رشد 45درصدی در تدوین استاندارد‌ها در سال‌جاری

گروه صنعت و معدن: سال گذشته ۶۰۰فقره استاندارد ملی تصویب شد، نزدیک به ۱۵۰هزار نفر ساعت آموزشی استاندارد‌ها در واحد‌های تولیدی انجام شد و برای ۱۸۰۰محصول نیز پروانه‌ نشان استاندارد صادر شد. رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران روز گذشته با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۸۶ نیز در زمینه تدوین استاندارد‌های جدید رشد ۴۵درصدی، در زمینه آموزش مسوولان کنترل کیفیت رشد ۶۰درصدی و برای صدور پروانه‌ بهره‌برداری نشان استاندارد نیز رشد ۲۰درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

دکتر ناظمی گفت: بازار امروز چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی بسیار رقابتی است و شدت رقابت به حدی است که واحدی چنانچه نتواند در این بازار کالایش را عرضه کند خیلی زود از صحنه رقابت حذف خواهد شد. لذا بنگاه‌های صنعتی برای دوام حضور در بازار رقابتی کالا ناچار به حفظ کیفیت، قیمت تمام شده و فراهم کردن زمینه دسترسی برای خریدار کالا هستند و در صورت تحقق این سه مقوله، موفقیت بنگاه‌های صنعتی تضمین شده است.

وی با اشاره به شعار امسال سازندگان بین‌المللی استاندارد که «ایزو منافع بزرگ برای بنگاه‌های کوچک از طریق رعایت استاندارد‌های بین‌المللی» تعریف شده است، گفت: ایجاد بنگاه‌های کوچک و زودبازده که در دستور کار دولت برای توسعه اشتغال است، باید مبتنی بر رعایت استاندارد‌های ملی و بین‌المللی باشد چرا که در این صورت می‌توانند توسعه پیدا کنند و حمایت خودشان را تضمین کنند.

رییس موسسه استاندارد افزود: موسسه استاندارد تاکنون ۹هزار استاندارد ملی را در بخش‌های مختلف صنعتی تدوین کرده است و کمتر از یک‌هزار از این استاندارد‌ها برای تولید ۵۳۸ قلم کالا اجباری است که این تعداد کالا در ۱۱هزار واحد صنعتی تولید می‌شود.

وی افزود: سازمان جهانی استاندارد ۱۶۵۰۰نوع استاندارد بین‌المللی تدوین کرده و حدود ۵هزار استاندارد در زمینه الکترونیک و الکتریکی توسط IEC تدوین شده و ۶۰۰ استاندارد غذایی نیز توسط کودکس و ۵۰۰۰ استاندارد مخابرات نیز توسط ITU تدوین شده است و لذا ما در تدوین استاندارد‌های جدید از این استاندارد‌های بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

ناظمی گفت: برای اجرای استانداردها چاره‌ای جز آموزش نداریم.

باید چند ده ‌هزار ساعت آموزش در واحدهای تولیدی داشته باشیم تا استانداردها در بنگاه‌های صنعتی نهادینه شود.

از طرف دیگر برای ترویج فرهنگ استاندارد نیاز به آموزش عمومی داریم. لذا رسانه‌ها در رابطه با ترویج استاندارد می‌توانند کمک شایسته‌ای داشته باشند.

ارزیابی انطباق

وی گفت: ارزیابی انطباق شامل فرآیندهای بازرسی، نمونه‌برداری، آزمون و گواهی محصول یا فرآیند است. بنابراین این مرحله نیز همچون تدوین و اجرای استاندارد از اهمیت خاصی برخوردار است.

در عرصه تجارت بین‌المللی به ارزیابی انطباق اهمیت زیادی داده می‌شود.

بنابراین در ارزیابی انطباق سعی می‌شود از یک روش هماهنگ استفاده شود.

وی گفت: در اتحادیه اروپا استانداردهای واحد اروپایی (CE) وجود دارد که این مساله مبادلات تجاری بین کشورهای این اتحادیه را به لحاظ کنترل استاندارد کالاها آسان کرده است.

لذا در کشورهای آسیایی واحد کردن استانداردهای کالا و خدمات لازم و ضروری است که قصد داریم این کار را بین کشورهای اکو انجام دهیم.

در این نشست، نظام‌الدین برزگری یکی از معاونان موسسه استاندارد نیز، با اشاره به اینکه طرح جامع هماهنگ اجرای استاندارد بر روی ۴۸۵قلم کالا کار جدیدی نبود و ما وظیفه داشتیم آن را انجام دهیم گفت: ما در سال ۸۴ تصمیم گرفتیم این طرح را به صورت هماهنگ در کل کشور و در ۷مرحله تا پایان سال ۸۵ انجام دهیم که درواقع، انتظار رشد ۲۰درصدی در تدوین استانداردها در سال ۸۶، نتیجه این طرح است. وی افزود: طرح جامع به طور کامل تا پایان سال ۸۵ به اجرا درآمد.

برزگری در ادامه گفت: برخی مصرف‌کنندگان از کالاهایی که علامت استاندارد دارد گلایه‌مند بودند و در بررسی‌های ما مشخص شد این گلایه‌ها به جا است و ما در موسسه این مورد را پیگیری کردیم. وی افزود: در ۱۱ماه سال ۸۵، مراجعات ما به بازار کالا با ۱۷۷مورد جعل علامت استاندارد روبه‌رو شد.

وی تصریح کرد: شکایات مردمی را سریع و به صورت قاطع رسیدگی می‌کنیم.