری ۴۸ درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: حدود ۴۶۰ طرح نیمه‌تمام را برای دریافت تسهیلات معرفی کردیم.

از سوی دیگر، به بانک مرکزی نامه داده‌ایم و بانک مرکزی نیز به همه بانک‌ها نوشته که به این واحدها تسهیلات داده شود. ابویی مهریزی با بیان اینکه قرار شد از محل کاهش نرخ سپرده‌های قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی به واحدهای صنعتی تسهیلات دهند، گفت: ۱۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه در گردش و حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای سرمایه ثابت در نظر گرفته شده بود که به آنها ابلاغ شده و درحال بررسی هستند که البته برخی از واحدهای صنعتی گرفته‌اند و برخی نیز پیگیر هستند. معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال جاری ۷۰۰ طرح نیمه‌تمام پروانه بهره‌برداری چه از نظر ایجادی و چه توسعه‌ای دریافت کرده‌اند، گفت: حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ طرح بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌‌ایم که از بین آنها ۱۵۰ طرح مهمی که ۳۳ درصد کل سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و ۶درصد از اشتغال را به خود اختصاص می‌دهند، شناسایی و معرفی شدند. وی با بیان اینکه در این مدت ۳۹ شهرک صنعتی برق‌رسانی و ۳۴ شهرک گازرسانی شده‌اند، ادامه داد: از سوی دیگر برخی مصوبات را برای رفع موانع صادرات پیگیری کردیم و در برخی موارد اصلاحاتی به‌وجود آوردیم.