رکوردشکنی «کورش» در بازار غذا

همچنین روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به عنوان روزنامه کثیرالانتشار این شرکت برای درج آگهی‌‌‌ها انتخاب شد.  به گزارش «دنیای‌اقتصاد» محمد برهانی، نایب‌رئیس و مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش پس از قرائت پیام هیات‌مدیره درباره این شرکت و عملکرد آن عنوان کرد: شرکت کورش افزون بر ۱۵‌درصد از سهم بازار روغن نباتی کشور را به خود اختصاص داده است و در این زمینه رتبه دوم را در بین شرکت‌های مشابه در اختیار دارد. برهانی در ادامه خاطرنشان کرد: سرمایه شرکت از زمان تاسیس تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده که پیشنهاد ۲۴۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه نیز داده شده است. برهانی در ادامه با اشاره به چشم‌‌‌انداز و ماموریت شرکت صنعت غذایی کورش عنوان کرد: ما در چشم‌‌‌انداز خود جایگاه نخست بازار را برای خود در نظر گرفته‌‌‌ایم. در زنجیره ارزش نیز به موضوع نوآوری تاکید بسیار داریم و همواره شعار سلامت‌‌‌محوری در دستور کار ما قرار گرفته است. هدف ما ایجاد خلق ارزش افزوده با محوریت سلامت است.  وی با اشاره به روند رشد این شرکت از زمان تاسیس تاکنون گفت: شرکت سال ۱۳۹۰ تاسیس شد و تا سال ۱۳۹۳ اقدامات زیرساختی را انجام داده است. سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ نقطه عطف شرکت بود که با معرفی دو محصول سلامت‌‌‌محور یکی روغن‌‌‌های سرخ‌‌‌کردنی بدون پالم و دیگری روغن آفتابگردان غنی شده با ویتامین A و D بوده است که این دو محصول در واقع در حال حاضر ۷۰‌درصد سبد محصول شرکت را تشکیل می‌دهند.

همچنین ۵۰‌درصد سهم بازار نیز به این دو محصول اختصاص دارد. سال ۱۴۰۰ دهمین سالگرد تاسیس شرکت بود و در سال ۱۴۰۱ بعد از آزادسازی نرخ ارز در ۲۲ اردیبهشت توانستیم در خرداد ماه بالاترین رکورد فروش را در بین کل شرکت‌های غذایی کشور داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش با اشاره به این موضوع که در سال ۱۴۰۲ مسیر سال گذشته را طی خواهید کرد، گفت: ما در سال ۱۴۰۱ رشد ۲ درصدی در سهم بازار را تجربه کردیم. اتفاقی که روی داد این بود که در سال ۱۴۰۱ و پس از آزادسازی نرخ ارز صنعت روغن نباتی کشور روند نزولی را طی کرد و کاهش ۱۵ درصدی را تجربه کرد، اما این روند نزولی در شرکت صنعت غذایی کورش نسبت به سایر شرکت‌ها کمتر بوده و سهم بازار خود را حفظ کرده است تا اینکه این بازار واقعی‌‌‌تر شد.

برهانی در ادامه با اشاره به نحوه توزیع محصولات این شرکت عنوان کرد: مشتریان ما وفادار هستند و ما قراردادهای بلندمدت برای توزیع با فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای مانند افق کوروش که یک شرکت معتبر بورسی است و در سراسر ایران شعبه دارد، داریم.

خرید شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان

وی در ادامه با اشاره به تکمیل زنجیره تامین در این شرکت عنوان کرد: ما در این راستا سهام شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان را خریداری کرده‌‌‌ایم. بحث نقل و انتقال سهام آن در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد. این کارخانه ظرفیت بالایی در زمینه تولید مواد پلیمری دارد، زمینه‌‌‌ای که ما مصرف بالایی در آن داریم. ما در سال ۱۴۰۱ به میزان ۷۲۵۰ تن پت مصرف کرده‌‌‌ایم که این عدد در سال ۱۴۰۲ به میزان ۷۵۰۰ تن در نظر گرفته شده است. ماشین‌‌‌آلاتی که در مجموعه گهر وجود دارند، فوق پیشرفته هستند. امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ صددرصد نیاز خود را از مجموعه گهر تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش ادامه داد: شرکت صنعتی غذایی کورش در سال‌های متوالی تندیس‌‌‌ها و جوایز مختلفی را به خود اختصاص داده است.

برهانی همچنین با اشاره به میزان اشتغال‌زایی این شرکت گفت: ۶۷۳ نفر در سال ۱۴۰۱ در این شرکت به صورت مستقیم مشغول به کار بوده‌‌‌اند.

وی همچنین با اشاره به مسوولیت‌‌‌های شرکت عنوان کرد: مسوولیت‌‌‌های اجتماعی شرکت در راستای کمک به مراکزی چون کهریزک، شیرخوارگاه آمنه و موسسه زنجیره امید بوده است. درخواست ما امسال افزایش بودجه مسوولیت‌‌‌های اجتماعی از هیات‌مدیره است.

مدیریت انرژی در صنعت غذایی کورش

مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش در ادامه عنوان کرد: در زمینه آب کشور با مشکلاتی روبه‌روست و همکاران ما بسیار متمرکز روی مدیریت آب در حال کار کردن هستند.صنعت روغن نباتی به ازای تولید هر تن روغن، یک مترمکعب مطابق استاندارد آب مصرف می‌کند و این میزان مصرف آب در صنعت غذایی کورش ۷/ ۰مترمکعب است و تا آنجا که امکان دارد، قصد داریم این زنجیره مصرف آب را به صورت بسته نگه داریم تا تمام آب مورد مصرف را دوباره به چرخه کارخانه بازگردانیم. در زمینه مصرف انرژی نیز به‌ویژه اینکه در این روزها که در پیک مصرف برق هستیم، به گونه‌‌‌ای عمل می‌‌‌کنیم که کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشیم. در زمینه مصرف پت نیز نهایت بهره‌‌‌وری را برای خود در نظر گرفته‌‌‌ایم.

نرخ سود شرکت در سال گذشته

برهانی در ادامه با اشاره به سود و زیان شرکت در سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته نرخ سود رشد سه برابری داشته که ناشی از آزاد شدن نرخ ارز بوده است و سود خالص شرکت نیز سال گذشته با رشد خوبی همراه بوده و پس از کسر مالیات افزون بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 در موضوع سود و زیان بحث افزایش سرمایه را داشتیم. در سال‌جاری دولت و مجلس شورای اسلامی با تصویب بودجه، بحث معافیت مالیاتی از محل افزایش سرمایه را مطرح کردند. ما با اعمال ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه، بحث معافیت مالیاتی را لحاظ کرده‌‌‌ایم.

وی همچنین با اشاره به مدیریت سرمایه در گردش شرکت عنوان کرد: برای این مدیریت ما باید چرخه تولید خود را کوتاه کنیم. از سوی دیگر روی وصولی‌‌‌های خود پیگیر باشیم.

 همچنین سعی کردیم هزینه مالی ما رشد پیدا نکند. چرا که شرایط تامین مالی از بانک‌ها بسیار سخت شده است. با حمایت سهامداران سود ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سود سه‌ماه نخست ۱۴۰۲ شرکت

مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش در ادامه با اشاره به فروش سه‌ماهه سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: فروش سه‌ماه نخست امسال شرکت افزون بر ۴‌هزار و ۱۹۰میلیارد تومان بوده و بودجه امسال شرکت ۲۵‌هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. برخی مسائل برای تامین این بودجه داریم یکی از آنها تامین سرمایه در گردش است. باید این موضوع را در نظر گرفت که کشور با وجود تحریم‌‌‌ها در شرایط طبیعی قرار ندارد با وجود این در تلاش هستیم که بودجه خود را محقق کنیم.برهانی همچنین درباره ارزش سهام کورش در بازار سرمایه عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون شاخص یک روند صعودی داشته و سهام ما نیز روند صعودی به خود گرفته است. لازم به یادآوری است که شرکت صنایع غذایی کورش با ارائه محصولات متنوع در زنجیره تولید روغن‌‌‌های خوراکی خانگی و صنعتی در بازارهای داخلی و کشورهای همسایه فعالیت می‌کند. از جمله دستاوردهای ویژه این شرکت، تولید روغن‌‌‌های ویژه‌‌‌ای چون روغن سرخ‌‌‌کردنی بدون پالم است که برای نخستین‌‌‌بار به مصرف‌کنندگان ایرانی عرضه شده است.