تکنولوژی تشخیص چهره جایگزین بلیت ورودی

این روزها در خیلی از کنفرانس‌‌‌ها، استادیوم‌‌‌ها و کنسرت‌‌‌ها، افراد به جای اینکه در صف بایستند تا بج روی لباسشان با اسم و عکس روی کارت شناسایی چک شود، جلوی یک دوربین مخصوص می‌‌‌ایستند و بعد از احراز هویت، می‌توانند وارد شوند. کل این فرآیند با یک نرم‌‌‌افزار تشخیص چهره انجام می‌شود.  در واقع، ‌‌‌ چهره افراد حکم بلیت ورودی را پیدا کرده است. همچنین شرکت‌های هواپیمایی مثل دلتا ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز و جت‌‌‌بلو ایرویز در برخی فرودگاه‌‌‌ها، سیستم‌های اسکن چهره بدون نیاز به بلیت را به کار گرفته‌‌‌اند و مسافران بدون نیاز به بلیت یا کارت شناسایی، برای سوار شدن به هواپیما احراز هویت می‌‌‌شوند.  شرکت‌هایی که نرم‌‌‌افزار تطبیق چهره را پشتیبانی می‌کنند، مدعی هستند که باعث افزایش سرعت، راحتی و امنیت کار مشتریان شده‌‌‌اند. البته بیشتر آنها تاکید دارند که این فقط یک گزینه پیشنهادی است، چون قانون‌گذاران در برخی ایالت‌‌‌های آمریکا با استناد به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و اتهامات سوگیری، در حال محدود کردن قوانین استفاده از این نوع تکنولوژی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد تکنولوژی تشخیص چهره، هنوز برای افراد رنگین‌‌‌پوست و زنان دقت کافی ندارد.

 

افزایش حقوق، مهم‌ترین دلیل تحصیل در رشته MBA

600x-1

دانشجویان آینده رشته‌‌‌ MBA برای شرکت در مدارس کسب و کار دلایل متعددی دارند، اما یکی از آنها همواره از بقیه مهم‌تر و در اولویت بوده است: دریافت حقوق بالاتر. نظرسنجی سال گذشته بلومبرگ، نشان می‌دهد 3/ 73‌درصد دانشجویان سال دوم مدارس آمریکا، افزایش حقوق و دستمزد را جزو یکی از پنج فاکتور اول تحصیل در این رشته می‌‌‌دانند (از بین 13 فاکتور که ارتقای مهارت‌‌‌ها، ایجاد شبکه حرفه‌‌‌ای و تبدیل شدن به یک رهبر سازمانی بهتر از جمله آنها بوده است).  کلیه ذی‌نفعانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌‌‌اند، از جمله دانشجویان، فارغ‌‌‌التحصیلان و کارفرماها می‌‌‌گویند حقوق و دستمزد برای آنها مهم‌تر از شبکه‌‌‌سازی یا حتی یادگیری مهارت جدید بوده است. این نتیجه‌‌‌گیری عجیب نیست، چون در سال 2022 میانگین افزایش حقوق دانشجویان قبل از اینکه مدرک MBA  دریافت کنند تا اولین شغلی که بعد از فارغ‌‌‌التحصیلی در مدرسه کسب و کار به دست می‌‌‌آورند، 85‌هزار دلار بوده است.

 

زنان فقط در 14 کشور حقوق برابر  با مردان دارند

گزارش 2023 بانک جهانی با عنوان «زنان، کسب و کار و قانون» که اخیرا منتشر شده، می‌‌‌گوید فقط 14 کشور دنیا، حداقل از منظر حقوقی، برابری کامل بین زنان و مردان را رعایت می‌کنند. این کشورها عبارتند از بلژیک، کانادا، دانمارک، فرانسه، یونان، ایسلند، ایرلند، لاتویا، لوکزامبورگ، پرتغال، اسپانیا، سوئد، آلمان و هلند. آلمان و هلند، با ایجاد برابری مرخصی زایمان برای هر دو جنسیت، جایگاه خود را ارتقا دادند و با کسب 100‌درصد امتیاز، امسال برای اولین بار وارد این لیست شدند. از بین 190 کشور ارزیابی شده، 99 کشور امتیاز 80‌درصد به بالا داشتند. عربستان سعودی که تا سال 2019 در اواخر لیست رتبه‌‌‌بندی قرار داشت، با اجرای قوانین جدید، جایگاه خود را ارتقا داده و حالا با امتیاز 3/ 71 رتبه 136 را به خود اختصاص داده است. طبق رتبه‌‌‌بندی امسال بانک جهانی، کرانه باختری و غزه (3/ 26 درصد)، یمن (9/ 26 درصد)، سودان (4/ 29 درصد) و قطر (4/ 29 درصد) در انتهای لیست قرار دارند. آمریکا با امتیاز 3/ 91 درصد، به خاطر نبود قوانینی که برابری دستمزد را تضمین کنند و همچنین قوانین نامناسب در مورد مرخصی زایمان، پایین‌‌‌تر از کشورهایی مثل پرو و آلبانی قرار گرفته است.