گروه انرژی- در حالی که وزیر نیرو در آخرین نشست خبری خود عدم اخذ مجوز زیست محیطی برای انتقال آب دریای خزر را مهم‌ترین چالش این طرح عنوان کرده بود، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران عمده مشکل عدم پیشرفت این طرح را به چگونگی تامین منابع مالی نسبت می‌دهد. به گفته محمد حاج‌رسولی‌ها شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درحال حاضر درمورد طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی بازنگری می‌کند، اما عمده مشکل طرح درحال حاضر مربوط به چگونگی تامین منابع مالی برای اجرای پروژه است. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه درحال حاضر طرح در مرحله مطالعاتی قرار دارد، به «ایسنا» گفت: شرکت آب و نیرو در مورد حجم طرح، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

بنا بر شنیده‌ها طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران در حال حاضر به صورت پروژه نمک کاهی آب دریای خزر و انتقال به شمال و شرق فلات مرکزی مطرح است.

بر این اساس، آب دریای خزر به دلایل زیست محیطی به صورت کامل شیرین نمی‌شود و به بخش کوچک‌تری از فلات مرکزی ایران انتقال پیدا می‌کند. مطالعات روی طرح مذکور همچنان ادامه دارد و باید دید در نهایت، چه مقدار آب با چه درجه شوری منتقل می‌شود، اما آنچه مسلم است تصمیم جدی برای اجرای طرح است. عملیات اجرایی طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مرکزی ایران با وجود مخالفت‌های بسیار در سال ۱۳۹۱ آغاز شد. تامین آب شرب و صنعت، توسعه صنایع و معادن موجود، رشد اشتغال در نواحی هدف، رشد و توسعه شهرهای حاشیه کویر، توسعه کشاورزی صنعتی با افزایش پساب حاصل از طرح و تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی از اهداف مهم این طرح درنظر گرفته شد، با طرحی که پیش‌بینی‌های لازم برای اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و تامین منابع مالی آن در نظر گرفته نشد و در حال حاضر این دو مشکل به گره اصلی اجرایی کردن این طرح تبدیل شده‌اند.