عدم عرضه پی وی سی در هفته جاری و اعتراض خریداران

گروه بورس کالا- رینگ پتروشیمی‌روز گذشته و در گروه شیمیایی‌ها با ثبات قیمت‌ها همراه بود. در‌این روز اکثر محصولات شیمیایی عرضه شده با نرخ پایه معامله شدند. البته در‌این روز خبری از عرضه محصولات آف گرید پلیمری نبود و به‌این ترتیب تنها محصولات شیمیایی و در گروه پلیمری‌ها نیز گریدهای متفاوت پی وی سی عرضه شد.

به گفته فعالان بازار، با وجود نگه‌داشتن دستوری قیمت‌ها در رینگ پتروشیمی‌و عرضه محصولات با فوب مردادماه، قیمت کالاهای پتروشیمی‌‌همچنان روند ثابتی را طی می‌کند.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر تفاوت نرخ محصولات پتروشیمی‌در بورس کالا و بازار داخلی به شدت افزایش یافته است. البته در دو هفته اخیر نیز کاهش تعداد عرضه محصولات پلیمری نیز سبب شد تا بسیاری از آگاهان بازار به عرضه محصولات با فوب مردادماه اشاره کرده و دلیل عمده کاهش عرضه‌ها را‌این موضوع عنوان کنند.

با‌این حال بیشتر فعالان بازار از پیش بینی بازار داخلی پتروشیمی‌ها خودداری می‌کنند و در انتظار روزهای آتی باقی مانده‌اند. البته برخی از آگاهان بازار از رشد قیمت‌ها با شروع سال جدید خبر می‌دهند و معتقدند در سال‌ آینده قیمت محصولات پتروشیمی ‌‌افزایش می‌یابد.

پی وی سی ۶۵۵۸ معامله نشد

عدم عرضه پی وی سی ۶۵۵۸ روز گذشته در رینگ پتروشیمی‌‌ اعتراض خریداران را برانگیخت. با وجود ‌اینکه روز سه شنبه پی وی سی ۶۵۵۸ روی تابلوی خرید آمد، اما ناظر تالار به دلیل تقاضای کاذبی که روی سیستم ثبت شده بود به اجبار‌این کالا را از تابلو حذف کرده و عرضه آن را به روز چهارشنبه موکول کرد.

با‌این حال روز گذشته بار دیگر پی وی سی ۶۵۵۸ روی تابلو ثبت شد، اما معامله‌ای روی آن صورت نگرفت و سبب شد تا بسیاری از خریداران به‌ این موضوع معترض باشند. به گفته فعالان بازار، در‌ این روز ناظر تالار علت حذف‌این کالا را از تابلوی خرید، عدم بررسی درخواست‌ها و پروانه‌های بهره‌برداری ذکر کرد.

این در حالی است که بورس کالا از روز سه شنبه تا چهارشنبه زمان داشته است تا درخواست‌ها و پروانه‌های خریداران را بررسی کند. برخی از آگاهان بازار به خواب ۵ روزه هزینه پرداخت شده برای ‌این کالا اشاره می‌کنند و می‌گویند: با‌ این شرایط ممکن است تحویل پی وی سی ۶۵۵۸ به روزهای پایانی سال نزدیک شود و همین موضوع می‌تواند بهای تمام شده پی وی سی را در روزهای آتی افزایش دهد.

کاهش ۵۰ درصدی معاملات پتروشیمی‌در بهمن ماه

رینگ پتروشیمی‌در بهمن ماه با ۲۶۳ هزار و ۵/۴۵۰ تن معامله ارزشی معادل یک هزار و ۷۵۵ میلیارد و ۷۳۴ میلیون و ۱۸۶ هزار ریال را ثبت کرد که در مقایسه با دی ماه از نظر حجمی‌۴۹/۵۱ درصد و از نظر ارزشی ۱۸/۵۱ کاهش داشته است.

با وجود اضافه شدن آیزوریسایکل به این بازار در بهمن ماه کاهش محسوسی از نظر حجمی‌و ارزشی در این ماه نسبت به دی ماه دیده می‌شود. در این ماه در برابر ۱۰ هزار تن وکیوم باتوم عرضه شده، یک هزار و ۴۳۲ تن تقاضا وجود داشته است که به یک هزار و ۱۳۲ تن آن پاسخ داده شده که نسبت به ماه پیش از آن بیش از ۸۳ درصد کاهش داشته است. این محصول که به طور نقدی معامله شده از نظر ارزشی سهمی ‌معادل ۴ میلیارد و ۲۳۸ میلیون و ۲۰۸ هزار ریال از کل بازار و به طور نقدی داشته است.

۲ هزار و ۴۴۴ تن گوگرد در این بازه زمانی به ارزش ۳ میلیارد و ۶۲۴ میلیون و ۱۳۲ هزار ریال به صورت نقدی معامله شده است و با این حجم عرضه به تمام تقاضای بازار پاسخ گفت که در مقایسه با ماه قبل کاهشی بیش از ۸۸ درصد از نظر حجمی‌داشت.

گازها و خوراک‌ها نیز یک هزار و ۲۰۰ تن عرضه داشتند که ۶۳۰ تن تقاضا را پاسخگو بود. این کالا که به طور سلف معامله شد ارزشی معادل ۴ میلیارد و ۳۳۶ میلیون و ۵۷۰ هزار ریال را ثبت کرد. کالای قیر نیز با ثبت ارزش ۶۰۹ میلیارد و ۲۵۹ میلیون و ۲۷۷ هزار ریال با کاهشی بیش از ۴۱ درصد و با وجود ۲۱۳ هزار و ۳۹۸ تن عرضه و ۱۹۲ هزار و ۷۱۸ تن تقاضا، تنها ۱۴۷ هزار و ۶۹۸ تن معامله کرد. کالاهای شیمیایی که به صورت سلف و نقدی معامله شدند نیز سهمی‌۱۵۹ میلیارد و ۶۳۸۶ میلیون و ۳۲ هزار ریالی از کل بازار بهمن ماه محصولات پتروشیمی‌داشتند. در این گروه از کالاها ۴۷ هزا ر و ۶۳۷ تن عرضه در برابر ۳۷ هزار و ۵۹۸ تن تقاضا بود که در نهایت ۳۴ هزار و۵۵۰ تن معامله انجام شد تا در این گروه نیز بیش از ۶۶ درصد کاهش حجمی ‌نسبت به ماه گذشته وجود داشته باشد. اما روغن در بهمن ماه از نظر حجمی‌بیش از ۵ برابر رشد معامله داشت. این کالا که در حجم ۸ هزار و ۳۹ تن عرضه شد، ۲۲ هزار و ۳۹ تن تقاضا داشت و تنها ۶هزار و ۵۳۹ تن معامله را ثبت کرد. ارزش این کالا در ماه گذشته ۶۶ میلیارد و ۸۵۵ میلیون و ۴۲۰ هزار ریال بود.

پلیمر با حجم ۷۸ هزار و ۹۹۰ تن عرضه در برابر ۴۴۳هزار و ۶۱۲ تن تقاضا، تنها ۶۸ هزار و ۷۷۸ تن معامله داشته است. این کالا به دو شکل نقدی و سلف و به ارزش ۸۹۶ میلیارد و ۲۰۱ میلیون و ۷۲۲ هزار ریال معامله شد تا از نظر حجمی‌نسبت به دی ماه بیش از ۵۵ درصد کاهش داشته باشد.

اکستراکت نیز یک هزار تن عرضه در برابر ۶۵۴ تن تقاضا داشت تا در نهایت به تمام تقاضا با ارزش ۲ میلیارد و ۹۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به طور نقدی پاسخ دهد. هر چند این کالا نیز بیش از ۸۰ درصد کاهش در حجم معاملات نشان می‌دهد.

آیزوریسایکل دیگر کالای این رینگ که از این ماه عرضه آن آغاز شده است، یک هزار و ۲۰ تن عرضه در برابر یک هزار و ۲۵ تن تقاضا داشت و به تمام تقاضا به صورت سلف پاسخ داد و در اولین ماه عرضه، ۸ میلیارد و ۶۲۷ میلیون و ۵۲۵ هزار ریال از ارزش کل بازار پتروشیمی ‌بورس کالا را از آن خود کرد.