گروه انرژی- تولد مجمع کشورهای صادرکننده گاز در راستای تصویب اساسنامه‌ای بود که در نشست مسکو (۳ دی‌ماه) وزیران انرژی کشورمان صادرکننده گاز این اساسنامه را تصویب و سازمان خود را «مجمع کشورهای صادرکننده گاز» نام‌گذاری کردند. آنچه در این بین بیش از همه مورد تاکید قرار گرفته این است که ساختار کلی اساسنامه مزبور از سوی ایران پیشنهاد شده است و پس از برگزاری ۹ جلسه کارشناسی و بحث کمیته عالی در کشورهای مختلف نکات اصلاحی آن انجام شده و به تصویب رسیده است. سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده ایران در هیات کارشناسان عالی‌رتبه مجمع کشورهای صادرکننده گاز در خصوص جزئیات بندهای این اساسنامه به دنیای‌اقتصاد گفت: مفاد این اساسنامه در ۳۶ بند تنظیم شده است که مهم‌ترین بندهای آن شامل تعریف مجمع، اعضای آن، سوابق تشکیل مجمع، اهداف تشکیل آن، ارکان مجمع و... است.

و در خصوص اهداف تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز اظهار داشت: اهداف تشکیل این مجمع شامل بررسی وضعیت عرضه و تقاضا، روند اکتشاف و تولید، حمل‌ونقل بازار، انتقال گاز از طریق خط لوله، رابطه گاز با بقیه انرژی‌هایی که رقیب با آن هستند، فناوری، محیط زیست و نقش حداکثر شدن گاز در مراحل زنجیره ارزی در مسیر اقتصادهای پایدار است.

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا بررسی بازار شامل تعیین مکانیزم‌های قیمتی برای گاز می‌شود یا خیر، گفت: یکی از اهداف مجمع بررسی ساختار و تحولات بازار منطقه‌ای و جهانی است. لفظ کلمه بازار قطعا مساله قیمت را هم در بر می‌گیرد و بقیه عوامل به مساله عرضه و تقاضای گاز بر می‌گردد.

وی در مورد ارکان مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز توضیح داد: ارکان این مجمع شامل اجلاس وزارتی، هیات اجرایی دبیرخانه مجمع، ساختار دبیرخانه، چارت سازمانی، بحث‌های خدماتی، بحث بودجه که توسط هیات‌ اجرایی تعیین می‌شود، است.

به هر حال اصل اساسنامه تصویب شده، اما برای این‌که اجرایی شود، ابتدا باید ارکان آن که شامل هیات‌اجرایی است تشکیل شود.

وی افزود: مجموع ذخایر گازی این ۱۱کشور حدود ۸۰-۷۰درصد کل گاز دنیا است. خطیبی در رابطه با این موضوع که این سازمان را اوپک گازی می‌دانند، اظهار داشت: اسم این سازمان در اساسنامه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) گذاشته شده است و اوپک گازی نیست. چون ساختار گاز با نفت متفاوت و نحوه فروش آن نیز متفاوت است. بنابراین عملکرد این سازمان متفاوت از اوپک خواهد بود.

از جلسه فوق‌العاده اوپک بی‌خبریم

خطیبی در پاسخ به این سوال که جلسه فوق‌العاده اوپک در کویت در چه تاریخی برگزار می‌شود، گفت: ما هیچ اطلاعی برای شرکت در جلسه فوق‌العاده اوپک در کویت دریافت نکرده‌ایم. آقای شکیب خلیل اعلام کردند که کشورهای عربی در کویت جلسه‌ای خواهند داشت و از آنجایی که بیشتر اعضای اوپک کشورهای عربی هستند، عنوان کردند که چند کشور غیرعرب نیز در این اجلاس شرکت کنند تا یک جلسه اوپک را تشکیل بدهند؛ اما تا الان هیچ‌گونه اطلاعی از زمان تشکیل آن به ما نرسیده است.

این خبر درحالی از سوی نماینده ایران مطرح شد که وزیر انرژی و صنعت قطر نیز عنوان کرده که تاکنون خبری درباره نشست زودهنگام اوپک به این کشور اعلام نشده و افزود: فعلا برگزاری نشستی پیش از مارس ۲۰۰۹ در دستور کار قرار ندارد.