نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۰ فروردین

وادات نجومی بنزین/ روزانه 26 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود

کدخبر: ۶۴۰۸۳۹
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
وادات نجومی بنزین/ روزانه 26 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 فروردین 1374؛ توزیع سکه بهار آزادی توسط شبکه بانکی

سکه‌های بهار آزادی پیش‌فروش‌شده توسط شبکه بانکی در روز سه‌شنبه 25 بهمن سال قبل، از صبح روز شنبه 74.2.2 توزیع می‌شود.

تمامی افرادی که در تاریخ مزبور به ودیعه‌گذاری برای خرید سکه بهار آزادی اقدام کرده‌اند، می‌توانند از روز دوم اردیبهشت‌ماه با دوست داشتن اصل فیش واریز به مبلغ 300 هزار ریال و کارت شناسایی معتبر به شعب ذیربط مراجعه و با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت نهایی سکه نسبت به مسکوک بهار آزادی خود اقدام کنند.

30 فروردین 1384؛ بانک جهانی 300 میلیون دلار به ایران وام می دهد

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که برای شرکت در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در آمریکا به سر می‌برد، گفت: بانک جهانی ماه آینده بابت دو طرح ایران مبلغ 300 میلیون دلار وام به ایران پرداخت خواهد کرد.

صفدر حسینی با تشریح دستاوردهای شرکت در اجلاس مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول گفت: مباحث مربوط به فقرزدایی و اجرا نشدن تعهدات کشورهای صنعتی در مقابله با فقر مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران همچنین درباره مصوبه اخیر کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران گفت: اقدام دولت آمریکا برخلاف تعهدات این کشور در بیانیه الجزایر است و جمهوری اسلامی ایران حق قانونی خود می‌داند که از روش‌های حقوقی و ابزارهای موجود برای مقابله با آن استفاده کند.

روزانه 26 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود

واردات بنزین در کشور روزانه به 26 میلیون لیتر می‌رسد.

حسین کاشفی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: با واردات 26 میلیون لیتر بنزین در روز مصرف این فرآورده نیز در سال‌جاری به 66 میلیون لیتر در روز می رسد.

وی میزان مصرف روزانه بنزین در سال 83 را 61 میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: این میزان در مقایسه با سال قبل از آن 7.8 درصد رشد داشته است.

مدل‌های جدید «بی.ام.و» در راه ایران

پنج سری مدل جدید بی.ام.و برای وارد شدن به ایران ثبت سفارش شدند.

علی نوریانی، مدیر موسسه نوریانی، نماینده شرکت بی.ام.و در ایران کلاس‌های جدید ثبت‌سفارش را سری 3، سری 5، سری 6، سری 7، سری X خواند.

وی با بیان اینکه در سری 3 قصد واردات مدل‌های 318، 320، 325 و 330 را داریم، توضیح داد: در سری 5 نیز ما مدل‌های 520، 525 و 530 را وارد خواهیم کرد.

نوریانی اظهار کرد: در سال 84 از سری 6 و سری 7 نیز مدل‌های 630، 730، 840 و 750 وارد خواهد شد.

مدل سری 3X نیز در سال 84 وارد خواهد شد. وی گفت: هم‌اکنون مجوز واردات برای این مدل‌ها گرفته شده است و در حال ثبت سفارش این خودروها هستیم. بیش از 600 دستگاه بی.ام.و در سال 83 وارد ایران شده است.

30 فروردین 1394؛توافق بانک‌ها برای کاهش سود بانکی

بانک‌های دولتی و خصوصی درخصوص کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده یک ساله و کاهش 2 تا 3 درصدی سود تسهیلات توافق کرده‌اند.

بر این اساس، نرخ سود سالانه سپرده بانکی از 22 درصد به 20 درصد کاهش خواهد یافت. در جلسه روز گذشته بانک‌های خصوصی و دولتی مقرر شد در صورت تایید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این پیشنهاد از 15 اردیبهشت سال‌جاری عملیاتی شود.

در این جلسه، توافقی درخصوص نرخ‌های سود سپرده کمتر از یک سال انجام نشد.

مدیرعامل بانک‌های دولتی و خصوصی در نشست صبح دیروز خود که در محل بانک تجارت انجام گرفت، برای کاهش سود بانکی به تفاهم رسیدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مدیران بانک‌ها درخصوص نرخ‌های کوتاه‌مدت کمتر از یک سال، به جمع‌بندی مشخصی دست نیافتند و این نرخ‌ها کماکان به صورت‌ گذشته باقی مانده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید