به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و آگاهی از روش‌های نوین ساخت به طور گسترده‌ای استفاده نمی‌شود. در بسیاری از موارد استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی ‌مناسب نبوده و جایگزینی آنها با روش‌های نوین ساخت امری مهم است. روش‌های نوین به دنبال برطرف کردن مشکلات و چالش‌های ساخت‌وساز سنتی است. بعضی از روش‌های نوین ساخت مربوط به کشورهای دیگر هستند و باید این روش‌ها با بومی‌سازی به سمت متناسب شدن با شرایط کشور پیش روند. در راستای ویژگی‌ها و مزایای استفاده از فناوری‌های نوین ساخت باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و تمامی ‌افراد حاضر در پروژه‌ها به خوبی آموزش داده شوند. وضع قوانین و استانداردها جهت حمایت و تشویق افراد نیز می‌تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.

در همین راستا و با هدف استفاده از سیستم‌های جدید ساخت‌وساز مبتنی برفناوری‌های نوین ساختمانی و در راستای توسعه صنعت ساختمان به عنوان یکی از مظاهر رشد و بالندگی کشورها، نشست تخصصی با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و جمعی از مسوولان و متخصصان این دو نهاد در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست مدیر عامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن ضمن استماع گزارش دستاورد‌های مرکز به ارائه سوالات و نکاتی پیرامون مباحث فنی پرداخت.

محمدرضا جواهری‌تفتی ضمن تاکید بر بهینه‌کردن طرح‌ها به جهت اقتصادی شدن به نکاتی پیرامون نحوه و متد اجرایی اتصال تیر ستون و سقف و رابط اتصالی اشاره داشت.

این مقام مسوول رفتار مناسب این تیپ سازه‌ها را در بارگذاری خصوصا زلزله مورد نظر قرار داده و افزود، طرح‌ها و تکنولوژی‌های نوین ساخت می‌توانند در کاهش بار مرده و در نتیجه هزینه ساخت کمک کنند.

وی اظهار کرد: تکنولوژی‌های جدید با دارا بودن پیوست اجرایی و فنی می‌تواند به تولید سازه‌های نوین، هوشمند و دوستدار محیط زیست در مقیاس انبوه کمک کند. چرا که امروز دیگر حرکت به سمت صنعتی‌سازی یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی برای نیل به اهداف توسعه پایدار SDG است و بهرگیری از مقاطع فولادی با مقاومت فشاری بالا و ظرفیت باربری مطلوب، همچنین مقاوم بودن مصالح نازک‌کاری در برابر حریق می‌تواند به افزایش تقاضا در خصوص تولید صنعتی کمک کند.وی صنعتی‌سازی را چالش مقبولی برای ثمسکن دانست و تاکید کرد: صنعتی‌سازی تیپ‌سازی نیست و باید با الهام از معماری اسلیمی ‌و ایرانی به سمت مدولار‌سازی حرکت کنیم و تنها در پرتو اصول و تعالیم صنعتی‌سازی است که ساختمان سریع، با‌کیفیت و همچنین اقتصادی به اتمام می‌رسد. همچنین از آنجا که حرکت به سمت صنعتی‌سازی و فناوری‌های نوین ساخت نیازمند دانش فنی است این مجموعه آماده است از تولید دانش و Patent حمایت جدی کند.

در این نشست سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر اهمیت ارتقای کیفیت در زمینه شیوه‌های طراحی و اجرا، تولید مصالح و سرعت بخشیدن به روند ساخت‌وساز همچنین بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ساخت‌و‌ساز، رقابت در پیشرفت تکنولوژی ساخت و استفاده بهینه از نیروی کار تاکید کرد و آن را گامی ‌موثر در جهت ارتقا و بهبود ساخت‌و‌ساز در کشور و تسریع روند توسعه‌ای این بخش دانست.

حیدری افزود: تاکنون همکاری‌های موثری بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن درحوزه‌های مختلف وجود داشته است که نتایج اثرگذار و به روز درحوزه ساخت‌وساز را به دنبال داشته است .

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بحث‌های حریق و انرژی که بحث‌های مهمی ‌در ساخت‌وساز هستند، رشد و نوآوری قابل توجهی صورت گرفته است و این امر ضرورت استفاده از این سیستم‌های نوین را بیش ازپیش ضروری ساخته است. حیدری گفت: استفاده از سیستم‌های نوین درحوزه‌های انرژی و آکوستیک در مجموعه‌های مورد احداث از سوی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن که حجم قابل توجهی از ساخت و ساز را در کشور به خود اختصاص داده است، می‌تواند بازتعریف یک ساختمان نمونه را محقق کرده و در برندینگ این دست ساختمان‌ها و رواج این سیستم‌های نوین در عرصه ساختمان درسطح کشور موثر واقع شود.

وی اظهار کرد: مطالعه و شناسایی و ارزیابی مداوم برای همه سیستم‌ها و اخذ گواهینامه یا تاییدیه فنی برای سیستم‌هایی که صنعتی و نوین هستند، باید ظرف دو ماه انجام شود. ما از سال ۱۴۰۱ به درگاه ملی مجوزها متصل هستیم، این درحالی است که تعداد تاییدیه‌های فنی ازسال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱، به ۶۱۵ تاییدیه می‌رسد و از این تعداد ۲۴۱ مورد در حوزه فناوری نوین است و شامل زمینه‌های مختلف برای دیوار، سقف، پنل و موارد دیگر می‌شود.

در ادامه این نشست تخصصی درخصوص روش‌های صنعتی‌سازی و فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان بحث و تبادل نظر شد که از آن جمله سیستم ساختمان‌های ساخته‌شده سه‌بعدی، سیستم ساختمانی پیش‌ساخته سریع‌الاحداث، سیستم دیوار باربر بتن مسلح با قاب‌های عایق ماندگار، سیستم قاب ساختمانی ساده بتن آرمه پیش‌ساخته و دیوار بر‌شی بتنی درجا و سقف‌های پیش‌ساخته، سیستم ساختمانی نیمه‌پیش‌ساخته بتنی متشکل از پانل‌های دیوار دولایه و سقف و بتن درجا، سیستم ساختمانی پیش‌ساخته با صفحات منفرد ساندویچی با بتن پاششی، سیستم بتن مسلح با قالب عایق ماندگار پلیمری، سیستم بتن مسلح کاملا پیش‌ساخته، سیستم ساختمانی متشکل از پانل‌های ساندویچی بتن سبک، سیستم قاب خمشی مختلط بتنی – فولادی تیر پیوسته، سیستم اسکلت فولادی پیش‌ساخته با اتصالات پیچ و مهره و سیستم لارج پنل پیش‌ساخته که دارای تاییدیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هستند، مورد بررسی برای اجرا و تبادل نظرقرار گرفت .