عبور صنایع مازندران از گردنه بی‏‏‌گازی؟

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» محمد‌حسن صبوری‌دیلمی افزود: گاز تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی غیرمواد غذایی با هدف مدیریت مصرف انرژی در روزهای گذشته قطع شده بود که با اقدامات انجام‌شده این چالش اکنون در بنگاه‌‌‌های اقتصادی استان برطرف شده است. تازه‌‌‌ترین گزارش شرکت گاز مازندران نشان می‌دهد که ۹/ ۹۹‌درصد جمعیت شهری و ۹۴‌درصد جمعیت روستایی استان از گاز شهری بهره‌‌‌مند هستند. به عبارتی یک میلیون و ۴۴۳‌هزار نفر مشترک گاز طبیعی در مازندران با بیش از ۳‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی هستند و سهم صنعت از مجموع اشتغال مازندران حدود ۳۵‌درصد است که در طول سرمای شدید دی ماه و افت محسوس فشار گاز با مشکل جدی مواجه شدند. سرپرست سازمان صمت مازندران که نمی‌‌‌خواهد به صورت مستقیم مسوولیت تعطیل شدن کارخانه‌ها به دلیل قطع گاز و برق را متوجه دولت کند، می‌‌‌گوید: واحدهای صنعتی استان در ۲۰ روز گذشته به دلیل سردی هوا و افت فشار گاز با مشکل کمبود انرژی مواجه شده و سوخت گازوئیل را جایگزین کرده بودند. سرپرست سازمان صمت مازندران با قدردانی از همراهی بنگاه‌های اقتصادی استان در مدیریت مصرف انرژی ادامه می‌دهد: تعدادی از واحدهای صنعتی که نتوانستند نسبت به جایگزین کردن سوخت گازوئیل برای ادامه روند فعالیت اقدام کنند متاسفانه در روزهای گذشته امکان تولید نداشتند.

صبوری‌دیلمی که به نظر می‌رسد از مشکلات پیش آمده برای خطوط تولید واحدهای صنعتی این استان مثل بعضی دیگر استان‌های همجوار اطلاع دارد، تصریح می‌کند: مشکل کمبود برق هم در واحدهای تولیدی به‌ویژه بنگاه‌هایی که در شهرک‌های صنعتی فعال هستند، از ابتدای هفته گذشته شروع شده بود و برخی از این واحدها به دلیل قطعی برق روند تولیدشان متوقف شد. قطعی نامنظم و بدون برنامه برق در واحدهای صنعتی باعث سردرگمی تولیدکنندگان شده بود که با رایزنی‌های انجام‌شده این مشکل رفع و برق تمامی واحدهای صنعتی استان اکنون وصل است. این صحبت‌های مسوول دولتی درحالی عنوان شده است که مدیرعامل شرکت گاز مازندران پیش‌تر گفته بود گاز ۱۸۰ واحد صنعتی استان با هدف مدیریت مصرف انرژی در بخش خانگی قطع است و این واحدها طبق مکاتبات انجام‌شده تنها مجاز به استفاده  از سوخت جایگزین گازوئیل خواهند بود.

معاون امور صنایع سازمان صمت مازندران اما چهارم بهمن ماه در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا» از تداوم قطعی تقریبا ۱۰۰ درصدی گاز کارگاه‌‌‌های صنعتی این استان با توجه به کمبود گاز در کشور خبر داده و گفته بود که تنها برق صنایع مازندران به شرط صرفه‌‌‌جویی ۵۰ درصدی برقرار شده اما این شرایط دائمی نیست و امکان قطع مجدد وجود دارد. علیرضا یوسف‌‌‌نژاد گفته بود که طی هماهنگی با شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی استان سعی کرده‌اند سوخت جایگزین را برای صنایع فراهم کنند و بنا بر صحبت‌های معاون امور صنایع سازمان صمت مازندران، تداوم شرایط کنونی می‌تواند ضربه بزرگی به تولید و اقتصاد وارد کرده و باعث محقق نشدن انتظارات و برنامه‌‌‌های اقتصادی استان و متعاقبا کشور شود.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه پیش‌تر مقرر شده بود با توجه به کمبودها، برق شهرک‌‌‌های صنعتی و بنگاه‌‌‌های یک مگاواتی خارج شهرکی قطع باشد، تصریح کرده بود: به سبب نداشتن گاز و برق، برخی کارگاه‌‌‌ها به‌ویژه واحدهای بزرگ تقریبا غیرفعال شده‌‌‌اند که این امر موجب تاثیرات منفی بر وضعیت تولید و اشتغال و در نهایت اقتصاد استان می‌شود.

سرپرست سازمان صمت مازندران همچنین با اشاره به آسیب‌های زیست‌محیطی از جمله آلودگی شدید هوا پس از استفاده گسترده از مازوت به جای گاز طبیعی، این استفاده را در مازندران رد می‌کند و می‌‌‌گوید‌: هیچ موردی از استفاده مازوت در واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک مازندران در هفته‌‌‌های گذشته با وجود سردی هوا و افت فشار گاز ثبت نشده است. محمدحسن صبوری‌دیلمی درباره مجوز واحدهای صنعتی برای استفاده از گازوئیل و نه مازوت به «ایرنا» می‌‌‌گوید: با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی به دلیلی سردی هوا در هفته‌‌‌های گذشته، از واحدهای صنعتی استان به‌ویژه بنگاه‌‌‌های تولیدی بزرگ خواسته شد استفاده از سوخت جایگزین را در دستور کار خود قرار دهند. در صورتی که واحدهای صنعتی و تولیدی استان با مشکلات کمبود گاز مواجه شوند صاحبان این بنگاه‌‌‌های اقتصادی مجاز هستند از سوخت جایگزین گازوئیل استفاده کنند.

سرپرست سازمان صمت مازندران با تاکید دوباره بر اینکه طبق ارزیابی‌‌‌های انجام‌شده تاکنون هیچ یک از واحدهای صنعتی این استان از مازوت که در تشدید آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی موثر است، استفاده نکردند، ادامه می‌دهد: طبق بخشنامه‌‌‌‌ای که به صاحبان واحدهای تولیدی ارسال شد از آنان خواسته شده که در مصرف گاز در بخش اداری مجموعه خود صرفه‌جویی کنند.

صبوری‌دیلمی با بیان اینکه خاموش کردن خط تولید به دلیل کمبود انرژی به هیچ عنوان در بنگاه‌های اقتصادی استان مطرح نیست، از شهروندان خواست برای ادامه تولید و مقابله با کمبود انرژی در واحدهای صنعتی تا جایی که امکان دارد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند: «تولید پیشران اشتغال است و باید در هر شرایطی این ظرفیت اقتصادی استان حفظ شود و شهروندان مازندرانی با توجه به این موضوع و با اصلاح مصرف انرژی، نقش بی‌بدیلی در تولید استان دارند.»

گزارش دست اندرکاران اجرایی از وصل دوباره گاز و برق صنایع در حالی ارائه شده است که هیچ اشاره‌ای به چگونگی جبران خسارت وارده به صنایع منتج از تعطیلی اجباری و به تبع آن پرداخت هزینه‌های مترتب توسط واحدها از جمله حقوق و حق بیمه کارگران بدون انتفاع از خدمات آنها نشده است. همچنین خسارات دیگری از ناحیه تعویق تحویل محصولات به مشتریان به واحدهای صنعتی وارد شده است که با توجه به عدم‌ اعلام رسمی شرایط فورس ماژور، مشمول این بند قراردادها و جلوگیری از تعلق جرایم بعدی نمی‌شود و علاوه بر آن، وصول مطالبات بانک‌ها از واحدهای تولیدی که قاعدتا نقدینگی آن از محل فروش محصولات تامین می‌شود هم با تعویق مواجه نشده است.