روسیه سفیران انگلیس و فرانسه را احضار کرد+ جزییات و فیلم

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصاحبه‌ای با تکرار اظهارات سابق خود در حمایت از کی‌یف تصریح کرد که اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌داند. ‌هم‌زمان دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس نیز در جریان سفر به کی‌یف از آمادگی کشورش برای ارسال سلاح‌های دوربرد به اوکراین خبر داد و سخنانی مبنی بر اینکه کی‌یف حق استفاده از این سلاح‌ها در حمله به روسیه را دارد،‌ مطرح کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری ریانووستی، پیر لوی سفیر فرانسه در مسکو که دوشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه به وزارت خارجه روسیه احضار شده بود،‌حدود ۴۰ دقیقه بعد از ورود به ساختمان این وزارتخانه، از این مکان خارج شد و از گفت و گو با خبرنگاران خودداری کرد.

بنا بر گزارش دیگر این رسانه روس، در جریان احضار نایجل کیسی سفیر انگلیس، وزارت امور خارجه روسیه اعتراض شدید خود را به سخنان دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس درباره حق کی‌یف برای ضربه‌زدن به روسیه با سلاح‌های انگلیسی را اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، در این جلسه احضار به سفیر انگلیس در مسکو هشدار داده شد که پاسخ به حملات اوکراین با استفاده از تسلیحات انگلیسی در خاک روسیه می‌تواند هرگونه تاسیسات و تجهیزات نظامی بریتانیا در خاک اوکراین و فراتر از آن باشد.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

خبر مرتبط
مدودف به سیم آخر زد/این سه کشور مورد حمله روسیه قرار می‌گیرند

معاون شورای امنیت روسیه می‌گوید که اعزام نیروهای غربی به اوکراین، به معنای اعلان جنگ با روسیه است.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد. این عملیات نظامی تاکنون ادامه دارد و کشورهای غربی ضمن اعمال تحریم‌ها بر روسیه، سلاح و مهمات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین پیش از این گفته بود: اظهارات اخیر «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس درباره جنگ اوکراین «خطرناک» و عامل تشدید تنش است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.