قیمت ارز تولیدکننده مهم است

اکبر پازوکی با اشاره به اهمیت ثابت بودن نرخ ارز به «ایرنا» گفت: ما فروشنده محصولات تولیدی هستیم و نقشی در قیمت‌ها نداریم، اما در صورتی که نرخ ارز دو ماه و نیم ثابت بماند، تولیدکنندگان نیز محصولات خود را با قیمت‌های جدید در اختیار فروشندگان قرار می‌‌‌دهند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران درباره دلایل ادامه بالا بودن قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی و عدم‌کاهش قیمت‌ها با وجود کاهش نرخ دلار گفت: توزیع‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی برای اینکه بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند حتی از سود خود کم می‌‌‌کنند و حتی برخی از کالاها را به قیمت خرید خود از کارخانه می‌‌‌فروشند.

وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی در حالت رکود قرار دارد افزود: نقدینگی و قدرت خرید مردم در این بازار کاهش یافته  است و حتی بسیاری از خریداران در صنف ما به سمت خرید کالا به صورت قسطی رفته‌‌‌اند. این فعال صنفی لوازم خانگی ادامه داد: فروش اقساطی به سمت فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای و بزرگ و نمایندگی‌های فروش خود تولیدکنندگان رفته است و ما در بخش اصناف نمی‌توانیم به صورت قسطی فروش داشته باشیم زیرا نقدینگی لازم را نداریم. پازوکی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات از سوی سیستم بانکی گفت: تمام کشورهایی که با تولید صنعت لوازم‌خانگی، درآمدزایی می‌‌‌کنند، بهره بانکی ۳۵‌درصدی پرداخت نمی‌‌‌کنند، کالای خود را از بورس نمی‌‌‌خرند، مالیات ارزش افزوده نمی‌‌‌دهند، مالیات به صادرات نمی‌‌‌دهند و مجبور نیستند ارز آزاد خود را به صورت «نیمایی» به فروش برسانند، چرا که تمام این عوامل از تولید داخلی جلوگیری خواهد کرد. 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در پایان گفت: ما درحال حاضر نیز در صنعت لوازم‌خانگی تولیدات داخلی خود را داریم و از نظر شکل ظاهر کالا، خدمات پس از فروش، سلیقه مردم، حداقل در پنج سال گذشته، شاهد یک انقلاب در صنعت لوازم خانگی بودیم. اگر به سال ۹۶ یا قبل از آن برگردیم، و آمار آن زمان را از انجمن صنعت لوازم‌خانگی و سازمان صمت جویا شویم شاهد تفاوت چشمگیر تنوع و کیفیت در تولید محصولات لوازم خانگی خواهیم بود.