اداره کشور، نفت ۶۵دلاری می‌خواهد.

دنیای اقتصاد- به گفته وزیر نفت، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در کنار تصحیح سیستم ارزی می‌تواند اهم مشکلاتی را که در حوزه اقتصادی امروز با آن دست به گریبان هستیم، مرتفع و کاهش دهد.میر کاظمی افزود: وصول مالیات متناسب با پتانسیل‌های تجاری کشور و تجمیع ارزهای حاصله از صادرات منابع منجر به پایداری تورم یک رقمی‌و تحقق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌شود. وزیر نفت تاکید کرد

هدفمندسازی یارانه همزمان با اصلاح نظام ارزی

اداره کشور، نفت ۶۵دلاری می‌خواهد

گروه انرژی- وزیر نفت می‌گوید: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در کنار تصحیح سیستم ارزی می‌تواند اهم مشکلاتی را که در حوزه اقتصادی امروز با آن دست به گریبان هستیم، مرتفع و کاهش دهد.

میر مسعود میرکاظمی‌ در پنجمین کنگره ملی انرژی و اقتصاد در محل همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما افزود: «وصول مالیات متناسب با پتانسیل‌های تجاری کشور و تجمیع ارزهای حاصله از صادرات منابع منجر به پایداری تورم یک رقمی‌و تحقق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌شود که البته باید در این خصوص بسیار هوشمندانه و با برنامه پیش رفت». وی افزود: «موضوع بدهی دولت به بانک مرکزی که در حال حاضر رو به کاهش است، وصول معوقات بانکی و افزایش خالص دارایی‌های بانک مرکزی از جمله مباحثی است که در صورت اصلاح منجر به اجرای بهینه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و بهره‌وری بهینه از منابع می‌شود.»

وزیر نفت در ادامه گفت: با توجه به سیاست‌های تاکید شده در قالب برنامه پنجم، صنعت نفت در طول این برنامه در جهت بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از میادین مشترک به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد ولو مجبور به کاهش عملیات در حوزه‌ میادین غیر مشترک باشد. وی اظهار داشت: میادین گازی و منابع هیدروکربوری کشور به عنوان پتانسیل‌های قوی و تاثیرگذار در عرصه انرژی مطرح هستند و این در حالی است که متاسفانه به دلیل مصرف بی‌رویه اهم منابع حاصله از این جهت برای تامین نیاز داخلی هزینه می‌شود. وزیر نفت ادامه داد: تولید نفت و گاز در ایران که به عنوان پیشران اقتصادی کشور مطرح است از این جهت حائز اهمیت می‌باشد که اهم درآمد بودجه‌ای کشور را شامل می‌شود، بنابراین استفاده و برداشت از این منابع بدون برنامه‌ریزی امری غیر کارشناسی تلقی می‌شود.

وی افزود: طی سنوات گذشته به ازای هر بشکه نفت تولیدی و صادراتی در بخش نفت می‌توانستیم نیاز داخل را مرتفع و در بازارهای جهانی نیز جایگاه خود را حفظ کنیم، اما به دلیل رشد نیاز داخلی و عدم توازن بین تولید و مصرف طی سال‌های اخیر از منابع صادراتی برای تامین نیاز داخل استفاده می‌کنیم که این امری غیر کارشناسانه تلقی می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه مصرف روزانه گاز کشور در حال حاضر معادل ۳ میلیون بشکه نفت می‌باشد، خاطر نشان کرد: متاسفانه به جهت مصرف بالا تاکنون اهم تولیدات داخلی صرف تامین نیاز کشور می‌شود؛ در حالی که استفاده بهینه از این منابع باید در جهت افزایش صادرات و رشد بهره‌وری از منابع تعریف شود. وی ضمن تاکید به اینکه صادرات طی سال‌های اخیر ثابت و افزایش مصرف موجب افت صادرات در قیاس با تولید شده است، تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشگاه‌های داخل برآورد می‌شود که مقدار مورد توجهی از آن به دلیل عدم برنامه‌ریزی مشخص طی سال‌های گذشته صرف تامین نیاز و برآوردن نیازهای داخل کشور است.

وزیر نفت همچنین با بیان اینکه هم‌اکنون برای اداره کشور به نفت ۶۵ دلاری نیاز داریم، از توسعه میادین مشترک نفت و گاز به عنوان خط قرمز صنعت نفت یاد کرد و گفت: هم‌اکنون برخی از کشورها در عرضه بیشتر نفت به بازار مسابقه گذاشته‌اند.وی با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته همواره بخش عمده درآمدها و هزینه‌های کشور از محل فروش نفت خام تامین شده است، تصریح کرد: سال‌های گذشته فروش نفت با بشکه‌ای ۱۰ تا ۲۰ دلار برای اداره کشور کافی بود، اما امروز مجبوریم برای اداره کشور نفت خام را به قیمت ۶۵ دلار به فروش برسانیم.وزیر نفت با اشاره به ضرورت اجرای طرح تحول اقتصادی و قانون هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: در صورت ادامه روند فعلی مصرف نفت و انرژی در کشور قطعا میزان حجم فعلی تولید در سال‌های آینده پاسخگوی نیازهای کشور نخواهد بود و از این رو، هدفمند شدن یارانه‌ها یکی از ضرورت‌های اقتصاد کشور است.