خبرگزاری تسنیم- وزیر نیرو گفت: تغییر روند کاهش آب در تالاب‌ها با همکاری سازمان محیط‌زیست و وزارت نیرو اجرایی خواهد شد و در فاز بعدی برنامه‌ای جامع برای احیای هر تالاب تدوین می‌شود. حمید چیت‌چیان اظهار کرد: اگرچه امروز دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از دریاچه‌های مهم کشور، محور پیگیری رسانه‌ها و مردم قرار گرفته، اما هم‌اکنون تالاب‌ها و دریاچه‌های دیگری نیز در کشور با بحرانی مشابه دریاچه ارومیه دست به گریبانند. وی افزود: وزارت نیرو با اهمیت دادن به خواسته مردم و نیازهای زیست‌محیطی کشور، به‌طور جدی احیای دریاچه ارومیه را پیگیری می‌کند، اما به‌طور همزمان، مطالعه و بررسی وضعیت دیگر تالاب‌های کشور نیز مغفول نمانده است. وزیر نیرو با بیان اینکه تغییر روند کاهش آب در تالاب‌ها و دریاچه‌ها و اقدام در جهت احیای آنها از برنامه‌های وزارت نیرو است، تصریح کرد: تغییر روند کاهش آب در تالاب‌ها با همکاری سازمان محیط زیست و وزارت نیرو اجرایی خواهد شد و در فاز بعدی برنامه‌ای جامع برای احیای هر تالاب تدوین می‌شود.

چیت‌چیان با اشاره به افزایش سطح تبخیر بسیاری از تالاب‌های کشور نسبت به گذشته ادامه داد: اگرچه عملکرد انسانی در وجود شرایط فعلی تاثیر داشته، اما بخش قابل توجهی از شرایط بحرانی تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور ناشی از شرایط زیست محیطی و دوره‌های خشکسالی است که نسبت به شناسایی، کنترل و اعمال راهکارهای مدیریتی کاهش این تاثیرات، اقدام خواهد شد.

علاوه بر دریاچه ارومیه، تالاب‌ها و دریاچه‌های مهمی چون هامون، پریشان، بختگان، هور، هویزه و گاوخونی نیز نیاز به اعمال راهکارهای کوتاه‌مدت و تدوین طرح جامع و بلندمدت برای بقا دارند.