معاون منابع انسانی و پشتیبانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بکارگیری نیروهای متعهد، ارزشی و انقلابی و نیز آموزش و توسعه مدیریت را از برنامه‌های مهم سال ۸۹ این سازمان عنوان کرد. «محمود کمانی» با اشاره به بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در بازدید از توانمندی‌های صنعت کشور که در ابتدای سال جاری رخ داد، اظهار داشت: با توجه به بیانات ایشان که بر جهش صنعتی با تکیه بر نیروهای داخلی و با رویکرد استقلال صنعتی تاکید داشتند، دو رویکرد جدی در سال جاری پیگیری خواهد شد که مهم‌ترین آن، استفاده از نیروهای ارزشی و انقلابی با جهت‌گیری تکیه بر توانمندی داخلی برای توسعه است.

وی افزود: رویکرد دوم، در حوزه آموزش و توسعه مدیریت است که پروژه‌های تحقیقاتی با همکاری مجموعه‌های حوزوی و دانشگاهی را در دست اجرا داریم و دستاورد این پروژه‌ها با هدف تحقق بیانات رهبر انقلاب در خصوص تحقق همزمان رشد معنوی و پیشرفت صنعتی، در حوزه مدیریت پیاده سازی خواهد شد.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی ایدرو اظهار داشت: مشکلی که همیشه در علوم مدیریت داشته ایم این بوده که این علوم، منشاء غربی دارند و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید علم، قصد داریم برای تولید علم مدیریت اسلامی تلاش کنیم.

کمانی ادامه داد: هر چند این مهم از وظایف دانشگاه و حوزه است، اما به دلیل عدم انجام این امر تاکنون و از طرفی نیاز روزافزون صنعت و دارابودن مراکز آموزشی مدیریتی مانند سازمان مدیریت صنعتی، سازمان‌گسترش نیز وظیفه خود می‌داند در این راستا وظیفه خود را انجام دهد.

وی با بیان مثالی در این رابطه گفت: بحث در نظر گرفتن سوددهی که جزو اصول مدیریت غربی است، با ارزش‌های اسلامی و انقلابی و بحث رعایت کرامت انسانی در یک بنگاه در تناقض است و تا زمانی که نتوانیم علم مدیریت تولید کنیم، قادر به حل این تناقضات در بنگاه‌ها نخواهیم بود.

وی خبر داد: مقدمات کار تحقیقاتی در این زمینه با حوزه علمیه آغاز شده و احتمالا دو یا سه سال دیگر نتیجه خواهد داد که نتیجه این تحقیقات، بستر تولید علم مدیریت اسلامی خواهد بود.

کمانی تصریح کرد: عمده کارهای انجام شده در علوم اسلامی اخباری است، اما لازم است از این مرز فراتر رفته و مدل مدیریت اسلامی تولید کنیم زیرا که راز گسترش مدیریت غربی، مدل سازی و توسعه مدل‌های مدیریت است.

معاون منابع انسانی ایدرو افزود: در علوم انسانی از منابع اسلامی اخبار و روایات گردآوری و استنباط شده و این اخبار و استنباط‌ها اجرایی شده، اما چاره‌ای نداریم جز این که اینها را به مدل تبدیل کنیم.