‌روز تعیین سرنوشت پارلمان بخش خصوصی
عکس‌ها: دنیای اقتصاد،آکو سالمی

انتخابات پارلمان بخش خصوصی برگزار شد
بیش از 3 هزار نفر،40 نفر را برگزیدند
غضنفری: رییس جمهور دستور تعامل بیشتر با بخش خصوصی را صادر کرد
تعویق انتخابات اتاق‌های بازرگانی در 10 استان
نفیسه آفرین‌زاد
هفتمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران روز گذشته در حالی از ساعت 8 تا 18 برگزار شد که فعالان اقتصادی حاضر در حوزه انتخابیه، با اجماع کامل، از میزان قابل توجه مشارکت، ابراز تعجب و در عین حال، رضایت می‌کردند. طی 12 ساعت بیش از سه هزار نفر از دارندگان کارت بازرگانی، خود را به ساختمان قدیمی اتاق تهران رساندند تا سرنوشت چهار ساله کانون تصمیم‌سازی شان را تعیین کنند.
مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی مهم‌ترین میهمان دولتی این رخداد بود که پیش از ظهر، در ساختمان قدیمی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران حاضر شد تا از صدور دستور رییس‌جمهور مبنی بر حفظ حقوق شهروندی و تعامل بیشتر با بخش خصوصی خبر دهد.
حضور وزیر بازرگانی دولت دهم با استقبال فعالان اقتصادی روبه‌رو شد. غضنفری از بخش‌های مختلف حوزه انتخابیه اتاق تهران بازدید کرد و سپس در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنها پاسخ داد.
وی از حل و فصل برخی ردصلاحیت‌ها خبر داد و عنوان کرد: نگاه رییس‌جمهوری به حضور بخش خصوصی در این انتخابات و اقتصاد کشور نگاهی وسیع است که براساس آن اختلاف سلیقه به نفع بخش خصوصی مدیریت می‌شود.
وی توضیح داد: برخی گزارش‌ها از سوی شورای‌عالی نظارت به رییس‌جمهوری ارائه شد و دکتر احمدی‌نژاد با توجه به این گزارش‌ها دستور اکید داد که برای تعامل بیشتر و سهم بالاتر بخش خصوصی در اقتصاد کشور، هر حوزه انتخابی که به دلیل رد موضوع صلاحیت‌ها نیازمند بررسی بیشتری است، مورد توجه قرار گیرد.
وزیر بازرگانی افزود: بر این اساس شورا تصمیم گرفت در ۱۰ حوزه که برخی به حد نصاب نرسید، روز گذشته انتخابات برگزار نشود و دستور رییس‌جمهوری برای حفظ حقوق شهروندان و تعامل بیشتر بخش خصوصی رعایت شود. وزیر بازرگانی ابراز امیدواری کرد در برخی حوزه‌ها که مشکل رد صلاحیت است، بررسی بیشتری صورت گیرد و تاریخ جدیدی اعلام شود.
وی تصریح کرد: نگاه رییس‌جمهور به بخش خصوصی در انتخابات اتاق‌های بازرگانی و اقتصاد کشور، موسع است که براساس آن، باید اختلاف سلیقه‌ها مدیریت شود.
وزیر بازرگانی در خصوص عملکرد انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: از ابتدایی که انجمن نظارت آغاز به کار کرد، تمام تلاشش این بود که موازین قانونی انتخابات به خوبی رعایت شود. وی با بیان اینکه اگر نکته‌ای باشد حتما به انجمن عالی نظارت تذکر خواهم داد، افزود: فراموش نکنیم که انتخابات این دوره از اتاق‌های بازرگانی از حساسیت بالایی برخوردار بود و انجمن نظارت نیز تلاش خود را به کار بست تا نظارت دقیقی داشته باشد.
وزیر بازرگانی بر نقش تعیین‌کننده بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور نیز تاکید کرد و گفت: برنامه پنجم توسعه، مصوبات مجلس شورای اسلامی و شرایط کشور ایجاب می‌کند که نقش اتاق بازرگانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
غضنفری استقبال خوب رای‌دهندگان و داوطلبان از هفتمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی را حاکی از آن دانست که اتاق بازرگانی در چهار سال آینده نقش بارزتری نسبت به گذشته ایفا می‌کند.
وی ضمن تقدیر از هیات‌های رییسه پیشین اتاق‌های بازرگانی گفت: با تلاش آنها اتاق بازرگانی به جایگاه خود نزدیک تر می‌شود.
وزیر بازرگانی تاکید کرد: اهمیت بیشتر به بخش خصوصی در اقتصاد کشور نسبت به گذشته، منجر به شکوفایی و تعالی اقتصاد کشور می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد هفتمین دوره اتاق بازرگانی، به اتاقی برای سرمایه‌گذاری بیشتر، بهبود فضای کسب و کار، تعامل با دولت و همچنین توسعه اقتصادی کشور تبدیل شود.
غضنفری افزود: احکامی که در برنامه پنج ساله پنجم توسعه به اتاق بازرگانی داده شده از جمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، سهم اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور براساس برنامه پنجم بیش از گذشته است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره برخی شبهات در خصوص رایزنی‌ها برای جمع‌آوری رای و تخلف قانونی گفت: از ابتدایی که انجمن نظارت کار خود را آغاز کرد، سعی براین داشت که تمام موازین قانونی را برای برگزاری انتخاباتی خوب رعایت کند.
غضنفری با بیان اینکه انجمن نظارت کار بزرگی را به ثمر رسانده است و اگر مشکلی پیش آید، به طور قطع تذکر‌های لازم داده شده و رسیدگی خواهد شد، افزود: باید توجه داشت که انتخابات این دوره حساسیت‌های زیادی داشت و آنها سعی کردند که آن را به خوبی مدیریت کنند.
غضنفری در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور شبه دولتی‌ها و دولتی‌ها در انتخابات اتاق‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: داوطلبان و رای‌دهندگان در چارچوب قانون در انتخابات اتاق‌های بازرگانی شرکت می‌کنند و آنها باید تصمیم بگیرند که با رای خود، چه گروه‌هایی را به هیات نمایندگان اتاق بازرگانی راه می‌دهند.
وی اظهار کرد: هیات‌رییسه اتاق‌های بازرگانی با تلاش خود اتاق را به جایگاه مناسبی در اقتصاد کشور رساندند که این امر نشانگر این است که هرچقدر که ما به بخش خصوصی در اقتصاد کشور نسبت به گذشته اهمیت بیشتری دهیم، منجر به شکوفایی اقتصاد کشور خواهد شد. به گفته وزیر بازرگانی، اتاق بازرگانی دوره هفتم باید برای سرمایه‌گذاری بیشتر و بهبود فضای کسب‌وکار تعامل بالاتری با دولت داشته باشد و اقتصاد بخش خصوصی را توسعه دهد.وی ادامه داد: به دلیل اینکه برنامه پنجم توسعه جایگاه بالاتری را برای بخش خصوصی نسبت به سایر برنامه‌های توسعه‌ای در نظر گرفته است، نقش بخش خصوصی و اتاق بازرگانی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.
نهاوندیان: برای رفع ردصلاحیت‌ها تلاش کردم
به گزارش دنیای‌اقتصاد، یکی از میزبان‌های اصلی این مراسم، دکترمحمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران بود که در همان ساعات اولیه در محل رای‌گیری حاضر شد. نهاوندیان در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از روند رد صلاحیت‌ها این‌گونه گفت: انجمن نظارت بر انتخابات و هیات‌های نظارت، نتایج بررسی‌های خود را در فرصت قانونی اعلام کردند. طبق این نتایج به جز تعداد انگشت شماری که به دلیل نقص مدارک، رد صلاحیت شدند، مابقی نامه تایید صلاحیت خود را دریافت کردند، اما مساله‌ای که در این زمینه مطرح شد، مواجهه با اعلام انصراف‌ها و اعلام‌نظرهایی از برخی دستگاه‌ها بود که موضوع را دچار برخی ابهامات و دغدغه‌ها کرد.
او ادامه داد: تلاش فراوانی شد که در فرصت زمانی موجود، این نگرانی‌ها با رفع ابهام‌ها برطرف شود، اما به جهت اینکه تا روز انتخابات این کار به طور کامل به نتیجه نرسید، در انجمن نظارت تصمیم گرفته شد که در 10 اتاق شهرستان‌هایی که دچار چنین مواردی شده بودند، انتخابات تا فرصت کافی برای رفع ابهام‌ها و صیانت از حقوق افراد به تعویق بیفتد تا حقی از کسانی که آمادگی و سابقه خدمت اجتماعی در حوزه اتاق و تشکل‌ها را داشته اند، تضییع نشود.
نهاوندیان در ادامه، اصلی‌ترین هدف پیش روی اتاق بازرگانی در دوره جدید را پیاده‌سازی قانون برنامه پنجم توسعه کشور در تعامل با حاکمیت و سیاست گذاری اقتصادی خواند و تصریح کرد: اصلاح قوانین و مقررات برای رسیدن به فضای مطلوب کسب‌وکار و تحقق سرمایه‌گذاری یک‌هزار‌میلیارد دلاری در این فضا برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، رسالتی است که همگان باید آن را مد نظر قرار دهند.
او در عین حال یادآوری کرد: هم انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی و هم شورای‌عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی در انجام وظیفه صیانت از حقوق اعضا فعالیت جدی داشته اند. رییس اتاق ایران سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به خبرنگاری که پرسید «آیا سابقه دولتی‌تان، اجازه تمدید حضور شما در کرسی ریاست اتاق ایران را می‌دهد؟ «با خنده، این گونه پاسخ گفت: «عقبه مان دولتی بود؛ جلوی رویمان بخش خصوصی است.»
او ادامه داد: مشارکت در سراسر کشور نمایش بسیار ارزشمندی از اراده بخش خصوصی است که می‌خواهد در سرنوشت اقتصاد کشور سهیم باشد و نقش‌آفرینی بیش از گذشته در اقتصاد کشور داشته باشد.رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: اتاق‌ها با تقویت قانونی که اخیرا در قوانین مختلف انجام شده است، به جایگاه وزینی راه یافته و اگر بتواند به این مسیر تعامل سازنده و نقادانه بخش خصوصی ادامه دهند، می‌توانند اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله را تحقق بخشد.
وی تصریح کرد: البته نمایندگان وظیفه دارند که صدای بخش خصوصی باشند و در ارائه مشاوره به سه قوه که گام‌های مثبتی بردارند، این درحالی است که یکی از توفیقاتی که به دست آمده این است که اتاق در مراجع تصمیم‌گیر اقتصادی کشور به موجب قانونی عضو شده است، اما تنها یک رای دارد.
نهاوندیان اضافه کرد: در صورتی این یک رای مقبول خواهد بود که متکی به استدلالات کارشناسی باشد، بنابراین حتی کسانی که به نمایندگی انتخاب نمی‌شوند نیز باید با همین اعلام آمادگی خود به همکاری ادامه دهند، یعنی تمامی اردوی بخش خصوصی کشور باید در این مرحله به میدان بیاید که این کار بزرگ اصلاح ساختار اقتصادی کشور به ثمر بنشیند.
وی با تاکید بر اینکه به طور کلی باید این اطمینان را ایجاد کرد که در اقتصاد کشور، فضا برای حضور و مشارکت فعال همه افراد فراهم شود، بیان کرد: حضور با متانت فعالان و رعایت اخلاق انتخاباتی از شاخصه‌های جدی انتخابات در هفتمین دور است و باید بدانیم که مشخصه ویژه این دوره از انتخابات مدیریت است.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران همچنین در مورد انتقادهایی که نسبت به وی مبنی بر اینکه میل داشته این انتخابات در فضای آرامی برگزار شود، گفت: به نظر می‌رسد اگر در روزهای قبل این موارد مطرح می‌شد شاید پاسخ دادن به آن از روش خاصی برخوردار نبود؛ اما امروز این علاقه و شور اعضای اتاق نشان می‌دهد که شور و هیجان از حاشیه به متن آمده است.
وی ادامه داد: حضور بخش‌هایی از اقتصاد که سابقا در اتاق مشارکت فعالی نداشتند به خوبی نشان دهنده این است که می‌توان به اثربخشی اتاق امیدوارتر بود.
وی همچنین با تاکید بر اینکه مشارکتی که امروز در سراسر کشور شاهد آن هستیم، نمایش ارزشمندی از اراده بخش خصوصی است که در سرنوشت اقتصادی کشور سهیم است، گفت: اتاق‌های بازرگانی به خصوص با تقویت قانونی که اخیرا در قوانین مختلف صورت گرفته است، جایگاه وزینی را دارد. اگر در مسیر تعامل سازنده و نقادانه بخش خصوصی با نهادهای حاکمیتی نزدیک شوند آنگاه می‌توان اهداف چشم‌انداز را تحقق بخشید.
رییس فعلی اتاق ایران افزود: همه اردوی بخش خصوصی کشور باید به میدان بیایند تا ما بتوانیم کار بزرگ اصلاح ساختاری اقتصاد ایران را به سامان برسانیم.
آل اسحاق: اهالی سیاست سایه خود را از سر اقتصاد بردارند
یحیی آل اسحاق، رییس اتاق تهران و عضو گروه نوآفرینان در کنار محمد نهاوندیان نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار دنیای اقتصاد بر حضور حداکثری فعالان اقتصادی در انتخابات دوره هفتم تاکید و تصریح کرد: اهالی محترم سیاست باید سایه مبارک خود را از اقتصاد بردارند تا اقتصاد مجال توسعه پیدا کند.
او با تاکید بر اینکه از آفت‌های اقتصاد ما، سیاست‌زدگی آن در طول ۳۰ سال گذشته بوده است، خاطرنشان کرد: حوزه سیاست حوزه قدرت است، در حالی که حوزه اقتصاد، حوزه تولید ثروت و رفاه است. از این رو ما نیازمند تعامل منطقی سیاست مردان با نگاه اقتصادی به اقتصاد کشور هستیم. رییس اتاق تهران همچنین با تاکید بر اینکه اتاق تهران باید تلفیقی از تجربه و علم باشد تا موفق شود، این اتاق را در حکم مثلثی که ضلع‌هایش را دولت، بخش خصوصی و تشکل‌ها تشکیل می‌دهند، توصیف و تصریح کرد: این باید با تجربه و دانش پشتیبانی شود که این امر نیز تنها با انتخاب افراد اصلح برای حضور در اتاق محقق خواهد شد.
او در عین حال یادآوری کرد که ما می‌خواهیم اقتصاد را دست اقتصاددان‌ها بسپاریم، نه اقتصاد خوان‌ها.رییس اتاق تهران در عین حال با تاکید بر اینکه در حال حاضر اولویت‌های اقتصادی در کشور باید بر سایر اولویت‌ها ارجحیت داده شود، اذعان کرد: متاسفانه تاکنون اقتصاد جزو اولویت‌های اول کشور نبوده است، در حالی که امروز در اغلب کشورهای توسعه یافته، افسر عملیاتی توسعه، اقتصاد و رشد اقتصادی است. این فعال اقتصادی همچنین بر لزوم حضور جوانان در کنار باتجربه‌ها در ترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد و گفت: این تصور که اتاق بازرگانی باید ترکیبی صرف از جوانان یا مسن‌ترها باشد، تصوری انتزاعی و مردود است؛ چرا که باید به جوانان گفت: «ره چنان رو که رهروان رفتند». او یادآوری کرد: اساسا باید گفت که اتاق بازرگانی ترکیبی از سه منطقه استراتژیک، میانی و اجرایی است که به ترتیب باید توسط «باتجربه‌ها»، «ترکیب جوانان و باتجربه‌ها» و «جوانان» اداره شود. آل‌اسحاق سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به پرسشی درباره حضور داشتن گروه‌هایی که شبهه شبه دولتی‌ بودن آنها مطرح است، عنوان کرد:‌ این انتخابات نشان می‌دهد نوع نگرش عامه مردم چه است و آنچه هست اینکه اتاق راس فعالان اقتصادی کشور محسوب می‌شود و هر کس که کارت بازرگانی دارد، می‌تواند در اتاق حضور داشته باشد. وی ادامه داد: اتاق بازرگانی، جایگاه سیاست نیست و به هیچ وجه میدانی برای مسائل سیاسی نخواهد بود. آل‌اسحاق در ادامه حضور در این انتخابات را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: انتخابات نشاط خوبی داشته و می‌توان این را یکی از موفقیت‌های این دوره اتاق بازرگانی تهران بیان کرد.
آل اسحاق اضافه کرد:‌ اتاق تهران به شرایطی رسیده که همه‌ دست‌اندرکاران حضور در اتاق را ضروری می‌دانند و استقبال خوبی هم از این انتخابات شده است. او در ادامه در مورد رویکردهای خود در صورت انتخاب شدن بیان کرد: آنچه در دوره بعد انجام می‌شود بستگی به تصمیم اعضای هیات نمایندگان دارد، اما آنچه مدنظر من است ادامه زمینه‌سازی برای حضور تشکل‌ها است. در همین مورد تقویت تشکل‌ها و در نظر گرفتن اثر واقعی آنها را در همه حوزه‌ها مدنظر قرار خواهیم داد. وی تصریح کرد:‌ برنامه دوم، تشکیل شرکت‌های هلدینگ است؛ چرا که در دوره قبل زمینه‌سازی در حوزه قانون و وجدان عمومی فراهم شده است. آل‌اسحاق در مورد برنامه‌های دیگر خود اظهار کرد: بخش خصوصی در سراسر کشور باید بتواند حضور خود را در معنای واقعی به‌دست آورد، البته هنوز میان شرایط موجود با شرایط مطلوب فاصله وجود دارد. وی همچنین بر تعامل میان بخش خصوصی و بخش حاکمیتی کشور اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه و روابط بین‌الملل تاکید کرد. رییس اتاق تهران در پایان یادآور شد: باید از نگاه درون‌نگر به نگاه درون‌زای برون‌نگر حرکت کنیم و تولیدات صادرات‌محور را مورد تاکید قرار دهیم.
خاموشی: آمده‌ام تا در خدمت دولت باشم
علینقی خاموشی، رییس سابق اتاق ایران که در این دوره از انتخابات در فهرست نامزدهای فعالان توسعه قرار دارد، پس از اینکه در برگه رای خود نام محمد نهاوندیان و یحیی آل اسحاق را ردیف اول و دوم بخش بازرگانی نوشت، به گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» نشست و عنوان کرد: بنده اگر رای بیاورم، می‌خواهم بخش خصوصی را به جایگاه واقعی‌اش که پیاده کردن واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی است، برسانم. باید گفت که امروز، سیاست‌هایی که برای پیاده‌سازی این قانون اجرا کرده‌اند، با روح قانون و ابلاغیه قانون نمی‌خواند.
او با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نیاز به حمایت بیشتر دارد، در عین حال بر لزوم کمک به دولت از سوی بخش خصوصی تاکید کرد. خاموشی به صراحت گفت: من آمده‌ام به امید اینکه برای فعال کردن بخش خصوصی، در خدمت دولت قرار گیرم.
وی همچنین از حضور شبه دولتی‌ها در انتخابات اتاق ابراز نگرانی کرد و گفت: من اگر رییس اتاق بودم، در برابر چنین امری مقاومت می‌کردم. البته هنوز هم اکثریت با بخش خصوصی است. او ادامه داد: طبق اطلاعاتی که من از قانون اتاق دارم ۲۰ نماینده از دولت در اتاق بازرگانی حاضر هستند، بنابراین آنها که در این انتخابات شرکت می‌کنند فقط باید از بخش خصوصی باشند و اگر در همین ۴۰ نفر هم مخلوط باشند، معلوم است که این گرفتاری دارد. او سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن اینکه خود را «همان خاموشی قبل» معرفی کرد، گفت که در صورت رای آوردن همچنان درب جلسات هیات نمایندگان را بسته نگه خواهد داشت و از حضور خبرنگاران در جلسات هیات نمایندگان خودداری خواهد کرد.
رییس سابق اتاق ایران همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اعلام برنامه‌هایش عنوان کرد: بگذارید ابتدا مرحله اول را طی کنیم، بعد وارد مرحله دوم شویم.
او در پاسخ به اینکه آیا این امر منجر به ایجاد تک صدایی نخواهد شد، عنوان کرد «خیر» و در ادامه در پاسخ به پرسشی که آیا در صورت رای آوردن مخالفتی با شما صورت نخواهد گرفت، گفت: من با ۹ دولت کار کردم و هیچ مشکلی نداشتم. هیچ کسی هم با ما مخالف نبود.
خاموشی برگزاری این انتخابات را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: به نظر می‌رسد بخش خصوصی حرکت کرده است و انجمن نظارت بر انتخابات هم خیلی زحمت کشیده و دلیلی ندارد که من ناراضی باشم. وی در مورد رد شدن صلاحیت برخی کاندیدا نیز گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم.
بهزادیان: تبادل آرا در روز رای‌گیری نباشد
در ادامه محمدرضا بهزادیان، رییس سابق اتاق تهران نیز که در این دوره از انتخابات به عنوان کاندیدا حضور ندارد، در گفت‌وگویی با خبرنگار دنیای‌اقتصاد، همچون برخی رای‌دهندگان حاضر در حوزه انتخابیه، از مشاهده برخی حرکات از جمله رد و بدل شدن لیست‌ها و توصیه‌های در گوشی به رای‌دهندگان، ابراز ناراحتی کرد و گفت: انتخاباتی مطلوب است که در آن تبادل رای انجام نشود. امری که مشارکت قابل توجه فعالان بخش خصوصی در این دوره از انتخابات را زیر سوال می‌برد.
او همچنین بر اینکه سیستم شمارش دستی آرا نیز باید مکانیزه شود تاکید کرد.
تاسف میرمحمد صادقی از ردصلاحیت‌ها
در ادامه علاء میرمحمد صادقی، نایب رییس اتاق‌های ایران و تهران نیز به گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد نشست و درباره رد صلاحیت‌ها گفت: برخی افرادی که رد صلاحیت شده‌اند را حدود ۲۰ سال است که می‌شناسم و باید گفت که آنها از خدمتگزاران صدوق جامعه و بخش خصوصی محسوب می‌شوند. او ادامه داد: متاسفانه من اطلاعی از مبنای رد صلاحیت‌ها ندارم. بدیهی است که اگر کسی مخل امنیت جامعه باشد، باید از حضور در پارلمان بخش خصوصی منع شود، اما اگر دلیل منع او، مسائل جزئی و غیرامنیتی باشد، باید با نظر اغماض، نگاه و از افراد رد صلاحیت شده رفع تعرض شود. این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه من به هیچ وجه افراد رد صلاحیت شده را مخل امنیت نمی‌بینم، تصریح کرد: در مورد موضع هیات رییسه در برابر رد صلاحیت‌ها باید گفت که این هیات و شورای‌عالی نظارت در مورد رد صلاحیت‌ها موضع‌گیری کرد؛ اما این موضع گیری با سر و صدا نبود.
او اضافه کرد: از رد صلاحیت‌ها که بگذریم، انجمن نظارت بر انتخابات باید دقت کافی بر روند انتخابات را داشته باشد که خدای ناخواسته کارتی رد و بدل نشود یا برای مثال، کاندیداها پس از ارائه رای‌هایشان در حوزه انتخابیه حضور نداشته باشند.
عسگراولادی: اتاقی مرکب از همه نسل‌ها و متخصصان می‌خواهیم
اسداله عسگراولادی، رییس کنفدراسیون صادرات و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: فعالان اقتصادی با حضور پرشور خود در انتخابات می‌خواهند ثابت کنند که خواستار تشکیل اتاقی پویا مرکب از همه متخصصان و همه نسل‌ها هستند.
او تصریح کرد: اتاق بازرگانی کشور باید اتاقی تشکیل شده از متخصصان صنعت، بازرگانی، معدن، تجارت و صادرات باشد تا بتواند رسالت‌های خود را به سرانجام برساند. عسگراولادی همچنین در مورد جدا شدن خود از دوستان قدیمی‌اش و حضور مستقل در این انتخابات اظهار کرد: من در این دوره تصمیم گرفتم مستقل عمل کنم و علت آن هم این بود که نمی‌خواستم وام‌دار کسی باشم و خواستم در این عرصه مستقل عمل کنم. وی ادامه داد: البته چون من دنبال صادرات و تولید بودم و تاکیدم بیشتر بر این مقوله بود؛ از این رو مستقل عمل کردم. همچنین ما از گروه فعالان توسعه اقتصاد نیز در لیست خود استفاده کردیم؛ اما گروه‌ها بیشتر تاکید بر تولید داشتند تا صادرات.
عسگراولادی در مورد نحوه برگزاری انتخابات نیز ابراز رضایت کرد.
پیش‌بینی افزایش مشارکت ۵هزار نفری در انتخابات
در ادامه، محمد مهدی راسخ، دبیرکل اتاق تهران نیز گفت: در دوره قبل 3 هزار و 200 نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند و انتخابات در 5 باجه صورت گرفت. دبیرکل اتاق تهران گفت: در این دوره برای ارائه سرویس‌ مناسب به فعالان اقتصادی و حضور حداکثری فعالان تعداد باجه‌های انتخاباتی 4 برابر شده و به 20 باجه رسیده است.
دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران همچنین در پاسخ به پرسشی که چرا انتخابات در ساختمان قدیم اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، تصریح کرد: به این دلیل که می‌خواستیم در کنار برگزاری انتخابات، خدمات لازم را به اعضای اتاق ارائه دهیم و در امور تجار اختلال پیش نیاید، انتخابات را در ساختمان قدیم اتاق بازرگانی تهران برگزار کردیم. وی ادامه داد: ‌در صورتی که مراسم انتخابات و کار اجرایی در یک مکان صورت می‌گرفت، خدمات‌رسانی به تجار سخت بود.
راسخ در پایان استقبال از انتخابات را بسیار خوب دانست و گفت: ‌تا آخر وقت استقبال بیشتری هم می‌شود.
دانشمند: اقتصاد را باید در این دوره خصوصی کرد
در ادامه مسعود دانشمند، دبیر مجمع فعالان توسعه اقتصاد نیز به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: خوشبختانه میزان مشارکت در انتخابات این دوره هیات نمایندگان اتاق تهران بسیار تحسین‌برانگیز بود.
او در عین حال تصریح کرد: این دوره از فعالیت اتاق تهران به دلیل مطرح بودن مسائل کلانی چون سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه بسیار حائز اهمیت است و قطعا افرادی که در این دوره وارد می‌شوند نیز از اهمیت بسیاری برخوردارند.
این فعال اقتصادی همچنین با تاکید بر اینکه در این دوره از فعالیت اتاق تهران باید اقتصاد را به سلامت از بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل کرد، یادآور شد: ظرفیت تحقق این امر در این دوره وجود دارد؛ به شرط آن که به آن پرداخته شود.
او افزود: اتاق باید نقشه راه این تحول را به درستی ارائه کند. با توجه به گستردگی این موضوع، این بخش از مسوولیت بخش خصوصی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. دانشمند در مورد ردصلاحیت‌های این دوره انتخابات اتاق تهران نیز عنوان کرد که این ردصلاحیت‌ها مربوط به بیرون از انجمن نظارت بر انتخابات بوده است. او گفت: انجمن نظارت ردصلاحیت نکرده است و آنچه در مورد ردصلاحیت‌ها بوده بیرون از انجمن نظارت بوده است. وی ادامه داد: اگر قرار بود مقامات دیگری به غیر از انجمن نظارت بر انتخابات این کار را انجام دهند باید قبل از این، شرایط این گونه را اعلام می‌کردند. دانشمند تصریح کرد: انجمن نظارت می‌گوید که کسی را رد نکرده است، در حالی که تعداد ردصلاحیت شده‌ها بالا است.
پورفلاح: رد صلاحیت شده‌ها افرادی خوشنام هستند
احمد پورفلاح، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و کاندیدای حضور در انتخابات اتاق تهران از مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، ضمن ابراز رضایت از مشارکت قابل توجه فعالان بخش خصوصی این حضور را نشانه‌ای از گرم شدن کانون بخش خصوصی توصیف کرد و در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد علت رد صلاحیت‌های تعجب برانگیز در این دوره گفت: غالب افرادی که رد صلاحیت شده اند، از افراد خوشنام بخش خصوصی هستند. در این میان، رد صلاحیت آقای جمیلی بسیار تاسف‌برانگیز است؛ چرا که ایشان از افراد باسابقه و بسیار خوشنام بخش خصوصی هستند و از این رو، رد صلاحیت ایشان، تعجب همگان را برانگیخته است.
این عضو شاخص هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد عملکرد هیات نظارت بر انتخابات دوره هفتم اتاق تهران، عنوان کرد: اعضای هیات نظارت بر انتخابات همگی از افراد با سابقه‌ای هستند؛ اما آنچه که مهم است، عملکرد جمعی آنها است. ما هم امیدواریم که آنها به رسالت سنگینشان به درستی عمل کرده باشند. او در پرسشی در مورد اینکه آیا احتمال رای آوردن را برای خود قائل است یا خیر؛ این‌گونه پاسخ گفت: «مهم نیست من رای بیاورم؛ مهم این است که افرادی که بخش خصوصی
را درست هدایت می‌کنند، به اتاق راه یابند.»
حریری: مشارکت قابل توجه بود
مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین و نماینده گروه پیشگامان توسعه اقتصاد کشور در ائتلاف با گروه حامیان تولید و صادرات نیز در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد ضمن انتقاد جدی از بی‌نظمی در حوزه انتخابیه، از مشارکت قابل توجه بخش خصوصی در این دوره از انتخابات ابراز رضایت و اظهار امیدواری کرد که این حضور تا ساعات پایانی رای‌گیری، پر رونق تر نیز شود. البته حریری از جمله کسانی بود که اعتراض خود در مورد حضور خلاف قانون کاندیداها در حوزه انتخابیه پس از انداختن رای‌هایشان در صندوق‌های رای را به طور رسمی به هیات نظارت بر انتخابات اعلام کرد و آنها نیز با تایید این اعتراض، نسبت به هدایت کاندیداها به بیرون از حوزه پس از ارائه رای هایشان، وعده دادند؛ وعده‌ای که البته، محقق نشد. حریری در این باره افزود: برخی کاندیداها سالن رای‌گیری را به میتینگ تبلیغات تبدیل کرده‌اند که این ضعف هیات نظارت بر انتخابات را نشان می‌دهد و کسی به تذکر ناظران گوش نمی‌کند.
او درباره رد صلاحیت شده‌ها نیز عنوان کرد: اگر این افرادی که صلاحیتشان تایید نشده است، واجد شرایط هستند به این خاطر که هفت نفر آنها رییس اتاق‌های شهرستان‌ها هستند، پس وای بر اتاق بازرگانی که این افراد در آن عضو بودند و اگر صلاحیت داشته‌اند پس باز هم وای بر اتاق بازرگانی که از اعضای خود حمایت نکرده است. این فعال اقتصادی در عین حال خاطرنشان کرد که ما اتاقی می‌خواهیم قانونمند، فعال در مجامع بین‌المللی و موثر در جذب سرمایه‌گذاری‌ها و تعیین سرنوشت بخش خصوصی.
نفر: اتاق نیازمند تفکرات جدید است
جمشید نفر، رییس گروه حامیان تولید و صادرات در ائتلاف با گروه پیشگامان توسعه اقتصاد کشور نیز در گفت و گویی با خبرنگار دنیای اقتصاد، ضمن ابراز رضایت از مشارکت فعالان بخش خصوصی تصریح کرد: اتاق بازرگانی نیازمند حضور چهره‌های تازه با تفکرات مدرن است؛ چرا که تفکراتی که امروز بر اتاق‌های بازرگانی حاکم است، امتحان خود را پس داده اند. او افزود: این افراد باید کسانی باشند که از حوزه تولید و صادرات برخاسته اند و از اقتضائات این بخش مهم به میزان مطلوب آگاهی دارند. او ادامه داد: تنها این‌گونه است که آنها می‌توانند با مشکلات تولید و صادرات دست و پنجه نرم کنند.
حسینی: نهادهای نظارتی خواستار احراز صلاحیت کاندیداها شده‌اند
کاندیدای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی تهران در گروه خواستاران تحول نیز با ابراز نارضایتی از روند برگزاری این انتخابات در مورد ردصلاحیت‌های این انتخابات، این موضوع را مربوط به نهادهای نظارت دانست.
حمید حسینی توضیح داد: با توجه به اینکه جایگاه اتاق بازرگانی ارتقا یافته و حساسیت روی هیات نمایندگان و هیات‌رییسه افزایش یافته نهادهای نظارتی نیز روی این انتخابات دقیق تر شده و خواستار آن شدند که کاندیداها حتما احراز صلاحیت شوند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه این انتخابات اولین دوره فعالیت اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی است و از سوی دیگر ملاک‌های آن نهادهای نظارتی تعیین نشده بود بنابراین به نظر می‌رسد این موضوع مساله‌ساز شده باشد. حسینی در پایان روند برگزاری این انتخابات را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: سردرگمی و حیرانی در این انتخابات دیده می‌شود، اما مشارکت بد نیست. در مجموع نیز باید گفت که می‌شد این انتخابات را منظم تر برگزار کرد.
فاطمه مقیمی: آرزوی انتخابات بهتر را داشتیم
فاطمه مقیمی، نخستین زن عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز با تاکید بر اینکه این انتخابات بسیار پرشور برگزار می‌شود، گفت: به‌‌رغم اینکه اعلام شد انتخابات در روز چهارم اسفندماه احتمالا برگزار نمی‌شود، ولی خوشبختانه استقبال خوبی شده است.
وی پیش‌بینی کرد: گروهی که میانه‌رو است و متعادل‌تر حرکت کرده و به تشکل‌ها اعتبار داده است در این دوره جایگاه وزین‌تری خواهد داشت. مقیمی در پایان با انتقاد از تایید و تصویب شدن زمان انتخابات در چند مرحله گفت: آرزوی ما این بود که مشارکت در انتخابات بهتر باشد.
سلطانی: روند کنونی به استقلال اتاق خدشه وارد می‌کند
عضو فعلی اتاق بازرگانی تهران و یکی از کاندیداهای انتخابات این اتاق در گروه ائتلاف کارآفرینان نسل نو نیز با ابراز نگرانی از روند رد صلاحیت شدن برخی افراد متذکر شد: این روند به استقلال اتاق بازرگانی خدشه وارد می‌کند.
پدرام سلطانی در مورد روند برگزاری انتخابات اتاق تهران مشارکت در این انتخابات را کم ارزیابی کرد و گفت: این به علت حذف آرای وکالتی بوده و در مورد ردصلاحیت شدن نیز باید بگویم که این موضوع به نظر من ضربه جدی‌ای به انتخابات زد. وی ادامه داد: این اتفاق خارج از صلاحیت افراد بوده و نهادهای خارج از انجمن‌های نظارت این کار را کردند.
سلطانی با ابراز نگرانی نسبت به آینده اتاق بازرگانی با توجه به این اتفاق در مورد رد شدن صلاحیت‌ برخی‌ اظهار کرد: ورود این فکر و تمرکز به اتاق بازرگانی می‌تواند در مراحل بعدی هم نظارت استصوابی را داشته باشد که مثلا در تعیین هیات رییسه و یا موارد دیگر هم در نظر گرفته شود.
وی متذکر شد: متاسفانه اگر این روند ادامه پیدا کند به استقلال اتاق بازرگانی خدشه وارد می‌کند.
تعویق انتخابات 10 اتاق دیگر
بنا بر اطلاعیه انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، با توجه به مصوبه شورای‌عالی نظارت و صلاحدید مسوولان کشوری به ویژه شخص رییس‌جمهور مقرر شد، انتخابات حوزه‌های کرج، قزوین، شیراز، اصفهان، مشهد، ارومیه، بوشهر، ساری، اردبیل و خرم‌آباد در زمان دیگری که توسط انجمن نظارت اعلام خواهد شد، برگزار شود.
در این زمینه، فریدون احمدی، معاون وزیر در انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: انتخابات این اتاق‌ها پیرو دستور رییس‌جمهوری در زمینه رسیدگی به مسائلی که درباره تایید صلاحیت‌ها رخ داد به تعویق افتاده است تا به صلاحیت افراد رد صلاحیت شده مجددا رسیدگی شود. او اعلام کرد: انتخابات این اتاق‌ها ظرف 10 روز آینده برگزار می‌شود. طبق اعلام این عضو انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، نتایج انتخابات اتاق بازرگانی تهران امروز اعلام خواهد شد و نحوه شمارش آرا نیز به صورت دستی خواهد بود.
حاشیه‌های انتخابات
در مجموع 20 باجه رای گیری در حوزه انتخابیه اتاق تهران قرار داشت تا فعالان اقتصادی آرای 40 نامزد منتخب خود را در آنها بیندازند و سرنوشت هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی در دوره هفتم را تعیین کنند.
بازار دیده بوسی ها، خوش و بش‌ها و گرفتن عکس یادگاری در روز انتخابات بسیار داغ بود.
به گفته نیروهایی که در پشت باجه‌های رای گیری حضور داشتند، دکتر فرهاد فزونی اولین فعال بخش خصوصی بوده که از ساعت 8 صبح، یعنی زمان رسمی آغاز رای گیری در حوزه انتخابیه حاضر بوده است. فزونی کسی است که یک روز قبل از روز رای گیری، خبر از رد صلاحیتش دادند، اما دیروز او به گفته خود، آمده بود که صرفا رای دهد تا دوستانش وارد اتاق شوند، زیرا از حضور در انتخابات انصراف داده است.
نهاوندیان در ساعت ۹ و ۵۵ دقیقه در حوزه انتخابیه تهران حاضر و با حضور او، نگاه فعالان بخش خصوصی و خبرنگاران بر حرکات رییس اتاق ایران در حین حضور در حوزه متمرکز شد. او که پس از خوش و بش‌های ممتد فعالان اقتصادی با خویش، ابتدا در کنار خاموشی نشسته بود تا برگه رایش را پر کند، پس از مدتی با خنده به اطرافیانش گفت که «اینجا تمرکز ندارم» و رفت تا گوشه‌ای آرام، مشق رای کند. حدود یک ساعت طول کشید تا نهاوندیان برگه رایش را پر کند.
جمیلی که به‌رغم رد صلاحیت شدنش، همچنان باخنده از خبرنگاران استقبال می‌کرد، به دوستان خبرنگارانش گفت که «من چه در اتاق باشم، چه نباشم، باز هم دوست شما هستم». اتاق کرج نیز یکی از 10 اتاقی است که انتخابش تا 24 اردیبهشت‌ماه به تعویق افتاده است.
در حوزه انتخابیه امسال هیات نمایندگان اتاق تهران، بخش‌های مختلفی وجود داشتند که مهم‌ترین آن، بخش هیات نظارت بر انتخابات بود که تمام نمایندگان آن در پست خود حاضر بودند. بخشی از خبرنگاران اجازه ورود به آن و صحبت با کسانی مثل آقای نقره کار شیرازی، رییس هیات نظارت بر انتخابات را نداشتند.
پخش مستقیم مراسم از طریق اینترنت از دیگر ابتکاراتی بود که در این دوره از انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران توجهات را برانگیخت. البته این اقدام پس از مدتی از آغاز انجام آن، عقیم ماند و برنامه زنده اینترنتی قطع شد. روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران دلیل این اتفاق را اعتراض تشکل تحول‌خواهان عنوان کرد. از گروه تحول‌خواهان، فرهاد فزونی با تایید این موضوع علت این اعتراض گروه خود را وجود عکس و مطالبی دانست که به زعم او به نحوی آگهی و تبلیغات محسوب می‌شوند. فزونی افزود: ما گفتیم یا تبلیغات را بردارید یا پخش زنده را قطع کنید. در این باره، نقره کار شیرازی، رییس انجمن نظارت بر انتخابات نیز عنوان کرد: هر عاملی که بوی تبلیغ بدهد، چون منع قانونی دارد، نباید باشد.
یکی از حاشیه‌های جالب روز رای‌گیری قطع پی در پی برق سالن بود که اعتراض رای‌دهندگان را برانگیخت.
در حاشیه این مراسم، برخی از کاندیداهای حاضر در هفتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران نسبت به پیامک‌های همراه اول درباره انتخابات اعتراض کردند که مدیر عامل همراه اول (کاندیدای انتخابات اتاق تهران) در این مورد توضیحاتی داد. جمشید عدالتیان در این باره گفت: به نظر می‌رسد این انتخابات انضباط خوبی نداشته است به خصوص که هنوز همراه اول پیامک‌هایی را ارسال می‌کند و برخی سایت‌ها نیز همچنان به کار تبلیغات خود ادامه می‌دهند. در مقابل این اعتراض‌ها، وحید صدوقی، مدیر عامل همراه اول گفت: این پیامک‌ها تنها جهت اطلاع‌رسانی بوده و کار اتاق را شفاف‌تر می‌کند. صدوقی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شبهه شبه دولتی بودن همراه اول به انتصاب مدیر عامل این شرکت توسط مجمع هیات مدیره اشاره و اظهار کرد: وقتی شرکتی کارت بازرگانی دارد، شبه دولتی نیست و اگر همراه اول تا دیروز دولتی بود، اما وقتی مدیر آن کارت بازرگانی دارد پس خصوصی است.
از دیگر حاشیه‌های این مراسم، تذکرات پی در پی برای خروج خبرنگاران از حوزه انتخابیه به‌رغم ممنوعیت حضور کاندیداها در این حوزه پس از ارائه رای‌هایشان بود. این در حالی بود که خبرنگاران در این مراسم از جایگاه مخصوص برخوردار بودند. در این باره یک عضو انجمن نظارت بر انتخابات تا حدی پیش رفت که پایه دوربین خبرنگار شبکه خبر را بلند کرد و قصد داشت از اتاق به بیرون ببرد که مدیر روابط عمومی اتاق تهران در این مورد واکنش نشان داد.