خبرگزاری فارس روز گذشته در گزارش تحلیلی اعلام کرد: امضای موافقت‌نامه نهایی صادرات گاز ایران به پاکستان با موضع‌گیری‌های متناقضی از سوی مقامات آمریکایی مواجه شد. در حالی که ایران و پاکستان موافقت‌نامه نهایی صادرات گاز از طریق خط لوله را به امضا رسانده‌اند، مقامات آمریکا موضع‌گیری‌های متناقضی در این زمینه از خود نشان داده‌اند.

رسانه‌های پاکستانی روز گذشته اعلام کردند، آمریکا بار دیگر در جریان مذاکرات استراتژیک و راهبردی با پاکستان مخالفت خود را با گسترش همکاری‌های انرژی پاکستان و ایران اعلام کرده است.

بر اساس گزارش پلاس نیوز، دیوید لیپتون رییس هیات مذاکره‌کننده آمریکا در جریان این مذاکرات که طی هفته گذشته برگزار شد، به طور کاملا شفاف و واضح به مقام‌های اسلام آباد توضیح داد که آمریکا به هیچ وجه موافق پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان نیست. وی افزود: آمریکا از هر پروژه جایگزینی برای تامین انرژی پاکستان به غیر از پروژه انتقال گاز ایران حمایت خواهد کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، دیروز ریچارد‌هالبروک نماینده ویژه رییس جمهور آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در کنفرانس خبری مشترکی با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان گفت، واشنگتن هیچ گونه نگرانی از قرارداد پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان ندارد.

وی تاکید کرد: پاکستان یک کشور مستقل است و بر اساس منافع ملی خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.

آمریکا با راه انداختن یک سری مذاکرات راهبردی در حوزه انرژی با پاکستان قصد دارد از نزدیکی این کشور به ایران و چین جلوگیری کند. چین اخیرا توافقاتی را برای ساخت چند نیروگاه هسته‌ای با مقامات پاکستان به امضا رسانده است.