شاتا: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود حدود ۹۰ هزار واحد صنعتی در کشور، ۵/۲ میلیون شغل ایجاد شده است که به‌راحتی و با رفع مشکلات واحدهای موجود و تامین سرمایه در گردش و رفع موانع تولید تا ۳۰۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد. محمدرضا نعمت‌زاده در جمع استانداران سراسر کشور افزود: از بین حدود ۹۰ هزار واحد صنعتی در کشور، حدود ۸۱ هزار واحد کوچک (زیر ۵۰ نفر اشتغال) داریم که حدود یک میلیون اشتغال را دربردارد و ۵/۱ میلیون اشتغال هم به صنایع متوسط و کوچک مربوط است.

وی اضافه کرد: حدود ۱۸ درصد ارزش افزوده بخش صنعت از صنایع کوچک حاصل می‌شود و بقیه از صنایع متوسط و بزرگ.

نعمت‌زاده اظهار کرد : با کمک مالی و تزریق نقدینگی به ۲۰ درصد از واحدهایی که زیر ظرفیت فعالیت می‌کنند و ۴۰ درصد از واحدهای تعطیل، حدود ۱۵۰ هزار اشتغال ایجاد می‌شود که این میزان کمک مالی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی افزود: از بین حدود ۳ میلیون واحد صنفی در کشور حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار صنف بدون مجوز و بقیه هم دارای مجوز هستند که شامل ۴۵ درصد توزیعی، حدود ۳۰ درصد تولیدی و ۲۵ درصد هم خدماتی هستند. وی در ادامه تاکید کرد: برای خروج از رکود در بخش خصوصی، اگر بانک‌ها به کمک نیایند، حرکتی اساسی رخ نخواهد داد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: در بخش صنعت و معدن به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولید حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش کالا نیاز داریم. وی ادامه داد: در شورای پول و اعتبار پیشنهاد اختصاص ۵۰ درصد تسهیلات بانکی را داده‌ایم. نعمت‌زاده اظهارکرد: در شرایطی که سال گذشته ۵۰ درصد تسهیلات به سوی خدمات رفت، نباید انتظار داشت که از رکود خارج شویم. وزیرصنعت، معدن و تجارت یادآور شد: طبق مصوبه گروه مطالعات خروج از رکود، امسال بانک‌ها موظفند ۶۰ درصد تسهیلات خود را بابت سرمایه در گردش بپردازند. وی تصریح کرد: مشکل صنعت بیشتر بیرونی است و مشکلات تحمیل شده بالاخص ناشی از تحریم، نوع مدیریت‌ها و کم‌تدبیری و تصمیم‌گیری‌های نادرست، افزایش نرخ ارز، رکود و تورم و... که به یکباره به صنعت تحمیل شد، بر این صنعت تاثیر منفی گذاشت.

نعمت‌زاده در این نشست پس از شنیدن سوالات و مشکلات استانداران سراسر کشور در زمینه صنعت و معدن، به مطالب آنها پاسخ گفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این نشست نیز درباره آمار اعلام شده توسط یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه ۶۰ درصد واحدهای تولیدی تعطیل است، گفت: چنین آماری کذب است و صحت ندارد، توصیه بنده این است که به چنین آمارهایی توجهی نداشته باشیم. نعمت‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان مجلس تعطیلی واحدهای تولیدی را ۶۰ درصد اعلام کرده است، افزود: بنده در مراسم روز خبرنگار نیز اعلام کردم که به آمارهای غیرواقعی توجهی نداشته باشید و آمار تعطیلی ۶۰ درصد واحدهای تولیدی را تکذیب می کنم. وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که حدود ۱۵ هزار واحد که آن هم واحدهای کوچک هستند، تعطیل شده‌اند.

نعمت‌زاده عمده‌ترین مشکلات مطرح شده توسط استانداران را نقدینگی واحدهای صنعتی و معادن عنوان کرد و گفت: البته مشکلات در کشور زیاد است و سعی ما این است که بتوانیم با کمک به بخش اقتصاد، مشکلات و موانع را رفع کنیم.