جایزه و جریمه 50 میلیون دلاری پیمانکاران نفتی

۳ تصمیم مهم برای توسعه ۱۸ فاز پارس جنوبی تا پایان دولت دهم

گروه انرژی- دومین جلسه کارگروه نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری در امور نفت با هدف اجرایی شدن و فعال شدن تمام فازهای باقی مانده طرح توسعه پارس جنوبی در حالی در عسلویه برگزار شد که معاون اول رییس‌جمهور از اعمال پاداش و جریمه ۵۰ میلیون دلاری برای پیمانکاران پارس جنوبی خبر داد. «محمدرضا رحیمی» می‌گوید: شرکت‌هایی که در اجرای پروژه پیشی می‌گیرند، به ازای هر ماه ۵۰ میلیون دلار پاداش می‌گیرند و شرکت‌هایی که در انجام پروژه تاخیر داشته باشند، به ازای هر ماه همین مبلغ جریمه می‌شوند. وی اظهار داشت: امیدواریم با روزی مواجه شویم که همه پیمانکاران از دولت جایزه بگیرند، زیرا این جایزه، جایزه غیرتمندی و شجاعتی است که پیمانکاران به خرج می‌دهند و امیدواریم هرگز با اخذ جریمه مواجه نشوند.

تعیین تکلیف فازها در طی ۳۵ ماه

بر اساس گزارش «مهر» رییس کارگروه ویژه رییس‌جمهوری در امور نفت با بیان اینکه زمان اجرای فازهای جدید پالایشگاهی پارس جنوبی ۳۵ ماه تعیین شده است، گفت: وضعیت استثنایی و ممتازی در پارس جنوبی در حال رخ دادن است؛ به ویژه که در دولت نهم کارهای اساسی شکل گرفته است.

سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیارد دلاری طی‌سه سال

«رحیمی» با بیان اینکه تمامی‌مصوبات جلسه اول کارگروه امور نفت توسط رییس‌جمهوری پذیرفته شده است، اظهار داشت: در طول برنامه پنجم حدود ۲۰۰ میلیارد دلار باید در بخش‌های مختلف صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنیم که این بدان معنی است که در طول سه سال باقیمانده از دولت دهم باید بتوانیم ۷۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم.

نهایی شدن مذاکره با چینی‌ها

«رحیمی» همچنین از نهایی شدن مذاکرات اجرای برخی از فازها با کشور چین تا پایان خردادماه خبر داد و گفت: با انجام مجموعه این اقدام‌ها درآمد ملی کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت.

تعیین تکلیف تمام فازها

از سوی دیگر وزیر نفت نیز در حاشیه این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تمام قرارداد فازهای باقیمانده پارس جنوبی به زودی نهایی می‌شود و عملیات اجرایی آنها از سوی شرکت‌های ایرانی آغاز خواهد شد.

«مسعود میرکاظمی» یادآور شد: البته کارهای مقدماتی برخی از این طرح‌ها آغاز شده است که در حال آماده‌سازی زمین برای واگذاری به پیمانکاران جهت اجرای کارهای اولیه و تجهیز کارگاه هستیم.

«میرکاظمی» ‌درباره برخی فازهای در حال اجرای پارس جنوبی گفت: برخی از فازها در حال انجام است که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

۸ فاز در مدار تولید

وی ادامه داد: هم‌اکنون هشت فاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار دارند که در حال بهره‌برداری کامل از آنها هستیم و دو فاز دیگر نیز در حال تکمیل است که گاز ترش را پس از گرفتن میعانات گازی و رطوبت، برای تزریق در میدان‌های نفتی ارسال می‌کند.

وزیر نفت یادآور شد: هم‌اکنون روزانه بیش از ۲۴ میلیون متر مکعب گاز برای تزریق به میدان‌های نفتی به منظور تولید صیانتی از ذخایر هیدروکربوری از مخزن مشترک پارس جنوبی ارسال می‌شود.

«میرکاظمی» ‌درباره برگزاری دومین کارگروه ویژه نفت در منطقه ویژه پارس گفت: در این کارگروه تاکید کردیم که تامین منابع مالی و جریان نقدی پروژه‌های پارس جنوبی تضمین شود تا مشکل پرداخت به پیمانکاران نداشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر آن، برنامه زمانبندی اجرا و تکمیل فازهای باقیمانده پارس جنوبی را نیز مشخص کردیم که در مدت ۳۵ ماه آینده تمام فازها اجرایی شود.

شتاب در سرمایه‌گذاری

وزیر نفت تصریح کرد: در اهمیت اجرای پرشتاب باقیمانده فازهای پارس جنوبی همین بس که اگر تمام فازهای پارس جنوبی تا به امروز به بهره‌برداری رسیده بود، به میزان ۸/۱ برابر بیشتر از ارزش صادرات نفت خام (خام فروشی) ارزش افزوده و درآمد نصیب کشور می‌شد.

خرید خارجی به صورت متمرکز

«میرکاظمی» تاکید کرد: انجام خریدهای خارجی برای تامین کالا و تجهیزات مورد نیاز برای توسعه و بهره‌برداری فازهای باقیمانده پارس جنوبی باید به صورت متمرکز انجام شود.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی که پیمانکاران اصلی اجرای طرح توسعه پارس جنوبی هستند، باید خریدهای خارجی خود را به طور متمرکز انجام دهند تا با وحدت رویه، راهبرد صنعت نفت برای توسعه مخزن مشترک پارس جنوبی و بهره‌برداری فازهای باقیمانده به سرعت محقق شود.«میرکاظمی» ‌ادامه داد: به این منظور باید سازماندهی مجددی در مجموعه پارس جنوبی انجام شود تا بتوانیم یک کار منظم و با کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در منطقه ویژه پارس انجام شود.

وزیر نفت خواستار ارائه برنامه زمانبندی از سوی شرکت‌های ایرانی فعال در پارس جنوبی به عنوان دست‌اندرکاران اصلی عملیات اجرایی فازهای پالایشگاهی شد.

«میرکاظمی» ‌درباره تلاش اعضای کارگروه ویژه نمایندگان رییس‌جمهوری در امور نفت در دومین جلسه در عسلویه، گفت: در این جلسه، فراهم کردن زمینه برای عقد قراردادهای تمامی‌فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی مدنظر قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بهره‌برداری کامل از طرح توسعه پارس جنوبی در اولویت کاری وزارت نفت در دولت دهم قرار دارد؛ از این رو زیرساخت‌هایی باید در این مجموعه آماده شود تا زمان، هزینه و کیفیت اجرای پروژه کاملا کنترل شود.

دغدغه مالی پیمانکاران رفع شود

همچنین «ابراهیم عزیزی»، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز در حاشیه این جلسه تاکید کرد: قراردادهای جدید پارس جنوبی باید به گونه‌ای تنظیم شود که پیمانکاران از بابت مکانیزم تزریق منابع مالی دغدغه‌ای نداشته باشند و از سوی دیگر کارفرما نیز از قبل اجرای پروژه طبق برنامه زمانبندی آسوده خاطر باشد.

وی افزود: سقف مالی و مدت زمان معین در قراردادها باید مشخص شود؛ توجه به اهمیت این موضوع، به ویژه در مورد اجرای طرح توسعه پارس جنوبی که دولت مصمم به انجام و تکمیل آن در مدت ۳۵ ماه شده از سوی وزارت نفت لازم است.

«عزیزی» تصریح کرد: ضوابط، مفاد و شروط قرارداد فازهای باقیمانده پارس جنوبی به طور شفاف و روشن منعقد شود تا امکان بررسی نیازمندی‌ها و مسائل مورد نظر کارفرما و پیمانکاران بهتر انجام شود.

وی اظهار داشت: عزم دولت بر توسعه پارس جنوبی و بهره برداری از تمام فازهای باقیمانده متمرکز شده است و پیمانکاران توانمند ایرانی باید از این فرصت در همسویی با سربلندی نظام جمهوری اسلامی ‌استفاده کنند.

اما ۷۵ میلیارد دلار منابع مالی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های وزارت نفت چگونه تامین خواهد شد؟

در حالی که تامین منابع مالی شرط اصلی برای اجرای پروژه‌های مختلف وزارت نفت محسوب می‌شود و در شرایطی که به دلیل رکود اقتصادی و اعمال تحریم، شرایط ورود شرکت‌های خارجی برای فاینانس و اجرای‌های این پروژه‌ها با مشکل روبه‌رو شده، وزارت نفت تصمیم دارد که در حدود ۷۵ میلیارد دلار اعتبار مورد نیاز برای اجرای بخشی از پروژه‌های خود را از طریق بانک‌ها و موسسات مالی داخلی تامین کند.

در این بین «محسن خجسته‌مهر»، معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص نحوه تامین این میزان اعتبار اظهار داشت: «بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت نفت و سندیکایی از بانک‌ها به رهبری بانک ملت امضا شده، اعتبار ۷۵ میلیارد دلار از طریق منابع داخلی بانک‌ها تامین خواهد شد.»

«خجسته‌مهر» در ادامه در خصوص نحوه تخصیص این میزان اعتبار به پروژه‌های صنعت نفت اظهار داشت: «متناسب با دوران ساخت هر پروژه و همچنین توجیه فنی و اقتصادی آن، سالانه بخشی از این اعتبار به پروژه‌های مختلف صنعت تخصیص داده می‌شود.»

۴۰ طرح اولویت‌دار

به گفته وی، برای سال‌جاری ۴۰ طرح اولویت‌دار در صنعت نفت مجوز سرمایه‌گذاری دریافت کرده‌اند که کنسرسیومی ‌از بانک‌ها نیز برای پرداخت اولین قسط آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: «از مجموع ۴۰ طرح یاد شده، ۲۲ طرح مربوط به شرکت ملی نفت ایران (شامل پروژه‌های بالادستی میدان گازی پارس جنوبی، مناطق نفت خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی، مهندسی و توسعه نفت، نفت فلات قاره و شرکت اروندان)، ۸ طرح مربوط به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های موجود، پالایشگاه‌های جدید و خطوط انتقال، ۹ طرح مربوط به شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ و یک طرح مربوط به شرکت ملی گاز است.»

نوع قرارداد، شرط بازپرداخت

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری در ادامه در مورد نحوه بازپرداخت سرمایه‌گذاری که توسط بانک‌ها در پروژه‌های صنعت نفت اظهار داشت: «نحوه بازپرداخت پول آنها بستگی به نوع قرارداد دارد.

در قراردادهایی که به صورت بیع متقابل بسته شده، بازپرداخت پول از محل فروش محصولات (نفت، گاز و سایر فرآورده‌های نفتی) تامین خواهد شد.

در قراردادهایی هم که به صورت فاینانس باشد، میزان سود متناسب با دوره بازپرداخت آن پرداخت خواهد شد.»

«خجسته مهر» همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این میزان سرمایه گذاری در چه مدتی قرار است از سوی بانک‌ها تامین شود، گفت: «تفاهم نامه ۷۵ میلیارد دلاری با بانک‌ها قرار است طی برنامه پنجم توسعه تامین شود که البته اگر استقبال بانک‌ها بیشتر باشد، این میزان نیز افزایش می‌یابد.

البته در کنار این موضوع انتشار اوراق مشارکت ارزی - ریالی نفتی، جذب منابع خارجی و ... از دیگر اقداماتی است که طی برنامه پنجم توسعه برای اجرای پروژه‌های نفتی قرار است اجرا شود.»

به گزارش خبرنگار ما، سرمایه‌گذاری در فازهای باقی مانده پارس جنوبی، احداث پالایشگاه‌های مهم و تاثیرگذاری همچون «بید بلند ۲»، تسهیل روند اجرایی پروژه «ستاره خلیج‌فارس»، صادرات گاز به شرق در قالب خط لوله صلح و تحقق صادرات گاز به اروپا، توسعه میدان‌های «دی و سفیدزاخور»، «سروستان و سعادت‌آباد»، «خشت»، «دهلران ۲»، «تنگه بیجار ۲»، «چشمه خوش و بنگستان»، «دانان»، «آبان»، «سومار و عسلویه شرقی»، «شاخه و ویزنهار»، «نمک غربی و زیره»، «البرز قم»، «شوریجه» و «گشوی جنوبی» که در مجموع روزانه ۱۲۵ هزار بشکه نفت و بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید نفت و گاز کشور می‌افزاید،‌ همچنین طرح «ان‌.جی.‌ال ۳۱۰۰» از جمله پروژه‌هایی هستند که اعتبار مورد نیاز آن از بانک‌های داخلی تامین خواهد شد.